במאמר זה ארצה להתייחס באופן כללי על סוגי תאונות הדרכים, על הענישה המקובלת ועל הכלים אשר נתונים לעורך דין העוסק בתחום התעבורה.


לפי תקנות התעבורה יש לחלק את תאונות הדרכים ל- 3 חלקים עיקריים כדלהלן:

1. תאונות דרכים עם נזקים לרכוש בלבד - מן הראוי לציין, כי בתאונות דרכים מסוג זה בדרך כלל לא תפתח חקירה משטרתית. אמנם לכלל זה ישנם כמה חריגים אשר חרף האמור, תפתח חקירה משטרתית. לדוגמה, כאשר אדם מסרב להזדהות ולמסור את פרטיו בניגוד לחובה לעשות כן ע"פ התקנות, כאשר התאונה התרחשה בשל רשלנות גבוה של הנהג..וכו'. יש לזכור כי אין מדובר ברשימה סגורה וישנם אף מקרים נוספים שבהם תיפתח חקירה. במידה ונפתחה חקירה, והנהג הורשע - העונש תלוי בנסיבות התאונה ובסעיפי האישום. אם לדוגמה התאונה נגרמה, עקב אי- ציות לתמרור עצור או לאור אדום ברמזור, ישנה פסילת מינימום של 3 חודשים.


כאמור, באותם מקרים חריגים שבהם כן יוגש כתב אישום ישנם גורמים מסוימים אשר בכוחם לעורר ספק באחריותו של הנהג לתאונה. לעורך דין העוסק בתחום התעבורה ישנם כלים בכדי לבדוק האם התביעה ביססה את כתב האישום באופן תקין, יבחן את חומר החקירה,


2. תאונות דרכים עם נפגעי גוף בניגוד לתאונת דרכים אשר נגרם בה נזק בלבד, בתאונת דרכים עם נפגעים תיפתח חקירה משטרתית ויוגש כתב אישום כנגד הנהג. כמו כן, עוד טרם הדיון המשפטי, ישנה אפשרות לקצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה להטיל על הנהג הפוגע פסילה מנהלית בת 60יום. עוד יצוין, כי במצבים מסוימים יתכן והתביעה תבקש לפסול את הנהג הפוגע עד תום ההליכים נגדו, משמע עד שמשפטו יוכרע. מה רף הענישה אתם שואלים? ובכן, מידת הענישה תלויה בסעיפי האישום וכן בחומרת הנזק הגופני שנגרם לנפגע בעקבות תאונת הדרכים. אם הואשמתם בעבירות המצויות בתוספת השנייה לפקודת התעבורה (עבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, אי ציות לתמרור עצור), כאשר נגרמה פגיעה קלה (חבלה שאין בה ממש), קיימת חובת פסילה לתקופה של שלושה חודשים לפחות. כמו כן, במידה ונגרמה חבלה של ממש, קיימת חובת פסילה לשלושה חודשים לפחות, בלא שום קשר לשאלה מהי העבירה שהובילה לתאונה.


3. תאונות דרכים קטלניות תאונת דרכים נחשבת כקטלנית ברגע שנהרג אדם. במקרים כאלה הפרקליטות היא מי אשר מנויה על הגשת כתב אישום. עוד לפני תחילת המשפט על הנהג מוטלת פסילה מנהלית ל- 90 יום ולעיתים התביעה תבקש פסילה עד תום ההליכים. מן הראוי לציין, כי בתאונה קטלנית אין לקצין הפוסל שיקול דעת באם לפסול את הנהג הפוגע או לא. במידה והנהג הפוגע יורשע, יוטל על הנהג עונש מאסר לתקופה שבין 6 חודשים ל- 3 שנים. לעיתים ניתן להמיר את עונש המאסר בעבודות שירות. בנוסף לעונש המאסר רישיונו של הנהג יפסל ל- 3 שנים לפחות. בפועל, במקרים של תאונות קטלניות, בתי המשפט נוטים לפסול את הרישיון לתקופות ארוכות בהרבה מהמינימום הקבוע בחוק. כמו כן, במידה ותאונת הדרכים נגרמה בשל נהיגה רשלנית הנהג עשוי להיות מואשם בהריגה. במקרה כזה ניתן להטיל עליו מאסר בפועל למספר שנים, בנוסף לפסילת רישיון הנהיגה לשנים ארוכות.

לעורך דין העוסק בתחום התעבורה ישנם כלים רבים בכדי לעזור לנהג אשר מואשם בגרימת תאונת דרכים. יש להדגיש, כי עבודתו של עורך הדין בתחום זה חייבת להיות יסודית ומקצועית ולכן יש חשיבות רבה לאיכות הייצוג שאתם "קונים". מבלי להיכנס באופן פרטני לדרכי הניתוח של תאונת דרכים, עורך הדין צריך לבחון, בין היתר, את זירת האירוע ואף לעיתים לצאת לשטח בכדי "להרגיש" את זירת האירוע ולבחון ממבט קרוב יותר את התרחשות התאונה. בנוסף, על עורך הדין לבחון את מסקנותיו של הבוחן המשטרתי וכו'. ויודגש, טיפול מקצועי בעבירה מסוג זה יכול להיות ההבדל בין זיכוי או עונש סביר או עונש אשר מתקבל על הדעת, לבין עונש מחמיר, כפי שתואר לעיל.