הרבה מאוד אנשים חפצים למכור את הרישום של הקבלן שלהם ברשם הקבלנים או לקנות אחד כזה. במאמר זה אסביר את הבעיות בקניית רישום שכזה ברשם הקבלנים, בין היתר בשל מגבלות וסייגים רבים שמטיל רשם הקבלנים כפי שאסביר כדלקמן.

 

בעיקרון לא ניתן להפריד את החברה הרשומה בפנקס הקבלנים מעצם רישומה הקבלני, שכן הפרדה כזאת מבטלת את הרישום. כמו כן, לא ניתן להעביר רישום קבלני הרשום על שם "עוסק מורשה", בגלל שאז הקבלן בעצמו באופן אישי יכול להיות רשום כקבלן ולרוב אותו קבלן גם זה שמשמש "בסיס" לרישום אם כמהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה או בעל ניסיון רלוונטי.

 

לכן רשם הקבלנים לא מקבל הליך שכזה להעברת הרישום הקבלני מקבלן המוגדר כ"עוסק מורשה" אל חברה חדשה שאותו קבלן רשם, למרות שאותה חברה היא בבעלותו הבלעדית. אלא שקבלן זה יצטרך להגיש בקשה חדשה לרישום החברה בפנקס הקבלנים כאילו לא נרשם מעולם.

 

מכאן, הדרך לעשות עסקה שכזאת היא באמצעות עסקת מניות עם חברה קבלנית, היינו באופן שאדם רוכש את מניות החברה מהבעלים שלהם. במצב שכזה על מבצעי העסקה לדווח לרשם החברות, לרשויות המס וגם לרשם הקבלנים ולפרט בפניו על העסקה. אם לא ייעשה הדיווח בסמוך לביצוע העסקה, הרשם יכול לבטל את רישום החברה בפנקס הקבלנים בהתאם לסמכותו.

 

בהרבה מצבים האנשים שמעבירים את המניות שלהם בחברה הם גם משמשים כעובדים שעל בסיסם רשומה החברה בפנקס הקבלנים ואז במקרה זה, חובה לשמור על רציפות של בסיס הרישום אם באמצעות המשך העסקתם של המוכרים (הבעלים) או מציאת עובדים אחרים במקומם.

 

כמובן שהרשם מבקש לבדוק שמדובר בעסקה כנה ואמתית, שלאחר העסקה עדיין החברה פועלת באותו אופן שפעלה בעבר. אם הרשם יחשוב שמדובר בעסקה שקרית ופיקטיבית, למשל שהחברה לא תהיה יותר חברה קבלנית אלא תהיה חברה שהיא יזמית, אזי יש בכוחו לבטל את רישום החברה בפנקס הקבלנים. כך כל התהליך שנעשה להעברת המניות היה בדיעבד מיותר ויקר, ואז אין כל טעם בעסקה זו כי כל הצדדים יצאו מופסדים.

 

בכל שאלה שיש לכם בנושא אתם מוזמנים לכתוב לנו או ליצור איתנו קשר

 

 


עודכן ב: 22/03/2020