במאמר זו נדון בנושא חקירת היכולת של החייב במסגרת ההוצאה לפועל.

 

הליך של חקירת יכולת הינו הליך שמטרתו למצות את גביית החוב ומאפשרת לרשם ההוצאה לפועל ולזוכה להעריך באופן נכון את יכולתו הכלכלית של החייב והאם באפשרותו לקיים את צו התשלומים שניתן נגדו.

 

חקירת היכולת נערכת על-ידי רשם ההוצאה לפועל, מיוזמתו או לפי בקשת הזוכה שלטובתו ניתן פסק-הדין או הוגש השטר לביצוע.
במידה והחייב מוזמן להתייצב לחקירת יכולת, עליו לציית להזמנה, שכן אם לא יופיע יוכל רשם ההוצאה לפועל לאכוף את התייצבותו על-ידי צו הבאה.


עלה חייב מוטל הנטל להוכיח את מהיא מידת יכולתו לפרוע את החוב שנפסק נגדו ולפי כל עלה חייב להמציא בפני רשם ההוצאה לפועל את כל המסמכים הנדרשים לשם כך.


במידה והחייב לא הצליח להוכיח או להציג מידע באשר ליכולתו הכלכלית, מבלי ליתן הסבר סביר,יראו את החייב כבעל יכולת המשתמט מתשלום החוב הפסוק לרבות לעניין הליכי מסירת מידע על החייב בלא הסכמתו, הטלת הגבלות והליכי הבאה.


במידה ועסיקנן בחייב שאין ביכולתו לשלם את החוב הפסוק במלואו או שיעורים שנקבעו , הרי שעל החייב להגיש לרשם ההוצאה לפעול, תוך 20 ימים מיום המצאת האזהרה, בקשה לתשלום החוב הפסוק במועדים ובשיעורים שיציע בהתאם ליכולתו הכלכלית.


הצהרה והמנומקת של החייב צריכה להיות מגובה במסמכים המעידים על מצבו הכלכלי ועל יכולתו לשלם את החוב לרבות פרטים בדבר:


• הנכסים שברשותו, ההכנסות ההתחייבויות והחובות שלו ושל בן זוגו, של ילדיו הקטינים ושלילדיו הבגירים הגרים עמו.
• פרטים בדבר תאגידים שבשליטתו או בשליטת בן זוגו, של ילדיו הקטינים ושל ילדיו הבגירים הגרים עמו.
• פרטי חשבונות בנק של החייב ושל בן זוגו הגר עמו.
• כתב ויתור על סודיות.
• הסכמה למסירת מידע.
• מסמכים בדבר כתובתו, נכסיו, גובה הכנסתו ומקורותיה המצויים בידי כל גורם לרבות בידי גוף ציבורי .
רשם ההוצאה לפועל רשאי, ביוזמתו או לפי בקשת החייב או בקשת הזוכה, לחקור את מצבו הכלכלי של החייב לרבות נכסיו, הכנסותיו וחובותיו כדי לבדוק את יכולתו של החייב לעמוד בתשלומיו בהוצאה לפועל.
במועד בו מגיע החייב לחקירת יכולת יהא עליו לבצע את הפעולות הבאות:
• להשיב ע"י הצהרה על שאלון בעניין יכולתו הכלכלית
• לחתום על כתב ויתור סודיות.
 

לאחר שהחייב עושה פעולות אלו, יקבל החייב מידי רשם ההוצאה לפועל, אישור על התייצבות ולחקירת יכולת.


במידה והחייב התייצב לחקירת יכולת רשאי רשם ההוצאה לפועל לקיים את חקירת היכולת אף ללא הזמנת הזוכה, אולם, רשאי הזוכה לבקש מרשם ההוצאה לפועל לקיים חקירת יכולת נוספת גם בנוכחותו.


בעניין זה חשוב להדגיש, כי גם אם החייב עומד תשלומים חודשיים בגין חוב בהוצאה לפועל הרי שזה לא מעכב נקיטת הליכים אחרים שנוקט הזוכה לצורך גביית חובו, והזוכה רשאי מלנקוט בכל האמצעים האחרים שהחוק מקנה לו לשם גביית חוב, כגון עיקול מיטלטלין, עיקול מקרקעין, עיקול נכסים שבידי צד שלישי, כינוס נכסים.

 


עודכן ב: 06/07/2015