בהתאם לסעיף 1 לחוק פיצויי פיטורים ,על מנת שעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים, עליו לעבוד שנה אחת ברציפות אצל אותו מעביד או במקום עבודה אחד. יחד עם זאת, חוק פיצויי פיטורים מתייחס למצבים, אשר בהתקיימם, יהיה זכאי עובד לפיצויי פיטורים, גם אם לא פוטר.

 

המקרים המזכים בפיצויי פיטורים, גם אם לא התקיימו תנאי סעיף 1 לחוק כאמור:

 

1. פיטורים לפני סוף שנת עבודה ראשונה. על פי החוק רואים פיטורים אלה כאילו נעשו מתוך כוונה להימנע מחובת תשלום פיצויי פיטורים, אלא אם הוכח ההיפך.

 

2. מעביד שנפטר. עובד שעבודתו נפסקה עקב פטירה או פשיטת רגל של המעסיק (או אם מדובר בחברה או תאגיד אחר- פירוקה או מחיקתה).

 

3. עובד שנפטר. אם עובד נפטר, לשאריו זכות לפיצויים כאילו פוטר העובד. שארים מוגדרים לצורך עניין זה כ - בן-זוג של העובד בשעת פטירתו לרבות הידוע בציבור כבן זוגו והוא גר עמו, וילד של העובד .באין בן-זוג או ילדים כאמור - ילדים והורים שעיקר פרנסתם היה על הנפטר וכן אחים ואחיות שגרו בביתו של הנפטר לפחות שנים עשר חודש לפני פטירתו וכל פרנסתם היה על הנפטר.

 

4. התפטרות לרגל מצב בריאות לקוי כאמור בסעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים. מצב בו עובד מתפטר לרגל מצב בריאותו הוא או של בן-משפחתו. החוק רואה בהתפטרות זו כפיטורים, אם הזכאות אם לאור המימצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות הענין היתה סיבה מספקת להתפטרות.

 

5. התפטרות של הורה. סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים, מאפשר לעובדת שילדה, להתפטר תוך תשעה חודשים מיום שילדה, על-מנת לטפל בילדה.


לעניין זה יראו בהתפטרות העובדת כפיטורים, גם במקרה של אימוץ ילד שטרם מלאו לו שלוש עשרה שנים, ותוך תשעה חודשים התפטרה על מנת לטפל בו, ובלבד שניתן צו אימוץ, בין לפני התפטרותה ובין לאחריה. תנאי נוסף הוא שהילד נמצא בהחזקתו הבלעדית, או בטיפולו הבלעדי מחמת נכות או מחלה של בת זוגו. בנוסף יש צורך כי בת זוגו של העובד היתה עובדת עצמאית במשך שנים-עשר חודשים רצופים לפחות בסמוך לפני יום הלידה או בסמוך לפני קבלת הילד לאימוץ, לפי הענין, ולא הפסיקה את עיסוקה לצורך טיפול בילד.

 

6. התפטרות עקב שהייה במקלט לנשים מוכות כאמור בסעיף 7א' לחוק ובלבד שסמוך לפני התפטרותה שהתה במקלט כאמור תקופה של שישים ימים לפחות.

 

7. התפטרות לרגל העתקת מגורים כאמור בסעיף 8 לחוק.

 

לישוב חקלאי - מישוב שאינו ישוב חקלאי, או לישוב באזור פיתוח מישוב שאינו באזור פיתוח, או מישוב שאינו עיר פיתוח כמשמעותה בחוק ערי ואזורי פיתוח, התשמ"ח-1988, לעיר פיתוח ובלבד שהוכיח כי הוא תושב, כהגדרתו בחוק האמור, בעיר הפיתוח. לענין פסקה זו "ישוב חקלאי" או "ישוב באזור פיתוח" - ישוב שנמנה עם סוגי ישובים שנקבעו בתקנות באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת כישובים חקלאיים או ישובים באזור פיתוח, הכל לפי הענין.

 

8. אי חידוש חוזה עבודה כאמור בסעיף 9 לחוק. עובד שהועסק על פי חוזה לתקופה קצובה, בהגעת התקןפה לסיום, רואים אותו לענין החוק כאילו פוטר, אלא אם המעביד הציע לו לחדש את החוזה, לפחות שלושה חודשים לפני תום החוזה. יש לשים לב כי סירוב העובד להצעה לחידוש החוזה- ייחשב כהתפטרות מצידו.

 

9. הרעת תנאים כאמור בסעיף 11 (א) לחוק.

 

10. אי הבטחת עבודה עונתית רצופה לעובד עונתי לאחר שלוש עונות רצופות, רואים בעובד עונתי שהתפטר לאחר שלוש עונות רצופות באותו מקום עבודה מכיוון שלא הובטחה לו עבדה עונתית רצופה באותו מקום עבודה, כמי שפוטר.

 

11. עובד המתגייס לשירות סדיר או עובדת שהתנדבה לשירות לאומי.

 

12. התפטרות עקב בחירת העובד כראש רשות מקומית או סגן ראש רשות מקומית. עובד שהתפטר מחמת שנבחר לראש רשות מקומית או לסגן ראש רשות מקומית וכהונתו במשכורת מקופת הרשות המקומית, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים;

 

13. התפטרות בגיל פרישה או אחריו. התפטר עובד או עובדת לאחר הגעתם לגיל פרישה, בהתאם להגדרת גיל פרישה בחוק גיל פרישה, התשס"ד 2004 - רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים;


 


עודכן ב: 30/01/2013