הכלל הוא, כי בעל משק חקלאי שמכר את זכויותיו במשק לקונה, חייב במסגרת העסקה בתשלום 'דמי הסכמה' לרשות מקרקעי ישראל.


לאחר קבלת החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 979 (היום 1591), ראתה רמ"י כי לשם יישום ההחלטה, הכוללת היוון חלקות א' במושבים, היא תידרש לזמן היערכות. לכן, החליטה הנהלת רמ"י (החלטה 3139 מיום 17.1.2012) כי עד ליישום המלא של החלטה 979, כל בעל זכויות שביצע מיום 9.6.2011 פעולה הקשורה להעברת זכויות במשק, תוספת בניה או פיצול מגרש, יהיה זכאי בתנאים מסויימים ל'זכות ההתחשבנות', באופן כזה שהסכומים ששילם לרשות מקרקעי ישראל ייזקפו לזכותו בעת היוון הנחלה.


רשות מקרקעי ישראל הודיעה כי ביום 9.4.2018 נכנסת החלטה 979 (1591) ליישום מלא, ולפיכך בעל זכויות המעוניין בזכות להתחשבנות להגיש בקשה מתאימה תוך שנה. לאחרונה התקבלה החלטת הנהלת רשות מקרקעי ישראל מס' 4582, ולפיה הוארך המועד להגשת 'בקשה להתחשבנות'.


מה היא "הזכות להתחשבנות"?


אדם שמכר משק חקלאי, שילם עבור תוספת בניה למגורים מעבר ל-160 מ"ר, או פיצל מגרש מנחלה, החל מיום 9.6.2011 ועד ליום 8.4.2018 - זכאי להתחשבנות, כלומר שהתשלום אותו שילם ברשות מקרקעי ישראל בגין הפעולות הנ"ל ייחשב לו לעניין היוון הנחלה.


יש לשים לב, כי כאשר מדובר בהעברת זכויות, המועד הקובע יהיה מועד חתימת הסכם המכר. כאשר מדובר בתוספת בניה למגורים, המועד הקובע הוא מועד התשלום של דמי ההיתר, וכאשר מדובר בפיצול מגרש מנחלה, המועד הקובע הינו מועד האישור הסופי של עסקת הפיצול.


כאמור, המועד המקורי להגשת הבקשה להתחשבנות היה 9.4.2019, אך מעט בעלי משקים פנו למרחבים השונים ברמ"י למימוש הזכות.
רק כדי לסבר את האוזן, במקרים רבים יכול ומדובר על סכומים של מאות אלפי שקלים, ואף מעבר לכך.


הנהלת מועצת מקרקעי ישראל החליטה כי המועד להגשת הבקשה יוארך בשנה, עד ליום 10.4.2020. חשוב להדגיש, כי החלטת ההנהלה טעונה אישור מועצת מקרקעי ישראל, שתתכנס ככל הנראה בקרוב.


לכן, מומלץ לכל מי שמכר משק בתקופה האמורה, שילם עבור תוספת בניה או פיצל מגרש מנחלה, להיערך להגשת בקשה מתאימה בהקדם. לשם כך, מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי מעורך דין הבקיא בתחום רשות מקרקעי ישראל, ובפרט בתחום ניהול הקרקע החקלאית.


עו"ד צבי שני