עורך דין יכול לטעון בבית המשפט את הטיעון הגאוני ביותר ולתת בפני השופט את הופעת חייו אבל אם השופט לא מאמין לאף מילה שיוצאת מפיו של עורך הדין אזי אין כל ערך לטיעונים שלו והעורך דין לא ינצח במשפט.

השופט לקבל את הטיעונים של עורך הדין רק במידה והטיעוניו שלו יהיו אמינים בעיניו.

אם כן, שאלת המיליון דולר היא כיצד עורכי דין בונים אמינות בבית המשפט? שכן במידה והשופט מאמין לגירסה של העורך דין אזי ככל הנראה הוא גם פוסק לטובתו ואם השופט חושב שהעורך דין או הלקוח שלו לא אמינים אזי השופט פוסק כנגדו.

 מצד אחד חוסר אמינות של עורך דין יכולה להיות ברורה וצועקת לשמים ומצד שני חוסר האמינות יכלה להיות  גם מוסוות ושקטה כך שהשופט מרגיש את חוסר האמינות בבטן שלו ולא בראש.

כאשר עורך דין מנהל הליך משפטי בבית המשפט הוא למעשה מנהל מערכת יחסים ארוכה עם השופט שבאה לידי ביטוי בכתבי בית הדין שמגיש העורך דין ובהופעות של העורך דין מול השופט ולכן בכל רגע ובכל שלב במערכת היחסים הזאת על העורך דין להיות אמין כדי שהשופט יקבל את עמדתו.

  
במאמר זה אתמקד כיצד עורך דין יוצר אמינות בגרסה  שלו בבית המשפט ובכך יקבל פסק דין לטובת הלקוח שלו. 

אולי השופט שומע את הטיעונים של עורך הדין וחושב שמדובר בסיפור הכי מרתק ומעניין ששמע בכל חייו אבל אם בסוף דבר אם השופט לא חושב שמדובר בסיפור אמין, אם השופט לא מאמין לגרסה ששמע מפי עורך הדין, אזי כל הטיעון הזה לא שווה הרבה.

 

כדי שהשופט יאמין לטיעונים של עורך הדין על העורך דין להיות אמין.

 כדי שעורך הדין יהיה אמין על העו"ד לומר את האמת, בעיקר על עצמו ועל רגשותיו.

חשיפת רגשות יוצרות אמינות. עורכי דין יכולים לכתוב בכתב הטענות שלהם מה שהם רוצים והם יכולים לטעון בפני השופט מה הם מרגישים, אבל קשה מאוד לכל אדם לזייף רגשות , קשה מאוד לחשוף רגשות כאשר לא מרגישים אותם ולכן בדרך כלל רגשות יוצרות אמינות. 

 

אני מכיר הרבה מאוד קורסים וסדנאות לשפת גוף שמלמדים אותנו כיצד להשתמש נכון בשפת גוף שלנו כדי להיראות אמינים או מלאי ביטחון עצמי או משכנעים.

 

אותם מומחים מלמדים אותנו שכדי להיות משכנע ואמין אנחנו צריכים לעשות שימוש נכון בידיים, בפנים, במלל שאנחנו מוציאים, בטון הדיבור שלנו, מלמדים אותנו איך לחייך ואיך לעמוד בפני קהל ומה לעשות עם כל חלק וחלק בגוף ומה לא לעשות וכל זאת במטרה לתאם את כל המערכות של הגוף עם הדיבור והמלל שיביאו אותנו להיראות אמינים ומשכנעים.

 

אני לא אומר שלא צריך ללמוד על שפת גוף או שאין לה ערך אבל זה כמעט בלתי אפשרי לשלוט על כל המערכות הנ"ל במיוחד בתנאי לחץ כמו בבית המשפט, שכן בבית המשפט עורכי הדין מדברים אל השופט באמצעים רבים: באמצעות המילים, הצלילים, המקצבים השונים, השתיקות, בידיים, במילים פיזיות, צורה של עמידתנו והתנועה שלנו וכו' ובפועל קשה מאוד להשתלט על הכל. העורך דים שעומד בפני השופט יכול להיות לרגע רחד לא מרוכז ואז הוא לא מצליח לחבר את כל שפת הגוף לידי כלי אפקטיבי לשכנוע שפת גוף נכונה ואפקטיבית יכולה להכניס את העורך דין במהירות "למצב" של אמינות וביטחון עצמי ולהכניס להרגש .

 

אז מה עושים כדי להיות אמינים ולשכנע?

במרוצת המפגש של עורכי הדין עם השופט באולם בית המשפט, החושים של השופט קולטים מאות ואלפי סימנים ואיתותים מעורכי הדין. החושים של השופט מטמיעים את המידע שהוא קולט ואז מתגבשת לה במהירות הדעה של  השופט על המקרה שבה בפניו.

השופט שומע את הצדדים, רואה את שפת הגוף שלהם, מאזין למילים היוצאות מפיהם ולתחושות שלהם וברגע  אחד יש לשופט דעה (מבוססת או לא) מי הצד האמין ומי לא. לפעמים השופט שומע את אחד הצדדים משקר ואז אותו צד הופך ברגע להיות לא אמין בעיניו  אבל בהרבה מאוד פעמים לא מדובר בשקר גלוי של אחד הצדדים אלא החושים  של השופט "הקולטנים" שלו מבחינים בשקר או בחצי אמת ומאותתים זאת לשופט אף מבלי שהוא יהיה מודע לכך
זה יכול להיות שיעול קל של אחד הצדדים, זה יכול נגיעה לא במקום או טון קול משתנה או כל סימן אחר שהקולטים של השופט קלטו והעבירו מסר כי מדובר באדם או בטיעון לא אמין.

 

לכן במקום שהעו"ד רק ינסה לעשות הכל רק כדי  "להיראות" אמין בפני השופט ולעשות כל מיני פעולות , תנועות וטריקים שיציגו אותו כ"אמין" ו"משכנע" - הפתרון הפשוט הוא להיות באמת אמין

הרי אדם שהוא אמין כמעט ולא צריך לשלוט על שפת גוף שלו כדי להיראות אמין כי כל המערכות שלו מעבירות מסרים (המילים, הצלילים, המקצבים השונים, השתיקות, בידיים, במילים פיזיות, צורה של עמידתנו והתנועה שלנו וכו') משדרות אמינות.


עודכן ב: 02/03/2015