כמה מכם באמת יודעים האם הוריכם ערכו צוואה לצורך הבטחת עתידכם הכלכלי? אם מי מהוריכם חולה או כבר הגיע לגיל מבוגר או במידה והוריכם גרושים ואחד מהם חולק חייו עם בן/בת זוג, עליכם לדבר עימם על עריכת צוואה על מנת שאתם הילדים, תדאגו להבטחת עתידכם הכלכלי.


ניתן, כמובן, לכתוב צוואה באופן עצמאי ואולם מומלץ להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום וזאת על מנת להימנע מטעויות אשר יטילו ספק במהימנות הצוואה ובטיבה ויתכן כי יגרמו בסופו של דבר לביטול הצוואה.

 

נושא רגיש אך חשוב לעתיד יקיריכם 


אכן לא נעים לשוחח על נושא זה ועל עריכת צוואה כאשר אדם עוד בחיים אולם הואיל ואף אדם אינו יודע מהו מועד פטירתו, רצוי לו לערוך צוואה.
למעשה כל אדם שמעוניין לוודא שרכושו יחולק לאחר מותו באופן התואם את רצונו, צריך לחשוב על צוואה.


אם לא נערכה צוואה יחולו על הרכוש הנפטר חוקי הירושה, המחלקים את הרכוש לפי קרבתם המשפחתית של היורשים לנפטר (קיימים מעגלי ירושה), ולעיתים הסדר זה אינו משקף את רצון המצווה. חוק הירושה קובע כי במות אדם עובר עזבונו ליורשיו. היורשים יכולים להיות יורשים על פי דין או זוכים על פי צוואה כאשר ברירת המחדל היא שבהעדר צוואה, יורשים את המוריש היורשים על פי דין. לפי חוק הירושה, יורשים את המוריש מי שהיו בן זוגו, ילדיו וצאצאיהם, הוריו וצאצאיהם, הורי הוריו וצאצאיהם.


חשוב להדגיש כי עריכת צוואה תמנע ככל שניתן סכסוכים משפטיים לצורך בירור רצונו האחרון של כל אדם אשר הלך לעולמו.


אולם, קיימים גם מקרים בהם אין מנוס מעריכת צוואה. חלק מן המקרים הינם כדלקמן:

 

-אדם מעוניין להוריש את דירת המגורים ו/או יתר רכושו לבן זוגו, ורק בשלב השני יעבור הרכוש לילדיו. במקרה כזה רק "צוואה הדדית" (המכונה גם "צוואה משותפת") בין בני הזוג יכולה להסדיר זאת.

 

-זוגות שמצויים בהליכי פרידה או גירושין.

 

-זוגות שהתגרשו ולמי מהצדדים יש בן זוג /בת זוג.

 

-מקרה של ידועים בציבור.

 

-זוגות חד-מיניים.

 

-זוגות להם ילדים מחוץ לנישואין.

 

-ובמקרה בו למוריש, אין ילדים ואין בן זוג, בהעדר צוואה לאחר מותו, רכושו ונכסיו יחולקו להוריו וצאצאיהם (לא רק אחים טבעיים אלא גם אחים למחצה), בלי קשר לטיב יחסיו עמם (וגם אם אין לו כלל יחסים עם חלקם או שהיחסים אינם תקינים).

 

כמובן שאלה רק דוגמאות וקיימים מקרים נוספים הממחישים מדוע מומלץ לערוך צוואה מסודרת.

 

צוואה על פי חוק הירושה 


על הצוואה להיערך על-פי חוק הירושה ועל-פי הכללים המונחים בחוק הירושה ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום זה. בטרם תחליטו על עריכת צוואה אל תהססו לפנות למשרד עורכי דין העוסקים בתחום. עורך דין העוסק בתחום המשפחה וירושה, יכול להצביע על הדרכים החוקיות בהן ניתן לערוך צוואה וזאת כדי למנוע מהמצווה עוגמת נפש מיותרת וכן יכול להעלות בפניכם דברים שהמוריש כלל וכלל לא חשב עליהם.


הכתוב במאמר זה, אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ואישי, כל מקרה צריך להיבחן לגופו ואין באמור באתר אלא כדי להביא סקירה כללית וידע ראשוני.


עודכן ב: 25/09/2013