חוזה קניה של דירה ישנה, הינו, בעיקרון, חוזה המנוסח על ידי עורכי דין המייצגים את הצדדים. לעומתו, חוזה קנית דירה חדשה מקבלן הינו חוזה שנערך ומנוסח חד צדדית על ידי עורך דין המייצג משפטית את הקבלן, ואת אינטרסיו בלבד.

 

על כן, עצה חשובה ביותר הינה, כאשר הנכם שוקלים קנית דירה מקבלן, חשוב מאד שתקבלו חוות דעת של עורך דין מטעמכם, המומחה במקרקעין, שיבדוק החוזה, יעיר הערותיו ויבצע תיקונים בחוזה. בנוסף, חשוב להבין, הבעלות על הקרקע עליה נבנית הדירה הינה בבעלות הקבלן או החברה הקבלנית, ובמקרים אחרים הקרקע הינה בבעלות חברה או אדם מסוים, אשר שוכרים שרותי חברה קבלנית לצורך בנית הדירה.

 

לכן, חשוב שעורך דין המתמחה במקרקעין מטעמכם יבדוק, בין היתר, האם הזכויות בדירה אכן שייכות לקבלן ובבעלות הקבלן או בבעלות הבעלים המוצהר? האם הקרקע רשומה במסגרת לשכת רישום המקרקעין או רשומה במסגרת מינהל מקרקעי ישראל? האם רשומים שעבודים או עיקולים, שיש להסירם, על הקרקע, מהו המועד לרישום הזכויות בדירה על שמכם? ועוד.

 

[%BigImage%]

כמו כן, רצוי מאד לבדוק אלו היטלים חלים בגין עסקת רכישת הדירה מקבלן (היטל השבחה, היטל פיתוח, היטל סלילה וכו').

 

נושא נוסף שהינו חשוב מאוד, הינו הבטחת השקעת כספי רוכש הדירה מקבלן. כאשר אתם רוכשים דירה מקבלן אתם נדרשים לשלם תשלומים שונים עבור בנית הדירה. לענין זה ראוי לציין כי קיים חוק המכר - דירות, הבטחת השקעות של רוכשי דירות - הקובע אלו בטחונות מחוייב הקבלן לספק לכם כרוכשי הדירה בתמורה לקבלת כספכם. חשוב על כן לדרוש ולהבטיח שתירשם הערת אזהרה על הקרקע או שהקבלן יתן לכם ערבות בנקאית לכל תשלום ותשלום עד לסיום בנית הדירה.

 

חוק המכר (דירות) הינו חוק, שבין היתר, מגן על רוכשי הדירות ומסדיר עניינים שונים הקשורים בהליך בנית הדירה מקבלן, לרבות סוגיות הקשורות במסירת הדירה הגמורה ורישום הזכויות.

 

בין היתר, קובע החוק תקופת אחריות של קבלן לבנית הדירה, כאשר אחריות הקבלן לליקויי הבניה מחולקת לתקופות שונות – תקופת הבדק, תקופת בדק לאי התאמה יסודית ואחריות הקבלן לתקופת שנות האחריות. 

 

החוק אף קובע הוראות שונות, כגון פיצוי בשל איחור במסירת דירה, קביעת המועד המקסימלי לרישום זכויות קונה הדירה במסגרת הטאבו (לשכת רישום המקרקעין). על כן, חשוב מאד לוודא שבהסכם רכישת הדירה מקבלן תיכללנה כל אותן הוראות המבטיחות אתכם כרוכשי הדירה החדשה מקבלן.


מהי "תכנית לפיד"?

 

לאחרונה, קיימת תכנית, הקרויה "תכנית לפיד", מטעם קבינט הדיור, אשר המליצה כי יינתן פטור ממע"מ על דירות חדשות שנרכשות מקבלן ואשר שווין עד 1,600,000 שקלים כולל מע"מ, לתושבי ישראל ששירתו שירות צבאי או לאומי או אזרחי.

 

תושב ישראל שאינו עומד בקריטריונים הללו, יהיה זכאי לקבלת פטור ממע"מ אך ורק בגין רכישת דירה חדשה מקבלן ששוויה עד 600,000 שקלים כולל מע"מ. צריך להמתין ולראות האם התכנית הזאת אכן תבשיל לחוק, ומהו יהיה נוסחו הסופי.

 

המידע המוצג בכתבה זאת הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.