בעלי נכסים המשכירים נכסים אשר מטבעם לעיתים שווים מיליוני שקלים נתקלים לעיתים במצבים בהם הדייר מפר באופן בוטה את הסכם השכירות, בין אם באמצעות אי תשלום דמי השכירות או באמצעות שימוש במושכר בניגוד למטרת השכירות או בכל אופן אחר ובמקרים אלו בעל הדירה צריך לפעול על מנת להגן על רכושו.


באופן ביצוע הפעולות שיש לנקוט נגד הפרת הסכם מטעם השוכר יש להבדיל בין פלישה טרייה לנכס ולבין הסכם שכירות שהופר על ידי השוכר ו/או הסתיימה התקופה בגינו.

 

אלו פעולות ניתן לבצע מול הפולש ואלו נחשבות לבלתי חוקיות? 


החוק מאפשר לבעל הנכס סעד עצמי של פינוי פולש רק במידה ואכן מדובר בפלישה (כאשר הדייר נכנס ללא רשות לנכס) ובמידה וטרם חלפו 30 יום ממועד הפלישה לנכס.


החוק לא מאפשר לבעלי הנכס לעשות סעד עצמי כגון כניסה לנכס ו/או ניתוק הנכס מחשמל ו/או מים ו/או החלפת מנעול הדירה וזאת אף אם הסכם השכירות לכאורה מקנה לבעל הנכס זכות זו.


אולם, המחוקק לא נותר אדיש למצוקות בעלי הנכסים ולכן קבע לפני שנים אחדות תקנות חדשות בנוגע לתביעה לפינוי מושכר במקרה של הפרת ההסכם על ידי השוכר וזאת במסגרת תקנות 215ז- 215 יג לתקנות סדר הדין האזרחי (להלן:"התקנות").


תקנות אלו לא מספקות פיתרון לכל הבעיות, כך לדוגמא הן אינן חלות על דיירים מוגנים וכן כי הגשת תביעה במסלול זה כוללת רק את הסעד של פינוי המושכר וכי במידה וברצון התובע לקבל גם פיצוי כספי על אי תשלום השכירות או הפרת ההסכם על ידי השוכר יהא עליו להגיש תביעה כספית נפרדת לשם כך. 

 

אולם מסלול זה מאפשר תביעה מהירה ועניינית בנוגע לפינוי המושכר. לאחר הגשת התביעה על הנתבע להגיש כתב הגנה תוך 30 יום בליווי תצהיר וכל המסמכים עליהם הוא מסתמך. תוך 30 יום לאחר כתב ההגנה כבר מתנהל הדיון ועל פי רוב בכך ניתן לסיים את התיק ולמעשה לפנות את הדייר תוך כחודשיים. לתיקון זו משמעות אדירה עבור בעלי דירות ובכך למזער את הנזקים שנגרמים על ידי דייר המצוי בנכס, ומפר את ההסכם.

 

הכוח חוזר לידיהם של בעלי הדירות 


כך חזר הכוח לידיהם של בעלי הדירות ומאפשר איזון נכון יותר בין זכותם של השוכרים להתגורר בנכס וזכות לפרטיות מחד ומנגד, במקרה של הפרת ההסכם על ידי השוכר להשיב לידי בעל הנכס את הנכס ששווה הון רב.


אין בכך כדי להפחית מהחובה לנהוג בזהירות בחתימת חוזה עם שוכר, ולא פוגם בחובה ליטול ערבויות משמעותיות שהרי לא די בפינוי הדייר אלא יש מקום לגבות גם את הפיצוי בגין הנזקים שגרם כתוצאה מהפרת החוזה, ושטר חוב בחתימת ערבים טובים שלה הכנסה יציבה והם בעלי נכסים או כספים או ערבות בנקאית עשויים להוות חרב מעל ראשי השוכרים על מנת להימנע מהפרות בנוגע להסכם השכירות.

 

יש לך שאלה? 

פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר ושכירות הוגנת


בטחונות אלו עשויים להוביל הן לתוצאת הפינוי במועד והן לפיצוי בגין נזקים שגרמו השוכרים בין אם מדובר בנזקים לרכוש או פשוט לאי תשלום דמי שכירות וחשבונות שוטפים.