זכות הגישה החופשית לבית המשפט היא מזכויות היסוד לכל אזרח במדינה דמוקרטית.

 

אך האם החופש הזה אמיתי?

 

כשם שהצטרפותכם לחוק חינוך חובה "חינם" אין פירושו שאתם חופשיים מתשלום בגין חינוך הילד (עבור גן עד השעה 16:00 לילדתי בת ה-5 אני משלמת 1,850 ₪ בחודש!) ,

 

כך גם זכות הגישה איננה באמת חופשית.

 

מהו "מחיר" החופש בתביעת נזקי גוף? וחשוב מכך, האם הוא מוצדק?

 

כאשר אדם מבקש להוכיח נזק גוף הוא מחוייב על פי חוק (סעיף 127 לתקנות סדר הדין האזרחי – התשמ"ד 1984) להציג חוו"ד רפואית התומכת בטענותיו.

 

עלותה של חוו"ד כזו תנוע בין סך 2,500 ₪ ל- 5,000 ₪ בתאונות עבודה ותאונות אחרות שאינן תאונת דרכים (ולמעט רשלנות רפואית, שם חוו"ד תעלה גם 12,000 ₪ אך היא נדרשת ברמה מרובה יותר).

 

בכל המקרים הנתבע, בד"כ חברת ביטוח, ירצה לבדוק את הנתבע גם ע"י מומחה מטעמו. בעלות זאת יישא לבדו.

אך אז, ולאור הפערים בין חוות הדעת (אשר ב- 99% מהמקרים קיימים, ומאחר וחלק "מכללי המשחק" הם "מי שמשלם לרופא קובע"- ובאשר מדע הרפואה רחוק מלהיות מדויק), ימנה בית המשפט מומחה מטעמו אשר יפסוק בין הצדדים. בשכר טרחת מומחה זה יישאו הצדדים בחלקים שווים ואז יהא על התובע להוציא עוד 2,500 – 3,000 ₪ מכיסו.

 

אין בידי נתונים סטטיסטיים, אך 10 שנים של ניסיון לימדוני כי ברוב המכריע ביותר של המקרים בית המשפט בסופו של יום יתעלם מחוות הדעת של הצדדים ויפסוק על פי חוו"ד של המומחה מטעמו.

 

לכך יש להוסיף את עליות האגרה ושכר סמלי לעוה"ד המגיש את התביעה ומנהל אותה.

 

צא ולמד, מחיר הגישה ה"חופשית" בתיק נזקי גוף הינו בין 6,000 ₪ ל- 10,000 ₪, וכמובן איש אינו מבטיח שתזכה בדין...

 

חשוב להדגיש כי החוק כיום מכביד על הגישה ללא כל טעם מוצדק. בפועל, כאמור, הדרישה להציג חוו"ד ריקה מתוכן, וחסרת משמעות.

 

אומנם, הסעיף הנ"ל מעניק לבית המשפט את הסמכות לפטור את בעל הדין מן החובה לצרף חוו"ד מטעמים מיוחדים שיירשמו, ובד"כ אם מוכח בפניו מצב כלכלי קשה.

 

אך זכור לי מקרה בו אם ל- 5 שהרוויחה כ- 3,000 ₪ ובעלה הרוויח רק מעט יותר, מתוך הסכומים הנ"ל האכילו וחינכו ילדיהם, וכמובן, שילמו משכנתא. בית המשפט לא מצא את מצבה כמצדיק חיסכון בעלות חוו"ד, וסירב לפטור אותה מן החובה להגישה, אפילו שעמדה בפניו קביעת נכות של המוסד לביטוח לאומי.

 

יש לתת את הדעת לכך שמדובר בנזקי גוף, היינו כאלה שהותירו אדם נכה. על פי רוב נפגע כושרו של הנפגע לעבוד ונגרמו לו בנוסף גם הפסדי שכר, כך שההוצאה הנכבדת הדרושה היא קשה שבעתיים בעת זו.

 

סוף דבר, דרכם של רבים לפתח שערי בית המשפט נחסמת עוד הרבה לפני שביל הגישה "החופשית" ...


 


עודכן ב: 09/04/2012