למי קמה הזכאות לקנות דירת מגורים בפרויקטים של מחיר למשתכן או מחיר מטרה? בפרויקט "מחיר למשתכן": באופן עקרוני, בני זוג נשואים או ידועים בציבור שלא היו בבעלותם זכויות בדירת מגורים או בחלק מדירת מגורים במהלך שש השנים האחרונות, אשר אינם מחזיקים גם בזכויות במגרש מגורים. נוסף על כך, יש זכאות לרכישת דירה בפרויקטים לנכים מעל גיל 21, הורה עצמאי עם ילד אחד לפחות, ויחידים (רווק, גרוש או אלמן) שגילם מעל גיל 35.


בפרויקט "מחיר מטרה": חסר דירה: משפחה או יחיד שגילו מעל גיל 35 אשר אין להם זכויות כלשהן בדירת מגורים או בחלק מדירת מגורים, ולא היו להם זכויות כאלה 10 שנים לפני הדירה שהם עתידים לרכוש בפרויקט. משפר דיור: משפחה או יחיד מעל גיל 35 שבבעלותם דירת מגורים יחידה אשר תימכר בתוך 12 חודשים מקבלת טופס 4 לדירה שנרכשה במסגרת הפרויקט, או שהיו להם זכויות בדירת מגורים יחידה ב-10 השנים אשר קדמו לקניית דירת מחיר מטרה.


מהי ההנחה שניתנת בפועל בעת רכישת הדירה בפרויקט מחיר למשתכן או מחיר מטרה?


בפרויקט "מחיר למשתכן": חסרי דירה עם זכאות יכולים לקנות דירת מגורים חדשה מקבלן, הממוקמת במיקום מרכזי, בהנחה של 200,000 שקלים לפחות יחסית למחיר השוק עבור דירות מגורים באותו האזור.


בפרויקט "מחיר מטרה": יש אפשרות לקנות דירת מגורים חדשה במחיר הנמוך בכ-20% ממחירי השוק עבור דירות מגורים באותו אזור.


היכן מתקיימים הפרויקטים?


בפרויקט "מחיר למשתכן": נבנים כעת כ-40 פרויקטים בכל רחבי הארץ.


בפרויקט "מחיר מטרה": מתבצע כעת רק בראש העין ומודיעין.


איך מקבלים "אישור זכאות"?


בפרויקט "מחיר למשתכן": ניתן להנפיק את האישור באופן מקוון, ככל והמבקשים יימצאו זכאים, האישור יישלח באמצעות הדוא"ל בתוך 10 ימי עסקים. מי שיבחר שלא להגיש את הבקשה באופן מקוון יוכל להגיע למשרדי חברת ההרשמה ולהירשם שם. עלות הרישום עומדת על סך של 240 של שקלים.


בפרויקט "מחיר מטרה": יש לבדוק את הזכאות באחת מחברות ההרשמה (אלונים, מילגם או עמידר) יש לתאם עימם פגישה מראש ולהגיש מסמכים, ככל ויינתן אישור, הוא תקף לאורך שנה בלבד, גם כאן עלות הרישום עומדת על סך של 240 שקלים.


מהו המפרט הטכני של הדירה?


במסגרת שני הפרויקטים משרד השיכון והבנוי ומשרד האוצר מכתיב מפרט טכני שמחייב את הקבלנים בעת הבנייה.


האם ישנם איסורים שחלים על רוכשי הדירות?


בפרויקט "מחיר למשתכן": קיים איסור על מכירת הדירה לצד שלישי, האיסור הוא לתקופה בת 5 שנים מיום קבלת אישור האכלוס (טופס 4).


בפרויקט "מחיר מטרה": קיים גם כן איסור על מכירת הדירה לצד שלישי. האיסור תקף גם למשך 5 שנים אך אין מניעה להשכיר את הדירה למטרת מגורים. רוכש שהפר את האיסור ומכר את הדירה לפני תום התקופה, ישלם פיצוי מוסכם בסך של 250,000 שקלים למשרד השיכון והבינוי.


מאת: עו"ד דוד בראל, משרד BBS