בסופו של דבר רוב המחלוקות המשפטיות שמגיעות לבית המשפט אינן מחלוקות של "שחור או לבן", אלא בדרך כלל לכל צד יש את העמדה שלו, הראיות שלו, הטיעונים שלו וההיגיון "הצודק" שלו וכל צד מאמין שהצדק אתו.

כולנו יודעים שבסופו של דבר השופט שומע בבית המשפט את שני הצדדים אבל נותן פסק דין רק לטובת צד אחד וזהו למעשה הצד שהצליח לשכנע אותו.

אם כן כיצד עורכי דין טוענים את הטיעון המנצח שיצליח לשכנע את השופט שייתן פסק דין לטובת הלקוח שלו? ברור כי מדובר אולי בשאלה חשובה ושהתשובה עליה חשובה אף יותר.

 

הטיעון המנצח מוצג על ידי העורך דין מאצעות סיפור מרתק ואמין!

 

לאחר ששני עורכי הדין סיפרו לשופט את "הסיפור" של הלקוח שלהם הרי שיכול להיות בראש של השופט רק סיפור אחד על מה שבאמת קרה לצדדים ומבחינת השופט זהו הסיפור היחיד שיש לו בראש וזהו גם הסיפור האמין ביותר.

 

כולנו מתוכנתים ואוהבים להאזין לסיפורים. המבנה החזק ביותר לטיעון כלשהו הוא סיפור.

 

ניתן לראות כיצד משפיעים עלינו בעזרת פרסומות,סיפורי התנ"ך, סרטים, בדיחות וכו' מדובר במסרים או פרסומות שמגיעים אלנו באמצעות סיפורים.

 

גם היכולת שלנו לספר לזולת סיפורים טבוע בגנים שלנו. גם האזנה לסיפורים טבועה בגנים שלנו.

 

בני אדם, כולל שופטים, חושבים בצורה מסודרת של סיפור ותמונות, דבר מוביל לדבר; מכל סיבה נובעת תוצאה עד שמתברר להם סיפור מובנה, מסודר ואמין.

 

מצד אחד אנחנו כבני אדם יכולים להקשיב לסיפור או סרט מעניין ומרתק במשך שעות על גבי שעות ומצד שני אנחנו לא מצליחים להיות מרוכזים לסיפור או סרט משמעמם וחסר משמעות אפילו 2 דקות.

 

ולכן כאשר עורך דין מספר לשופט את עמדת הלקוח שלו, למעשה אותו עורך דין מספר לשופט "סיפור" של הלקוח שלו וכך גם עושה הצד השני. השופט ששומע את שני הסיפורים יכול לאמץ לעצמו רק סיפור אחד - את הסיפור שבעניו נראה אמין ביותר.

 

כאן נשאלת השאלה החשובה ביותר כיצד יוצרים אמינות? ברור שגם אם נספר לשופט את הסיפור הכי מרתק ומעניין שיש הוא לא יפסוק לטובתנו אם הוא לא מאמין לסיפור שלנו.

 

לפני שנבין כיצד יוצרים אמינות בבית המשפט על העו"ד להבין כי במידה והוא לא מציג את הסיפור של הלקוח שלו באופן מסודר ומאורגן או כאשר עורך הדין מחסיר פרטים מהותיים בסיפור, אזי מה שקורה בפועל זה שהשופט הוא זה שמשלים בעצמו את העובדות וההנחות היסוד החסרות בכדי שיהיה לו סדר בסיפור המוצג בפניו.

 

לכן ברור שעדיף שאנחנו נספר לשופט סיפור מלא, מרתק ואמין מאשר סיפור חלקי שאז במצב זה לא רק שהשופט ישלים את הפרטים החסרים אלא גם הסיפור יהיה בעיניו פחות אמין. אמינות זה שם המשחק בבית המשפט ובהמשך נראה כיצד יוצרים סיפור אמין.

 

 


עודכן ב: 11/02/2015