נשים אשר נמצאות בתקופת היריון בזמן העבודה זוכות להגנות מכוח "חוק עבודת נשים" ו"חוק שיווין הזדמנויות בעבודה".
ליקטתי בעבורכם, המעסיקים והעובדות, את עיקרי ההגנות, החובות והזכויות בתקופת ההיריון.

איסור פגיעה בהכנסה בתקופת ההיריון


רב המעסיקים במשק מודעים לאיסור לפטר עובדת בזמן ההיריון ולכן כאשר נופלת החלטה על פיטורי עובדת בהיריון ננקטת שיטה של פגיעה בהכנסה, הורדת משמרות או הורדת שעות ע"מ לגרום לעובדת לעזוב מיוזמתה. פעולות אלו אסורות לפי חוק בין אם מדובר בעובדת אשר נמצאת פחות משישה חודשים במקום העבודה או למעלה מכך ובין אם מדובר בעובדת זמנית או קבועה.

היעדרות מהעבודה לצורך בדיקות או טיפולים רפואיים


חוק עבודת נשים קובע כי אישה המועסקת בשבוע עבודה מלא למשך יותר מ-4 שעות עבודה ביום, זכאית ל- 40 שעות היעדרות במהלך תקופת הריונה. אישה המועסקת בשבוע עבודה מלא למשך פחות מ-4 שעות עבודה ביום, זכאית ל- 20 שעות היעדרות במהלך תקופת הריונה.

עבודת לילה ושעות נוספות


חוק עבודת נשים קובע כי נשים בהריון, החל מהחודש החמישי ואילך, חייבות להודיע למעסיק על ההיריון. לאחר שלמעסיק נודע על ההיריון עליו להימנע מהעסקת העובדת בשעות נוספות וזאת החל מהחודש החמישי להריונה . דין זהה חל גם בעניין עבודת לילה ועל המעסיק להימנע מהעסקת העובדת בעבודת לילה (בין 22:00-6:00) ובתנאי שהעובדת סירבה בכתב לעבוד בעבודת לילה.

פיטורים בזמן היריון


על מנת לפטר עובדת בהיריון, ובתנאי שהיא מועסקת לפחות 6 חודשים במקום העבודה יש לקבל היתר משר העבודה והרווחה. האיסור לפטר הינו בתוקף לכל תקופת ההיריון, חופשת הלידה ואף 60 ימים לאחר החזרה מחופשת הלידה. האיסור חל גם אם מדובר בעובדת קבועה או בעובדת זמנית.


עובדת בהריון המועסקת בפחות משישה חודשים במקום העבודה ניתן לפטר בלא היתר מיוחד משר העבודה והרווחה ובתנאי שהפיטורים אינם קשורים עם ההיריון.

חובת הודעה על ההיריון


כאמור לעיל החובה להודיע על ההיריון הינה מהחודש החמישי ואילך וזאת לצורך שמירה על בריאותה של האישה והימנעות מהעסקתה בשעות נוספות ועבודת כפיים.


בזמן ראיון עבודה אין חובה לספר על ההיריון אלא אם כן ההיריון הוא עובדה רלוונטית לעבודה המוצעת.


לדוגמא עבודה פיזית אשר יכולה לסכן את העובר או עבודה המוצעת לתקופה קצובה וההיריון יכול להשפיע על ביצועה.

פסיקת בתי הדין לעבודה


בתי הדין לעבודה אינם רואים בעין יפה פגיעה בעובדות בשל הריונן ונפסקים לא פעם פיצויים גבוהים על פגיעה בזכויות מכוח עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. מאידך, ישנן הרבה תביעות אשר מסתיימות במפח נפש של העובדת אשר לא הצליחה להוכיח כי הפגיעה בזכויותיה או פיטוריהן נבעה בשל ההיריון ועל כן ובטרם מחליטים על צעדים כנגד המעסיק יש להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום דיני העבודה.


עודכן ב: 06/10/2014