סיום העונה בליגות הספורט השונות והיציאה לפגרת חדשי הקיץ מעלה את נושא זכויות הספורטאי. רבים מהשחקנים ו/או המאמנים אינם ממשיכים בקבוצותיהם לאחר תום העונה מבחירה אישית או בשל החלטת הקבוצה לסיים את ההתקשרות בין הצדדים. האם הספורטאי זכאי לזכויות כלשהן עם תום החוזה? האם הספורטאי זכאי לזכויות סוציאליות כגון פנסיה, הבראה, נסיעות כמו שאר העובדים במשק? ובכלל, מהו מעמדו של אותו ספורטאי בבתי הדין לעבודה?

 

במאמר זה ננסה לתת קצת רקע לאותם ספורטאים אשר לרוב אינם מודעים לזכויותיהם.

 

שנים רבות ואפילו בזמנים אלו נראה כי פיצויי פיטורים, הבראה, פנסיה ושאר הזכויות המגיעות לכל עובד בישראל אין מקומן במגרשי הספורט ואף ישנה נטייה לחשוב כי מעמדו של שחקן בקבוצה מקצוענית שונה משאר העובדים בישראל לעניין זכויות סוציאליות.  

 

בין אם מדובר בקבוצת כדורגל מליגה א' ובין אם מדובר בקבוצת כדורסל מהליגה הלאומית , מרבית אגודות הספורט נוהגות להחתים את השחקנים והמאמנים על חוזים לתקופה של עשרה חודשים שכן אינן נוהגות להתאמן בחודשי הקיץ המוקדמים ומתוך מטרה לתת לשחקן זמן מנוחה והבראה.

 

האם הספורטאי זכאי לפיצויי פיטורים בסיום אותם עשרה חודשי עבודה?

 

חוק פיצויי פיטורים קובע כי : " מי שעבד שנה אחת ברציפות .... אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי-פיטורים " .

אם כן, האם שחקן שחתם על חוזה לעונה אחת של עשרה חודשים זכאי לפיצויי פיטורים? האם שחקן שחתם על חוזה לעונה אחת, קיבל הפסקה של חודשיים ולאחר מכן חתם לעונה נוספת שבסיומה הוחלט לסיים את ההתקשרות זכאי לפיצויי פיטורים ? כיצד נצבר הוותק של הספורטאי באגודה?  

 

כאשר מדובר בחוזה לעונה אחת בלבד של עשרה חודשים נראה כי אין השחקן זכאי לפיצויים בסיומה כלשון החוק.

 

כאשר השחקן חותם על חוזה לתקופה של עשרה חודשים , מקבל חודשיים מנוחה ולבסוף הקבוצה מחליטה להחתים אותו על חוזה לעונה נוספת ,ותקו של השחקן באגודה ממשיך להצטבר שכן רק נתק של למעלה מחצי שנה במקום העבודה מנתק את יחסי העבודה והותק לעניין זכויות סוציאליות ופיצויי פיטורים.

 

לעניין פיצויי הפיטורים, ניקח דוגמא של שחקן שחתם על חוזה לעונה בקבוצה מסוימת. בסיום העונה נפרדו הצדדים ולאחר תקופת המנוחה החליטה הקבוצה לחדש את החוזה עם השחקן. השחקן חתם על חוזה לעונה אחת ובסיום העונה שוב נפרדו הצדדים. האם השחקן זכאי לפיצויי פיטורים לאור תקופת עבודה של שנה ושמונה חודשים באותה הקבוצה למרות הנתק בתקופת הקיץ?

 

התשובה היא כן ובתנאים מסוימים.  לעניין תקופת הנתק, ברור לנו לאור הכתוב לעיל כי רק תקופה של חצי שנה מנתקת יחסי עבודה ואילו כאן התקופה הינה חודשיים. מכאן עולה הסוגיה האם חוזה לתקופה קצובה שונה מחוזה רגיל?

 

סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי חוזה לתקופה קצובה מזכה בפיצויי פיטורים במידה והמעסיק(הקבוצה) לא ביקש מהעובד(השחקן) לחדש את החוזה ולפחות כ-3 חודשים לפני תומו.

 

אם כן, מרבית הספורטאים זכאים לפיצויי פיטורים בתום 2 עונות לפחות אך מדוע אין אנו שומעים על שחקנים המקבלים פיצויים או שאר זכויות סוציאליות המגיעות לעובדים במשק? האם מעמדם הוסדר בצורה שונה בחוק?

 

התשובה היא לא, החוק אינו מתייחס לשחקנים בצורה שונה משאר העובדים אך ישנה נטיה לחשוב שכיון שחלקם מרוויחים סכומי עתק אזיי דרישה נוספת של זכויות כחוק מצטיירת כרדיפת בצע. בנוסף, ישנן אגודות המחתימות את השחקנים על חוזים המציינים בתוכם כי זכויות סוציאליות כגון הבראה, חופשה, נסיעות, פיצויי פיטורים כלולים בתוך השכר או שהשחקן אינו זכאי להם.

 

האם חוזה הכולל בתוכו זכויות סוציאליות הוא חוקי?

 

חוזה לשכר הכולל זכויות סוציאליות בתוכו דורש את אישורו של  שר העבודה ועמידה בתנאיו, פרוצדורה מסובכת שלכל הנראה אף קבוצה אינה מקפידה על כך.

 

האם הספורטאי זכאי לפנסיה ולשאר זכויות סוציאליות?

 

אין מעמדו של הספורטאי שונה ממעמדו של העובד הרגיל במשק. פנסיה, הבראה, נסיעות, חופשה ועוד הינן זכויות מכוח חוק החלות גם על הספורטאי.   

 

בדיקה קלה בתלוש השכר ובחוזה העבודה יכולה להסתכם באלפי שקלים שאינם משולמים לך כדין.

 

-          אין המאמר מהווה ייעוץ משפטי - 


עודכן ב: 06/10/2014