הקיץ מגיע ואיתו אלפי בני נוער היוצאים לחוות על בשרם את חווית העבודה. כדי שהחוויה לא תהא חד פעמית וע"מ למנוע ניצול בני נוער בעבודה מובא המדריך הקצר (אך מקיף) הזה.

1. אני בן 14 הקיץ. האם אני רשאי לעבוד?

 

במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק בני נוער מעל לגיל 14. נער שמלאו לו 14 וטרם מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו.

 

במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה, ובלבד שלא חל עליהם חוק לימוד חובה. בעבודות מסוכנות מסוימות, אין להעסיק בני נוער גם אם מלאו להם 15 שנה ולא חל עליהם חוק לימד חובה.

 

לגבי העסקת בני נוער בהופעה ובפרסומת ישנם כללים מיוחדים, ובעניין זה דורשת העסקת נער מתחת לגיל 15 קבלת היתר מיוחד ממשרד הכלכלה, וחלים כללים מיוחדים לעניין תנאי העסקה ושעות ההעסקה.

 

2. בא לי להרוויח כמה שיותר. כמה שעות עבודה אני יכול לעבוד?

 

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ- 40 שעות בשבוע בסך הכול.


צעירים בני 16 ומעלה, מותר להעסיקם עד 9 שעות ביום ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות. העסקה בשעות נוספות אסורה.

 

כלל זה לא יחול על בני נוער עובדים, אשר לגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים, בהסכמים קיבוציים, וכן על עובדים בעלי מגבלות פיזיות, נפשיות או שכליות, המועסקים במפעלים מוגנים.

 

אין להעסיק בני נוער במנוחה השבועית.ליהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת. (בן דת אחרת יכול לבחור בין הימים שישי, שבת וראשון). איסור זה הוא מוחלט 

 

3. האם ישנה חובה לתת הפסקות?

 

לאחר 6 שעות עבודה חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא בדרך כלל על חשבון בני הנוער ומותר למעסיק להוריד לכם את הזמן הזה מהשכר. חשוב לסכם מראש (ועדיף בכתב) עם המעסיק את עניין ההפסקה כדי למנוע מחלוקת.

 

4. המעסיק רוצה שאעבוד עבודת לילה. מהי עבודת לילה?

 

החוק קובע כי אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת לגיל 16 בין השעות 20.00 בערב ל- 08.00 בבוקר. אין להעסיק בני נוער שגילם הוא 16 עד 18 בין השעות 22.00 בערב ל- 06.00 בבוקר, אלא לפי היתר בהתקיים נסיבות מיוחדות, וגם זאת לא יאוחר מהשעה 23.00.


5. האם ישנו שכר מינימום לבני נוער עובדים?

 

גם אם אתם מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר, ישנו סכום מינימאלי אותו חייב המעסיק לשלם לבן נוער שעובד משרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות, ולא יותר מ- 173 שעות בחודש). שכר המינימום לעובד במשרה חלקית יחושב יחסית לחלקיות המשרה. להלן שכר מינימום אשר נקבע בחוק:

 

שכר מינימום לנוער החל מ- 1 באוקטובר 2012

*עד גיל 18 שכר חודשי עד 40 שעות שבועיות 


עד גיל 16:  3,010 ש"ח,  17.39 ש"ח לשעה
עד גיל 17:  3,225 ש"ח,  18.64 ש"ח לשעה
עד גיל 18:  3,569 ש"ח,  20.63 ש"ח לשעה 
חניך (כהגדרתו בחוק החניכות) 2,580 ש"ח,  14.91 ש"ח לשעה
18 ומעלה - בוגר (עד 43 שעות שבועיות) 4,300 ש"ח 23.12 ש"ח לשעה 


6. האם המעסיק חייב לרשום את שעות העבודה שעבדתי?

 

חובה על מעביד לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה בחתימה של הנער והמעביד. כדי שלא תעמדו לבסוף מול שוקת שבורה ועל מנת למנוע מצבים לא נעימים מול המעביד, מומלץ לנהל יומן ובו לרשום בכל יום עבודה את התאריך, את שעת ההתחלה, את שעת הסיום. במידה וקיבלת הפסקה תרשמו כמה זמן הייתם בהפסקה.

 

7. האם המעסיק חייב לשלם לי נסיעות לעבודה?

 

נוסף למשכורת צריכים להחזיר לבני הנוער את הוצאות הנסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה ובחזרה, ואולם סכום ההוצאות שיוחזרו לא יעלה על 25.20 ₪ ליום עבודה. המעסיק מחויב להחזיר רק את הסכום המינימאלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה.

 

8. המעסיק טוען שאני צריכה להגיע לתקופת ניסיון ללא תשלום. האם זה מקובל?

 

דעי לך שלא קיים דבר שנקרא "תקופת התלמדות" או "תקופת ניסיון. " כול תקופת העסקתו של הנער, מחייבת תשלום שכר בעד העבודה, לרבות תקופת "התלמדות" או תקופת "ניסיון". יש לשלם שכר עבור כל שעת עבודה החל מן השעה הראשונה. כמו כן ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה, על כל שעה של "יום הכנה" או "השתלמות" או "ישיבת עבודה" צריך לשלם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות, הדרכות ועוד.

 

9. האם אני צריך לשלם מיסים?

 

מתחת לגיל 18 אסור להוריד לכם מהשכר תשלום לביטוח לאומי. זוהי חובת המעסיק לשלם עליכם לביטוח הלאומי. בנוסף - אם אתם מרוויחים פחות מ- 3900 ₪ בחודש אסור להוריד לכם מהשכר תשלום למס הכנסה .מס בריאות - נער אינו משלם מס בריאות אם הכנסתו היא פחות מ- 1903 ₪ בחודש. נער שמרוויח יותר ישלם 3.1% מהשכר מס בריאות.

 

10. משהו נוסף שצריך לדעת?


כן. חוק הודעה לעובד. חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה) התשס"ב-2002 מטרתו להבהיר לעובד את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות שלו. חובה למסור לכל נער נערה הבאים לעבוד למשך 30 ימים לפחות טופס שקבוע בתקנות שבו מפורט בין היתר: זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד של העובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר על העובד, גובה השכר לשעה של העובד, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה וכן פרטים נוספים שלדעתכם יוכלו לסייע לכם ולעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו במהלך תקופת עבודתו.


11. מה עלי לעשות אם המעסיק חורג מההנחיות המפורטות לעיל?


במידה והמעסיק לא מקיים את לשון החוק ו/או קובע הנחיות משלו, אשר אינן עולות בקנה אחד עם החוק והפסיקה, יש לפנות לעו"ד הבקיא בתחום ולבדוק כיצד ניתן לפעול לקבלת הזכויות אשר עומדות לצידכם. כמובן שמומלץ ורצוי לא להמתין אלא לפנות מיד עם גילוי ההפרה.
 


עודכן ב: 01/06/2014