עובדים רבים ובמיוחד "החרוצים מביניהם" נוהגים להיכנס לגלוש באתר פייסבוק בזמן העבודה. פעמים רבות נוטים עובדים לשכוח להתנתק מהדף האישי שלהם ומשאירים אותו "פתוח" במקום העבודה. האם קיימת סנקציה על מעסיק ה"מחטט" בדף הפייסבוק של העובד על אף שמדובר ברכוש העסק? האם מדובר בחדירה לפרטיות?

 

השופט דורי ספיבק התייחס לעניין בתיק ס"ע 29090-05-12 והנה ציטוט מדבריו לגבי דרך הפעולה של מעסיק במצב זה:


"כל המשתמש במחשבים בימינו אנו יודע, שאין זה נדיר כלל וכלל שאדם מגיע אל מחשב במקום העבודה שהשתמש בו קודמו, עובד אחר או המעסיק עצמו, ומגלה שהמשתמש הקודם "לא התנתק" (didn't logged out) מתוכנת המייל, הפייסבוק או כל תוכנה או מאגר קבצים אישי שלו, ועל כן הוא יכול ללא כל קושי לעיין במיילים, בפייסבוק או במידע אחר ש"שייך" למשתמש הקודם. מה אמור לעשות מי שנמצא בסיטואציה שכזו? לדעתנו, חובתו של המשתמש החדש "לסגור" מיד את התוכנה שהשאיר חברו שהשתמש קודם לו במחשב, ולא לעיין במידע אליו נחשף. ודאי שאין הוא רשאי, כפי שנעשה כאן, להדפיס את המידע האישי אליו נחשף, או להעתיקו בדרך אחרת. ודאי וודאי שאין הוא רשאי, כפי שגם כן נעשה כאן, לקחת את אותו המידע הפרטי-אישי אליו נחשף ולהפיצו ברבים, ואפילו הפרסום נעשה במטרה "חינוכית" כביכול כפי שטענה הנתבעת, שרצתה לטענתה "להראות לה [לתובעת] מה זה פייסבוק", כלשונה היא (עמ' 28 ש' 10).

 

פסק הדין קבע לבסוף פיצוי בסך של 20,000 ש"ח לאותה עובדת שאכן נפגעה פרטיותה אך הפיצוי שקלל בתוכו אף עוולות אחרות כגון החרמת טלפון נייד ואי עשיית שימוע.