מהי מחלת מקצוע? 


מחלות המקצוע הן רשימה סגורה של מחלות ,הנובעות מחשיפה לגרומי סיכון במקום העבודה ,שנקבעה על ידי המחוקק. קיימת רשימה של מחלות המפורטות בתקנות הביטוח הלאומי. מקצוע היא אחת מרשימה. 


כיצד לפעול על מנת שהמחלה תוכר ע"י המוסד לביטוח לאומי?


המוסד לביטוח לאומי יטה לטעון כי מחלת המקצוע איננה קשורה לעבודה ונובעת מסיבות אחרות.

 

על העובד יהיה להוכיח כי קיים קשר סיבתי רפואי – משפטי בין המחלה ובין תנאי עבודתו.

 

לפיכך מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין הבקי בתחום הנזיקין ובייחוד בתביעות בגין מחלות מקצוע על מנת להצליח בתביעה.

 

עורך הדין המומחה בתחום הנזיקין ירכז את הנתונים אודות תנאי העבודה ופרטי המחלה ויפנה למומחה רפואי מנוסה ומקצועי שיכין עבורך חוות דעת מנומקת הן בשאלת הקשר הסיבתי והן בשאלת שיעור הנכות הצמיתה.

 

אחריות המעביד


בתביעת העובד נגד המעביד בגין מחלת מקצוע ,על התובע להוכיח כי המעביד התרשל ולא פעל כפי שמעביד סביר היה צריך לפעול או כי המעביד הפר הוראה הקבוע בחוק המיועדת להגן על העובד. 

 

לדוגמא על המעביד לספק לעובד אמצעי מיגון אישי וכן הוראות בטיחות בכתב . על המעביד לדאוג לסביבת עבודה בטוחה ולעריכת בדיקות סביבתיות במקום העבודה ובדיקות רפואיות לעובד והכול במטרה למנוע או לצמצם את הסכנה שהעובד יחלה במחלת מקצוע.

 

על מנת להוכיח אחריות המעביד יש לאסוף מלוא הנתונים מהשטח ,דו"ח חקירה שהוכן ע"י מפקח על העבודה, כל הדיווחים הקשורים לנסיבות קרות המחלה ולהיעזר בחוות דעת מומחה בטיחות במידת הצורך.

 

בין היתר בודקים:

 

האם המעביד דאג לערוך בדיקה סביבתית תקופתית לעיתים קרובות במקום העבודה לשם הערכת מפלס הרעש וכמות האבק והחומרים המסוכנים בחלל העבודה?


האם המעביד דאג לשלוח את העובדים לבדיקות רפואיות תעסוקתיות תקופתיות לעיתים קרובות?
בדיקות רפואיות תעסוקתיות?

מחלת מקצוע היא תוצאה של חשיפה ממושכת לחומר מסוכן והסימפטומים מופיעים בשלב מאוחר . במטרה לאתר את הבעיה בשלב מוקדם ,התקנות מחייבות לבצע בדיקות רפואיות תקופתיות לעובדים החשופים לגורמים מזיקים.

 

בדיקות סביבתיות


בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ניטור סביבתי וניטור ביולוגי של עובדים בגורמים מזיקים ) ,התשנ"א- 1990 מוטלת חובה על המעביד לבצע בדיקות סביבתיות תקופתיות.

 

חשיפה לחומרי הדברה


חשיפה לחומרי הדברה עשויים לגרום למחלת מקצוע ולפיכך נקבעו הגבלות בטיחות בשימוש ואחסון של חומרי הדברה. חלק מהחומרים נאסרו לשימוש.

 

על המעביד לדאוג כי העובד יהיה מוגן ,לספק לו אמצעי מיגון אישי לרבות מסיכה תקינה ומתאימה , לספק לו טרקטור עם קבינה סגורה ולדאוג לבצע הדברה בשעות הבוקר המוקדמות כאשר אין רוחות.

 

על המעביד להדריך כראוי את העובדים ולהקפיד על שימוש באמצעי המגן ולהנהיג שיטת עבודה בטוחה . הימצאות חומרים מסוכנים יוצרת סכנה "בלתי רגילה " ומטילה אחריות מוגברת על המעביד.

 

מחלת מקצוע עקב חשיפה לחומרים מסוכנים, לרבות ממסים אורגאניים.


קיימת רשימה ארוכה של מחלות מקצוע המפורטות באתר משרד העבודה MOIT.GOV.IL לדוגמא : חומר ניקל –קדמיום (חומר שנעשה בו שימוש ליצירת סוללות).

 

על המעביד לדאוג לביצוע בדיקות סביבתיות , הבודקות את הערכים של החומרים המסוכנים במקום העבודה והמציינות באם נמצאו ערכים הגבוהים מהמותר. בהתאם לסעיף 27 לפק' הבטיחות בעבודה על המעביד לדאוג לאוורור מקום העבודה.

 

מחלות ריאה ובדרכי הנשימה

 

מחלת מקצוע הפוגעת בריאה ו/או בדרכי הנשימה יכולות להיגרם עקב חשיפה ממושכת לאבק מזיק שחודר לריאות דרך דרכי הנשימה.

 

אסתמה כמחלת מקצוע


מחלה של מערכת הנשימה הגורמת לקשיי נשימה המתפתחת עקב תנאי העבודה.

 

מתי ניתן לטעון כי המדובר באסתמה תעסוקתית?

 

כאשר במקום העבודה יש גורמים אלרגנים העלולים לגרום או להחמיר אסתמה , לדוגמא אבק ,צורן חומרי הדברה ,אבקת קקאו.

כאשר סימני האסתמה התחילו רק לאחר שהתחיל לעבוד באותו מקום וכן מרגישים שיפור לאחר הפסקת העבודה באותו מקום ,דבר המעלה חשד שלקשר בין מקום העבודה ובין הופעת המחלה.

 

סיליקוזיס


סיליקוזיס הוא מחלת מקצוע שתוקפת את הריאות ,מחלה בלתי הפיכה ולעיתים קטלנית הנגרמת ע"י חשיפת יתר לסיליקה גבישית בנשימה.המחלה מתפתחת עקב שקיעת אבק מזיק, הגורם להתפתחות גבישי סיליקה בריאות ולבעיות נשימה, המגבילות את התפקוד .

המחלה הוכרה כמחלת מקצוע, ניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולזכות בפיצויים -קצבאות.

 

אולם המוסד לביטוח לאומי נוטה לדחות תביעה להכרה כמחלת מקצוע.

 

לפיכך מומלץ להגיש את התביעה לאחר התייעצות עם עורך דין הבקי בתחום ואשר יודע כיצד להוכיח הקשר הסיבתי בין מחלת מקצוע ובין עבודתך ולקבל פיצויים.

 

מחלות עור

 

דלקות עור הוכרו כמחלת מקצוע במקרים בהם הוכח כי במקום העבודה קיימת חשיפה לאלרגנים וכי הדלקת מופיע באיבר החשוף והבאה במגע עם החומר.

 

משתמשים בתבחיני מטלית לבדיקת נושא חשיפה תעסוקתית.

 

עובדים יכולים לסבול מדלקות עור כתוצאה מעבודתם לדוגמא עקב חשיפה לחומרי ניקוי ,חשיפה או מגע עם דבק אפוקסי חשיפה לניקל קדמיום.

 

פרקינסון


הוכרה כמחלת מקצוע עקב חשיפה לחומרים רעילים. על העובד להוכיח קיומו של גורם סיכון וכי המחלה הופיעה לאחר תקופת החביון. באם המחלה הופיעה בסמוך לתחילת עבודתו בית משפט יטה לדחות את התביעה.


חשיפה לשמש


על המעביד לדאוג לספק לעובד החשוף לשמש בגדים ארוכים כובע וקרם הגנה ולדאוג כי העובד לא יהיה חשוף לשמש בשעות הצהריים החמות.

 

במידה והעובד חלה במחלת עור או סרטן עור עקב חשיפה מוגברת לשמש, סביר להניח שתוכר כמחלת מקצוע והעובד יהיה זכאי לפיצוי כספי. (ת.א. (חיפה) 1858/85 שפיגל נגד דשנים).