כדי שעורך דין ישכנע את השופט בבית המשפט בצורה יותר אפקטיבית, על העורך הדין להכיר תחילה את פרופיל השופט הדן בתיק המשפטי שלו.

לאחר שיש לעורך דין מידע איכותי על הפרופיל של השופט , עליו לתכנן כיצד בונים את הטיעון המנצח עבור הלקוח .
כשאני אומר לשכנע את השופט אני מתכוון להביא את השופט "לצד שלנו", שיזדהה עם הלקוח שלנו או לכל הפחות שיכבד את הלקוח שלנו וכתוצאה מכך ייתן פסק דין לטובת הלקוח שלנו.

זה לא סוד ששופטים, כמו כל בני האדם, אינם יכולים להתחיל לנהל את הדיון המשפטי כאשר הצדדים מציגים להם סיפור חסר ולקוי או שהסיפור המוצג בפניהם אינו מאורגן ומסודר כראוי.
בני אדם, כולל שופטים, חושבים בצורה מסודרת, דבר מוביל לדבר וענין לענין; מכל סיבה נובעת תוצאה עד שמתברר להם סיפור מובנה, מסודר ואמין.

במידה ועורך הדין לא מציג לשופט את הסיפור של הלקוח שלו באופן מסודר ומאורגן או כאשר עורך הדין מחסיר פרטים מהותיים בסיפור, אזי מה שיקרה זה שהשופט ישלים בעצמו את העובדות וההנחות החסרות בכדי שיהיה לו סדר בסיפור המוצג בפניו.

יש מקרים שהשופט ישלים את פרטי הסיפור בכך שישאל את הצדדים שאלות הבהרה, ויש מקרים שהשופט יניח בעצמו הנחות ויסיק מסקנות מהחומר שבפניו או שייקח מכל צד עובדות וטענות וייצור לעצמו סיפור אמין שעל פיו הוא ייתן פסק דין.

רק לאחר שיתברר לשופט סיפור מסודר בראש הוא יוכל להתחיל לפסוק במחלוקת שבין הצדדים.

לכן המטרה הראשונה אליה צריך לשאוף עורך דין לאחר קבלת הייצוג המשפטי הנה: לסדר בפני השופט סיפור כובש ואמין ביחס ללקוח שלו.

הבעיה מתחילה כאשר עורך הדין לא מתכונן למשפט (או לא מתכונן נכון) ולא מכין היטב את הסיפור של הלקוח שלו כראוי. כתוצאה מכך הוא מציג בפני השופט סיפור צולע, חסר או משעמם, ואז מה שיוצא זה שיתכן שלעורך הדין ולשופט יהיו קיימים סיפורים שונים.
אפשר לספר את אותו הסיפור אבל לתת דגשים שונים במקומות מסוימים ויש לנו סיפור אחר לגמרי.
יש מקרים שעורכי דין מספרים לשופט סיפור משעמם להחריד, יש מקרים שעורכי הדין מספרים סיפור עם פרטים רבים מידי שאינם רלוונטיים למשפט, ולפעמים עורכי הדין לא מספרים בכלל סיפור או מספרים סיפור עם הרבה "חורים" בעלילה או שמציגים בפני השופט עובדות על גבי עובדות שלא יוצרים סיפור אמין ומשכנע.

חשוב לזכור כי לשופט שדן בתיק יכול להיות רק סיפור אחד בראש ועל פיו הוא יכריע וייתן פס"ד!

עורך הדין הנו כלי להעביר את החוויה, העובדות וסיפור המעשה מהלקוח אל השופט באופן מסודר, מאורגן ואמין. עורכי דין רבים סבורים בטעות, שהשופט רואה כמוהם את כל הסיפור, ולכן הם מספרים "באופן כללי" ומשאירים לשופט להשלים חוסרים בסיפור בעצמו.

לפני שאני עומד בפני שופט ומציג בפניו את סיפורו של הלקוח, אני משקיע מחשבה כיצד אבנה את סיפורו באופן אמין ומרתק, אני שוקל אילו מילים אני רוצה להדגיש בפני השופט, אני מתכנן מתי אני עושה הפסקות בין המשפטים שלי כדי ליצור עוצמה וכל זאת כדי שהשופט יזדהה עם הלקוח שלי ויקבל את הסיפור שלו כאמין.

כמו כן חשוב לא להעמיס בפני השופט פרטים שוליים רק כדי שאלו ירשמו "בפרוטוקול". לעיתים, משפט או רעיון אחד חזק ומלא עוצמה, עשויים להשפיע על מהלך המשפט יותר מאשר סיפור משעמם ולא רלבנטי. עדיף לבנות סיפור קצר וקולע מאשר ארוך ומשעמם.

לסיכום:

תפקידו של עורך הדין הוא לבנות בראשו של השופט סיפור חי, תוסס, אמין וממוקד עם כל הפרטים הרלבנטיים והדגשים המותאמים לשופט, כדי שהוא יראה את הסיפור כפי שעורך הדין רואה אותו. במידה ועורך הדין מצליח לעשות זאת, אזי סיכוייו לזכות במשפט גבוהים במיוחד.
 

 


עודכן ב: 13/01/2015