הסכם לכבוד הדדי, אשר עיקרו הוא ההדדיות, הוא הסכם אשר עליו חותמים בני זוג טרם הנישואין ומהווה פתרון יעיל ביותר לתופעת סרבנות הגט. הסכם זה הוא הסכם קדם נישואין, שעליו חותמים בני זוג אשר עומדים להינשא ואשר רוצים למנוע תופעה של טרפוד ביצוע גט על ידי מי מהצדדים.


מדובר בהסכם משפטי אשר יש לו אף תוקף הלכתי ואינו יוצר מצב של "גט מעושה", שבו מסכימים בני הזוג טרם חתונתם כי אם ירצה מי מהם, חלילה, להתגרש והצד השני יסרב לאפשר זאת, יהיה לסירוב מחיר כלכלי ניכר. ההסכם כולל בין היתר סעיפים אודות איזון משאבים בהתאם לחוק יחסי ממון.


בהסכם קיימים סעיפים אשר קובעים כי כל אחד מהצדדים יכול להודיע לצד האחר על רצונו להתגרש וכן סעיפים המסדירים תשלום נכבד של הצד המסרב להתגרש, לצד המבקש להתגרש, בסך של 1,500 דולר או מחצית הכנסתו, כל זמן שהוא עומד בסירובו. ברם, מקבל ההודעה רשאי לבקש שיקום הנישואין על ידי גורם מקצועי, אשר אינו מבטל את חיוב המזונות לכשעצמו.


האם אין פגיעה ברומנטיות?


את אותה שאלה ניתן לשאול לגבי הכתובה. הלוא בני הזוג חותמים ביום חתונתם על מסמך הכתובה, אשר מסדיר מצב של גירושין או מוות חלילה ומדוע עניין זה נראה להם הגיוני? זאת מכיוון שלא ניתן להינשא כדת וכדין מבלי לחתום על הכתובה, ובני הזוג רואים בחתימה זו כחלק מתהליך הנישואין ולא כפגיעה בקשר הרומנטי.


אם כן, אף הסכם כזה חייב להיות חלק מתהליך הנישואין וכחלק מהגנה על הצדדים. דווקא במועד שבו בני הזוג אוהבים ודואגים זה לזה, מן הראוי שיסדירו מצב שבו מי מהם לא יחפוץ עוד בנישואין הללו.


ברגע שיהיה מדובר בחלק מהנוהל שיוצע על ידי הרב מסדר החופה או מדריכי הכלות והחתנים, לא יהא בכך כדי לפגוע ברומנטיקה.
הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור הייתה ממחברי ההסכם לכבוד הדדי. במסגרת תהליך הניסוח התייעצו הם עם דיינים, שופטים, פסיכולוגים וארגונים שונים ולפיכך אף יש בסיס הלכתי להסכם.


בספרה "מנעי עינייך מדמעה: הסכמי קדם - נישואין למניעת סירוב גט", מפרטת ד"ר לבמור אודות הסכמי קדם נישואין בכלל וההסכם לכבוד הדדי בפרט, וכן דנה בעובדה כי ההסכם האמור מבטיח חלוקה ראויה של הרכוש המשותף בעת גירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה


ראוי לציין כי קיימים הסכמי קדם נישואין רבים אולם ההסכם לכבוד הדדי הוא היחיד המעניק אוטונומיה מלאה לבני הזוג עצמם, מבלי שיהיה צורך לשכנע אדם אחר בנחיצות הגירושין או מבלי לקבל רשות או היתר מאדם אחר, להפעיל את ההסכם. ההסכם הספציפי הזה מפנה את הצדדים לטיפול זוגי טרם פירוק הנישואין.


תוקף משפטי


חשוב כמובן להדגיש כי כדי שהסכם זה, כמו כל הסכם קדם נישואין אחר, יהיה תקף, עליו להיות מאושר על ידי נוטריון, רשם הנישואין, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.