לאחרונה אנו נתקלים במקרים לא נעימים שבהם תינוקות וילדים נפגעים כתוצאה מחוסר תשומת לב או היעדר פיקוח נאות. במקרה הראשון, טבע תינוק בן 11 חודשים באמבטיה בדירה בתל אביב והובהל בדחיפות לבית החולים במצב אנוש. בדיקת האירוע העלתה שמטפלת הילדים, הושיבה את הפעוט ואת אחותו התאומה באמבטיה, בכיסאות המיועדים לרחצה. בסמוך לכך יצאה לשירותים וכשחזרה גילתה שאחד התינוקות טובע.

 

אירוע קשה אחר אירע בקאנטרי קלאב ברמת השרון - ילדה בת שבע וחצי טבעה במהלך חוג שחייה. כשהבחינה המדריכה בטביעה, היא משתה את הילדה מהמים מיידית וביצעה בה פעולות החייאה בסיועו של מדריך נוסף שהיה במקום. בהמשך דווח כי מצבה של הילדה מוגדר בינוני עד קשה והיא פונתה לבית החולים.

 

המקרים המתוארים של טביעת ילדים ופעוטות, מצטרפים אל מקרים מצערים אחרים ומוכרים העולים לכותרות החדשות. כך למשל, בעונת הקיץ אנו מדווחים חדשות לבקרים אודות הורים השוכחים את ילדיהם הקטנים במכונית, ולא אחת אירועים אלו מסתיימים במוות טראגי כתוצאה מהתייבשות או חנק. מקרים אלו - מעבר לתוצאות המצערות, עלולים להוביל לחשד לגרימת מוות ברשלנות ואף להרשעה בעבירה זו, כפי שכבר קרה בעבר.

 

מהי עבירת גרימת מוות ברשלנות?

 

גרימת מוות ברשלנות משתייכת לעבירות ההמתה. באופן כללי, אפשר לומר שעבירת המתה נבדלת מעבירת רצח בשני פרמטרים: היסוד הנפשי -מידת רצונו של האדם לבצע המתה, ונסיבות ביצוע העבירה. כאשר מובא לבית המשפט מקרה שבו נגדעו חייו של אדם או פעוט כתוצאה מרשלנות, נעשית בדיקה של שני פרמטרים אלו.

 

עבירת גרימת מוות ברשלנות לא מחייבת התקיימות של נסיבות מיוחדות בנוגע להמתת הקורבן כתנאי להרשעתו של נאשם. היסוד הנפשי שאותו הזכרנו הוא מופחת, הנדרש כתנאי לצורך הרשעת אדם בעבירה זו. למעשה, מדובר ביסוד נפשי הנמצא במדרג הנמוך ביותר מבין עבירות ההמתה.

 

לעומת זאת, בעבירת 'הריגה', נדרש יסוד נפשי מסוג אדישות או קלות דעת באשר לאפשרות מות קורבן העבירה כפועל יוצא מפעולה שביצע הנאשם. בעבירת הרצח, לצורך המחשה, על המאשימה להוכיח כי התקיימה 'כוונה מיוחדת' אצל הנאשם וגמלה בליבו החלטה להמית את קורבן העבירה.

 

בהקשר זה, קלות דעת או אדישות באשר למות הקורבן עשויים להביא לאישום בהריגה, השונה משמעותית מעבירת גרם מוות ברשלנות - במיוחד בעוצמת הענישה. בעבירת הריגה, הסנקציה העונשית המקסימלית היא 20 שנות מאסר, ואילו בעבירת גרם מוות ברשלנות הענישה המקסימלית היא 3 שנות מאסר. בחינת היסוד הנפשי ונסיבות ביצוע העבירה, יהוו את המסד לקביעת העבירה שבה יואשם אדם.


פקחו עיניים!

 

בקרוב ייצאו ילדינו לחופשת הקיץ, ולכן מומלץ לפקוח עין ולהקדיש תשומת לב יתרה לבטיחותם ושלומם. כמו שכבר ראינו בעבר, מקרה תמים של חוסר תשומת לב או היעדר השגחה נאותה עלולים בתורם לגרור אחריות פלילית בנסיבות לפיהן – וכתוצאה ישירה, הביא הדבר לפגיעת גוף או חלילה לאובדן חיי אדם.