כאשר אדם אינו עורך צוואה או במידה והצוואה בוטלה על ידי בית המשפט, ההסדר החל על עזבון המוריש יהיה על פי "ירושה" על פי דין - הסדר אשר קבוע בחוק, לפיו המחוקק מעריך את רצונו המשוער של המוריש כלפי היורשים הקבועים על פי קרבתם למוריש או במקרים מסוימים המדינה היא הזוכה. המחוקק קבע הנחת חלוקת העזבון על בסיס רצון האדם הסביר ובהעדר הסדר מפורש המוגדר כצוואה.


שיטת הירושה בישראל היא "שיטת הפרנטלות", השיטה מתארת את הקדימות של כל אדם לזכות בירושה בהתאם לקרבה ולמוריש, וזאת על פי סעיף 10 לחוק הירושה:


1. ילדי המנוח וצאצאיהם.


2. הורי המנוח וצאצאיהם: האחים, אחיינים וכדומה.


3. הורי הורים המנוח וצאצאיהם: סבא, סבתא, דודים, דודות וכדומה.


איך מחלקים ירושה כאשר אין צוואה?


במקרה ואין צוואה, הירושה תתחלק שווה בשווה בין בן/בת הזוג של המנוח ובין ילדיו של המנוח, בן/בת הזוג מקבל/ת חצי מהרכוש, בעוד ילדיו יתחלקו שווה בשווה במחצית שנותרה. כמו כן, בן/בת הזוג זכאי רשאי לרשת מיטלטלין כגון, חפצי בית, מכונית המנוח וכדומה.


בהעדר צוואה כאמור לעיל, על היורשים להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה ולבקש צו ירושה.


כאשר נערכה צוואה, הירושה נקראת "ירושה על פי צוואה", היורשים הם האנשים ו/או המוסדות המופיעים בצוואה, חלוקת הירושה נעשית על פי החלוקה בצוואה, אשר כאמור משקפת את רצון המוריש.


על מנת למנוע אפשרות של מחלוקות והשגות פוטנציאליות ביחס לאמור בצוואה, מומלץ לקבל אישור נוטריון על הצוואה, אשר משדרגת את נוסח הצוואה ל"צוואה נוטריונית". צוואה שקיבלה אישור נוטריון הינה צוואה שבית המשפט נותן לה משקל כבד יותר, כמי שניתנה בפני נציג רשות שיפוטית.


ככל ויקום טוען לחוסר אמת בצוואה ו/או להשפעה פסולה על המוריש, יהיה עליו להביא ראיות שיערערו על הצוואה הנוטריונית. הלכה פסוקה היא, ככל ואין בצוואה פגם מבחינת צורתה, חזקה עליה שהיא אמיתית ואותנטית, וכי אכן מדובר ברצונו של המוריש.


מה בדבר ילד מאומץ?


סעיף 16 לחוק הירושה, מסדיר את מעמד ילד שאומץ כדין כמעמד של ילד ביולוגי - ילד שאומץ כדין יורש את הוריו המאמצים והם יורשים אותו. הלכה פסוקה היא שהזכאות לרשת מכוח אימוץ כפופה לתנאי כי האימוץ נעשה כדין.


מה בדבר זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים? בית המשפט נתן דעתו בנושא בתמ"ש פלוני 9607/03, ובעצם קיבל את הגישה של בתי משפט בארצות הברית, לפיה בין היתר, ככל ובני הזוג נישאו והם מחזיקים בתעודה המעידה על נישואיהם - הזוג ייחשב כנשוי למטרות הירושה.


מה בדבר ידועים בציבור? סעיף 55 לחוק הירושה, מסדיר את מעמדו של ידוע/ה בציבור ואת זכותו לרשת כזכות השווה לזו של בני זוג נשואים. אף על פי זאת, על בן הזוג שנותר בחיים להוכיח את קיומו של בית משותף עם המוריש ואת עצם חייהם כידועים בציבור.


ירושתו של אדם ערירי שנפטר עוברת לרשות המדינה תחת אפוטרופוס הכללי לצורך ניהול הירושה. הירושה נשמרת מספר רב של שנים, וזאת על מנת לאפשר ליורשים פוטנציאלים, ככל שיתגלו, לקבל את הירושה של הערירי. כמו כן, בחלוף מספר שנים, העיזבון יעובר לטובת קופת המדינה.


עו"ד יסמין בן סדון מנהלת את מחלקת דיני משפחה במשרד BBS אשר מתמחה, בין היתר, בעריכת צוואות, צוואות נוטריונים וניהול תיקי התנגדויות בבתי המשפט.