עובד אשר הועסק בעיבוד וליטוש שיש ולוחות קוורץ נחשף במשך תקופה ארוכה לאבק הסיליקה שנפלט מהלוחות בזמן העיבוד.
העובד התחיל להרגיש קשיי נשימה ושיעול יבש מתמשך אשר הגבילו את תפקודו.


לאחר בדיקות הסתבר כי הוא סובל ממחלת הסיליקוזיס -מחלת ריאה.

מה היא מחלת הסיליקוזיס?

המחלה מתפתחת עקב שקיעת אבק מזיק, הגורם להתפתחות גבישי סיליקה בריאות ולבעיות נשימה, המגבילות את התפקוד. המחלה עלולה לגרום לנכות ולמוות.

כיצד ניתן לצמצם את הסיכון לחלות במחלה?


יש להשתמש באמצעי מיגון אישיים בטוחים. בנוסף יש לעמוד בתקני חשיפה לאבק סיליקה הקבועים בתקנות. מומלץ להתקין בבית מלאכה מערכת יניקה. על המעביד לשלוח את העובד לבדיקות רפואיות תקופתיות אצל רופא תעסוקתי.

האם מחלת הסיליקוזיס מזכה את העובד בפיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי?

המחלה הוכרה כמחלת מקצוע וניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולזכות בפיצויים וקצבאות.

על התובע להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לדמי פגיעה ותביעה לנכות.


על העובד להוכיח קשר סיבתי בין עבודתו ובין המחלה.

אם העובד יוכר ע"י המוסד לביטוח לאומי כנפגע בעבודה –מחלת מקצוע, הוא יזכה לדמי פגיעה בגין תקופת אי הכושר עד 90 יום (התקופה בה לא יכול היה לעבוד עקב המחלה) ולקצבאות במשך כל חייו בהתאם לשיעור הנכות שייקבע ע"י וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי .

בפועל, המוסד לביטוח לאומי נוטה לדחות תביעה להכרה בסיליקוזיס כמחלת מקצוע.

האם כתוצאה ממחלת הסיליקוזיס העובד זכאי לקבל פיצויים מהמעביד?


על מנת לזכות בפיצויים מהמעביד, על העובד להוכיח כי המעביד התרשל או הפר אחת או יותר מהוראות הבטיחות הקבועות בתקנות לדוגמא: לא מסר הדרכה בכתב, לא התקין מערכת יניקה תקינה, לא סיפק מיגון אישי יעיל לרבות מסיכה, לא דאג לשיטת עבודה רטובה, לא דאג לשלוח את העובד לבדיקות רפואיות תקופתיות.

המלצות להצלחת התביעה

על העובד לציין בפני הרופאים המטפלים כבר בתלונות הראשונות את סוג העבודה בה הוא הועסק, עובדת היותו חשוף בעבודה לאבק לאורך זמן והיעדר אמצעי מיגון.


על מנת לשפר את סיכויי הצלחת התביעה מומלץ להגיש את התביעה לאחר התייעצות עם עורך דין הבקיא בתחום ולצרף לתביעה חוות דעת מומחה רפואי מטעמו.