מתי יש צורך להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית? האם קצין המשטרה בהליך השימוע יכול לבטל את הפסילה המנהלית? איך עלי להתנהג בהליך השימוע? איזה שיקולים ביהמ"ש צריך לשקול בטרם יקבל ו/או ידחה את הבקשה לביטול פסילה מנהלית? מתי כדאי להגיש את הבקשה? לדוגמא: כאשר הנאשם מגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית הוא לא יודע שנציגיי התביעות יכולים במקרים מסוימים להגיש כנגדו בקשה לפסילת רישיונו עד תום ההליכים – דבר אשר יכול לגרום לנאשם יותר נזק מאשר תועלת, שהריי כל המטרה בבקשה לביטול פסילה מנהלית הינה קיצור הפסילה והנה עומד אל מול הנאשם איום גדול הרבה יותר – פסילה עד תום ההליכים אשר יכולה להיות ארוכה הרבה יותר .כל התשובות במאמר הבא שלפניכם

מתי יש צורך?


בקשה לביטול פסילה מנהלית היא זכות ולא חובה. זמן הפסילה נקבע, בין היתר, לפי חומרת העבירה. לדוגמא, במידה ונתפסת נוהג בשכרות קצין המשטרה מוסמך לפסול את רישיונך למשך 30 יום. במידה והייתה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים קצין המשטרה מוסמך לפסול את רישיונך למשך 60 יום ובמידה חס וחלילה הייתה מעורב בתאונת דרכים קטלנית קצין המשטרה חייב לפסול את רישיון נהיגתך למשך 90 יום.

האם קצין המשטרה יכול להחזיר את הרישיון?

תלוי באיזה מקרה מדובר. לקצין המשטרה ישנה אפשרות להפעיל שיקול דעת באם לפסול את רישיון נהיגתך ובאים לאו רק במידה ולא הייתה מעורב בתאונת דרכים קטלנית. משמע, כי בעבירות שהפסילה עליהן הין בין 30-60 יום לקצין הפוסל ישנה אפשרות לבטל את הפסילה במעמד השימוע.

איך עלי להתנהג בהליך השימוע?

באופן כללי ניתן לומר כי הינכם צריכים להראות לקצין כי אין מסוכנות בנהיגתכם. עורך דין לתעבורה יוכל גם לטעון שאין ראיות לכאורה אך אתם כמובן לא בקיאים ברזי המקצוע אז לכל הפחות אומר, כי אם לא הודיתם בביצוע העבירה בדו"ח אל תנסו לרצות את הקצין הפוסל ולהודות בעבירה בכדי להתחמק מפסילה. במקרה כזה, לא רק שלא תתחמקו אלא הדבר אף ישמש נגדכם בתיק העיקרי.
בשולי הדברים יאמר, כי כל סיבה אישית מוכחת על הצורך המידי שלכם ברישיון תבוא לטובתכם.

בקשה לביטול פסילה מנהלית/ שיקולי ביהמ"ש

בדומה לקצין המשטרה הפוסל, ביהמ"ש לתעבורה בבואו לדון בבקשה לביטול פסילה מנהלית בוחן האם הנהג "מסוכן" והאם ישנם ראיות לכאורה כנגד הנהג או, במילים אחרות, האם יוגש כנגד הנהג כתב אישום. במרבית המקרים (אם לא בכולם) ביהמ"ש קובע כי קיימות ראיות לכאורה ולכן לא כדי לשים את יהבכם על נתון זה. מאידך, מסוכנות הנהג כאמור נבחנת והנהג הנפסל צריך להראות לביהמ"ש כי איננו מסוכן וזאת ע"פ נתונים אישיים כמו עבר תעבורתי, וותק נהיגה וכו'. במאמר מוסגר יצוין, כי מלבד האמור, ביהמ"ש בוחן אף אם נערך שימוע כדין. ייצוג נכון בביהמ"ש לתעבורה יכול להביא לכדי ביטול ואף קיצור הפסילה באופן משמעותי. מה גם, לא בכל מקרה כדאי להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית ולכן עדיף להתייעץ עם עורך דין מהתחום.

הערה: אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין העוסק בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה בכל הארץ.