מחקרים מראים שהפחד הגדול ביותר שיש לאנשים זה הפחד לדבר בפני קהל. הסיבה לכך היא שאנשים מפחדים "שהקהל" יצחק או ילעג עליהם או ייתן להם ביקורת שלילית ואז הם יהפכו לבדיחה בפני הקהל. אף אחד לא רוצה את זה.

הפחד הגדול מפני קהל מקבל ביטוי, בין היתר, כאשר עורך דין מגיע לבית המשפט וצריך לעמוד ולטעון בפני השופט ובפני יתר הנוכחים באולם בית המשפט.

 

כיצד מתמודד עורך דין עם הפחד הנורא והחשש שמשתק?

 

אפילו את עורכי דין הטובים ביותר, חוששים לדבר בבית המשפט בפני השופט וכל הנוכחים באולם. כאשר עורכי דין מכינים את הלקוח לקראת הדיון במשרד שלהם אין ספק כי הם מרגישים רגועים ובטוחים בעצמם, מלאי ביטחון אפילו מתרברבים שהם הולכים "לרמוס" את הצד השני.

 

אולם כאשר אותם עורכי דין מגיעים לבית המשפט ונכנסים לאולם הדיונים וניצבים בפני השופט והקהל לפתע הם מרגישים חוסר ביטחון ואז הרוק שלהם בפה מתייבש, הדיבור שלהם מול השופט נהיה מונוטוני ושקט יותר, הם מרבים לגעת בגוף שלהם בעצבנות ולעיתים מדברים מהר מידי ולא מובן ולא עונים לשופט תשובות מדויקות. הפחד משתק אותם.

 

זו הסיבה גם שרוב התיקים בבית המשפט מסתיימים בפשרה. עורך הדין שהיה מלא ביטחון במשרד שלו מול הלקוח ולא הסכים להתפשר אפילו על שקל אחד פתאום כאשר הוא מגיע לבית המשפט הוא מתמלא בחשש וחוסר ביטחון ומוכן לעשות פשרות בקלות יותר. שופטים מכירים את התופעה הזאת של פחד וחוסר ביטחון של עורכי הדין ולכן הם מנסים להפחיד עוד יותר את עורכי הדין כדי שאילו יגיעו לפשרה.


מצד שני יש עורכי דין שמגיעים לבית המשפט והפחד והחשש שלהם לגורל הלקוח שלהם גורם להם להיות ערניים ומלאי אנרגיה ולדבר בהתלהבות ובשכנוע בבית המשפט. במצב של פחד אותם עורכי דין מצליחים להוציא מעצם יותר.

 

אז מה זה הפחד הזה שמשתק חלק נכבד מעורכי הדין? 

 

מדוע יש עורכי דין שהפחד הזה בבית המשפט גורם להם להיעלם ולא להגן על הלקוח שלהם כראוי כמו שהם תכננו ומצד שני יש עורכי דין (מעטים) שהפחד הזה בבית המשפט דווקא גורם להם לעמוד מול השופט עם הרבה אנרגיה ומרץ "ולדפוק הצגה" ובכך לנצח בבית המשפט.

 

הפחד לדבר בפני שופט באולם בית משפט זה למעשה פחד מדיבור בפני קהל, הפחד מביקורת. העו"ד העומד מול השופט "הכל יכול" שואל את עצמו לפני שהוא מדבר אל השופט "מה יקרה אם אני אכשל? האם אני אראה כלא יוצלח?" או "איך בכלל אני מעז להתווכח עם השופט "הכל יכול" בית המשפט? הרי אני לא רוצה להפוך לבדיחה בפניו" ואז במצב דברים זה הפחד נכנס עמוק עמוק לראשו של העו"ד ומצליח לשתק אותו מלהיות הוא עצמו, כמו שהיה במשרד שלו ולטעון בעוצמה עבור הלקוח שלו בבית המשפט.

 

הנחת היסוד שלי בהבנת ההתמודדות עם הפחד מתחילה בכך שעורך דין צריך להבין כבר בהתחלה כי זה לא בושה לפחד. למעשה גם אני חושש כל פעם מחדש שאני עומד בפני רגע גורלי בבית המשפט ואני צריך לטעון בפני שופט שלעיתים לא עושה לי חיים קלים. אני בטוח שעורכי דין הטובים ביותר חוששים כאשר הם מנהלים תיק מורכב וגדול וחשוב עבור הלקוחות שלהם אבל אותם עורכי דין טובים גם יודעים כיצד להפוך את הפחד שלהם לסם חיים שגורם להיות מלאי אנרגיה בבית המשפט וחדים.

 

הפחד בבית המשפט יכול להיות גם ידיד של העו"ד אבל גם אויב מר שלו וזה תלוי מה כל עורך דין בוחר לעשות עם הפחד הזה, איך להתמודד איתו.

 

כמו שאמרתי, מצד אחד פחד יכול לשתק לחלוטין את העו"ד ולהוציא ממנו טיעון שלא שווה את קליפת השום ובפועל לדפוק את הלקוח שלו. אבל מצד שני עו"ד יכול לעמוד מול הפחד שלו להסתכל לפחד "בלבן של העין", לחוש את הפחד מבלי להתבייש בו ולאחר מכן לאמץ את הפחד ככוח מניע ואז לקבל החלטה לטעון בעוצמה ומהלב ולשכנע את בית המשפט.

 

הפחד יכול לגרום לעורכי דין לחדד את החושים שלהם בבית המשפט להיות יותר ערניים, חיים מול השופט אבל מצד שני הפחד יכול לשתק ולגרום לעורכי דין להיראות הצל של עצמם.

 

אי אפשר להיות אמיץ בלי לפחד. האומץ הוא ההתייצבות שלנו מול הפחד. אלא שהבעיה מתחילה שלימדו אותנו להתבייש בפחד שלנו, לנסות להסתיר אותו, לא להתמודד איתו, לעמוד במקומות הנוחים ששם לא מפחיד. עורכי דין יגידו לך שהם לא מפחדים מכלום אבל בפועל בבית המשפט הפחד משתלט עליהם והם אפילו לא מודעים לכך.


אני אומר ומציע לכל עורך דין, להודות בפחד שלו אפילו בפני השופט! אחר כך להישיר מבט על הפחד לאלץ אותו להשפיל את עיניו, עד שהעורך דין מרגיש שהכאב של הפחד (המתפשט בבטן ובחזה) הולך ורפה ואז העו"ד יחוש שהוא מדבר בפני השופט עם עוצמה חדשה הולכת ופורצת והטיעון מתחיל.