סירוב לבדיקת שכרות

 

מאיפה להתחיל? על פניו אין יותר מידי מה לעשות – השוטר עצר אותך לבדיקת שכרות , הסביר לך את משמעות הסירוב ואת העובדה שבמידה ותסרב תחשב לשיכור, אבל אתה, בכל זאת, העדפת לסרב מכל מיני סיבות כאלה ואחרות ועכשיו אתה בלי רישיון, ממתין למשפט ומקווה שהיה בסדר, הריי לא נמצאת שיכור? נכון? – אז זהו, שלא נכון. במידה והשוטר הסביר לך את משמעות הסירוב, הוא באמת התכוון למה שאמר. לפי החוק, אתה נחשב כשיכור לכל דבר ועניין, ואף יותר מכך, בתי המשפט נוטים להסתכל על אדם שסירב לבדיקת שכרות כשיכור ברמה הגבוה ביותר ולכן גם רף הענישה של בתי המשפט בתיקי סירוב גבוה יותר. משכך, אם שתית בירה אחת וניסתה "להציל את עצמך" באמצעות סירוב לבדיקה, טעות בידך!!


ובכל זאת, מה ניתן לעשות?

 

ובכן, הבשורה היותר טובה היא - שניתן לעשות. בגלל המשמעות הרבה של הרשעת אדם בשל חזקה, והסיכון שמה אדם חף מפשע יורשע בעבירה כה חמורה, בתי המשפט בוחנים בקפידה רבה האם התרחש סירוב לבדיקת שכרות כמשמעותו בחוק. לדוגמה, מתי הוסברה משמעות הסירוב? שאלה שיכולה להיראות על פניה טריוויאלית וסתמית. הרי מה זה משנה מתי הוסברה לי משמעות הסירוב? ובכן, במידה ומשמעות הסירוב הוסברה לאחר הסירוב, לא התקיים סירוב ע"פ חוק, ולכן לא יהיה ניתן לראות את המסרב כשיכור מכוח החזקה! דוגמה נוספת, מה קורה כאשר אדם חוזר מסירובו? האם חלה על השוטר חובה לבדוק אותו למרות שסירב בתחילה? ובכן, נראה כי לפי הפסיקה, במידה ואדם חזר מסירובו תוך זמן סביר, השוטר צריך לבצע בדיקה חרף סירובו. ונשאלת השאלה, מהו זמן סביר?....כמו כן, במידה והנהג, לפי טענת המשטרה, מכשיל את הבדיקה, ומוזהר ע"י השוטרים כי הכשלת הבדיקה כמוה כסירוב (נחשב לסירוב בהתנהגות), האם ניתן לזקוף את הבדיקה השגויה לחובתו של הנאשם? ובכן, ומבלי לפרט יתר על המידה, ישנן נשיפות אשר נקראות "נשיפות אסורות" אשר במידה ובפלט הנשיפה מופיעות נשיפות אלו, אין להביא אותן לחובתו של הנאשם, ולעיתים, לא יתקיימו כל התנאים בכדי להקים את חזקת השכרות מכוח הסירוב להיבדק. עינכם הרואות, כי אכן ישנה אפשרות להיחלץ מן הצרה כאשר שואלים את השאלות הנכונות.


הערה: אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.


הכותב הינו בעל משרד עורכי דין העוסק בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה.

 


עודכן ב: 22/12/2013