מי זכאי להחזר נסיעות?

 

עובדים זכאים לתשלום דמי נסיעות אם מקום העבודה רחוק מביתם מעל 500 מטר, או שתי תחנות אוטובוס.

 

אין זה משנה אם העובד בחר להשתמש בתחבורה ציבורית, ברכבו הפרטי או הגיע רגלית למקום העבודה, הזכאות נגזרת מהמרחק ממקום העבודה.

 

במקרים שהמעסיק מעמיד לרשות העובד הסעה, אין העובד זכאי להחזר נסיעות.

 

יצוין כי הפסיקה בצו ההרחבה בדבר החזר נסיעות לא נקבע מרחק אלא הפסיקה קבעה מרחק של 500 מטרים שאף הוא אינו רף קבוע כיון שלמרחק מתווספים פרמטרים כגון גיל העובד, מצבו הבריאותי, זמן ההליכה ועוד.

 

כיצד נקבע סכום השתתפות המעביד?

 

בצו ההרחבה נקבע רף השתתפות מקסימלית עד לסכום של 25.20 ש"ח ליום עבודה. ההחזר נקבע לפי ההוצאות שהוציא העובד מביתו ועד למקום העבודה ולא יותר מהסכום לעיל.

 

אין חובה על המעסיק לשלם את הסכום המקסימלי והוא יכול להסתפק בתשלום מוזל של כרטיס נסיעה של חופשי חודשי בתחבורה הציבורית.
אדם המגיע ברכבו הפרטי זכאי לקבל את הסכומים הקבועים בצו ההרחבה או לפי המחיר המוזל של הגעה בתחבורה ציבורית למקום העבודה.


האם גם עובד שמגיע רגלית או עם אופניים למקום העבודה זכאי להחזר נסיעות?

 

הפסיקה קבעה חזקה כי במרחק של עד 500 מטר ממקום העבודה אין צורך בתחבורה ולכן אין זכאות להחזר במרחק קצר יותר מ-500 מטרים. עם זאת, בית הדין לעבודה יבחן כל מקרה לגופו כאשר לפעמים אדם הגר במרחק קצר יותר מ-500 מטרים אך גילו ומצבו הבריאותי אינם מאפשרים לו הליכה רגלית יהיה זכאי אף הוא להחזר נסיעות.


בחוזה העבודה נכתב כי השכר כולל נסיעות. האם זה אפשרי?

 

בחוק הגנת השכר ישנו סעיף האוסר על "שכר כולל" ובמידה והמעסיק מכניס את אותו רכיב לשכר העבודה הוא יחויב לשלם אותו בנוסף.
דמי נסיעות הינו רכיב אשר ניתן להכניסו בתוך השכר הכולל אך בתנאים מסוימים. התנאים הם שחייב להיות הסכם שכר כולל ומפורש בין שני הצדדים בו נקבע כי השכר כולל נסיעות ואסור ששכר העבודה יהיה פחות משכר המינימום לאחר התוספת של דמי הנסיעות.


מעבר מקום מגורים או מקום עבודה

 

במקרים של מעבר למקום מגורים מרוחק יותר המגדיל את הוצאות הנסיעה, המעסיק מחויב לשלם את רכיב הנסיעות החדש עד לתקרה הקבועה בחוק.

 

כמו כן, אף במעבר של מקום העבודה למקום מרוחק יותר המעסיק מחויב בתשלום דמי נסיעות עד התקרה המקסימלית אך כאן נכנס עניין של "הרעת תנאים במקום העבודה" וייתכנו מקרים שמעבר של מקום העבודה יזכה את העובד בפיצויי פיטורים בתנאים מסוימים.


האם המעסיק מחויב בהוצאות נסיעה בגין נסיעות של העובד שאינן למקום העבודה הרגיל ואף בשעות נוספות במידה וישנן?

 

במידה והוצאות הנסיעה גדלו עקב אותה פגישה או אירוע חריג המעסיק מחויב בהוצאה החריגה. כמו כן, במידה והעובד נאלץ לעבוד שעות נוספות בגין אותה נסיעה לדוגמא יציאה בשה מוקדמת יותר וחזרה בשעה מאוחרת יותר, יחויב המעסיק בשעות נוספות או בשכר עבודה בגין ההפרשים בין זמן הנסיעה לאותה פגישה לבין זמן הנסיעה למקום העבודה.

 

במידה והמעסיק אינו משלם לך את זכויותיך במלואן פנה לייעוץ משפטי.


עודכן ב: 05/01/2014