אתה בטוח ללא ספק שאתה אדם חף מפשע? הראיות נגדך נסיבתיות, אבל משכנעות? מרגיש שהצדק עיוור, ואתה זה שנופל בן הכיסאות?


הרשעת חפים מפשע במשפט הפלילי מהווה מושג מפחיד אשר מדיר שינה מעיני אנשים רבים, ומטריד לא מעט את המערכת המשפטית גם בדרגות הגבוהות ביותר - כפי שהדבר מצא את ביטויו בדבריו של שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, בפני פורום של לשכת עורכי הדין, כי "ייתכן שבישראל יושבים חפים מפשע בכלא, ויש ליישם את פרויקט החפות בארץ" (26.12.13 - הכנס הפלילי של לשכת עורכי הדין).


מניסיון בייצוג - במאות דיונים, בשילוב עם מחקר אקדמי ארוך בנושא - אני יכול לומר בוודאות מוחלטת, שהתופעה של הרשעת חפים מפשע קיימת גם קיימת.


כרגע, ניתן ללמוד על כך אך ממקרים פרטניים שהתפרסמו זה מכבר (ראו לדוגמה את עניינו של עמוס ברנס ז"ל שגם זוכה לבסוף כעבור שנים רבות במשפט חוזר).


אז איך נקטין את הסיכון שהרשעה פלילית תקרה דווקא לך, וזאת אף על פי שלא עשית כלום?


תראו, באופן כללי, אנחנו נמצאים במערכת משפט שקורסת תחת הנטל. במשוואה שיש בה יותר מדי תיקים, ופחות מדי שופטים - כשמערכת המשפט מחפשת יעילות ולא צדק, יש סיכון שכל אחד מאיתנו ייפול בין הכיסאות.


אז בשביל למנוע מאיתנו את אי הנעימות וההשלכות שיכולות לנבוע מהרשעה פלילית, לרבות ענישה מחמירה שעלולה להסתיים במאסר מאחורי סורג ובריח, הנה שלוש נקודות מפתח שתלויות בך - נגד הרשעה שגויה.


נקודת מפתח ראשונה היא שלב החקירה במשטרה. תמיד צריך לדבר ולהיוועץ עם עורך דין לפני כן. מדובר בחובה חוקית ואסור לך לוותר עליה.


מולך עומד חוקר מיומן שיש לו מטרה אחת - לחלץ ממך הודאה. הודאה שבשלב מאוחר יותר, בבית המשפט, נחשבת כמלכת הראיות, ומובילה להרשעה בטוחה, גם אם אין לך חלק במה שמייחסים לך.


נקודה שנייה, גרסה כבושה. בפשטות, כל מה שלא מסרת בהזדמנות הראשונה שניתנה לך, ייחשב כלא אמין בהמשך - בעיני השופט. לכן תקפיד למסור את הדברים הקריטיים בהתחלה. אבל אל תמסור, ואל תודה, בדברים שעלולים להפליל אותך.

 

נקודה שלישית, שלב החקירה מול שלב האישום. היכולת של עורך דין להסיט ממך את האש, גדולה יותר בשלב החקירה. אז הוא יכול גם להתקיף ולא רק להתגונן. בשלב החקירה, למשל, הוא יכול לחקור את המשטרה בבית המשפט, ולהבין מה צריך על מנת לגרום לתיק להתפוגג מעצמו. מעבר לכך, יש אפשרות להשפיע על נטיית הלב של הגוף החוקר, שטרם גיבש דעה לגבי התיק, ובטח לרתום את בית המשפט לעניין.

 

צריך להבין, הנושא הוא עצום וחשוב לדקדק בדברים הקטנים ביותר, כדי לא להצטער בהמשך אם יוגש כתב אישום.

 

מאת: עו"ד לירן אוחיון