בפרשה האחרונה, הוגשה תלונה בידי תושב העיר חיפה, לפיה הותקף המתלונן בידי החשוד, שהינו ראש עיריית נשר. התקיפה התרחשה ככל הנראה בתום משחק כדורסל, כאשר למעשה התקיפה קדם ויכוח בין השניים שהחריף לכדי אלימות פיזית. לטענת המתלונן, הוא הותקף על ידי החשוד ובהמשך נזקק לטיפול רפואי.


ראש עיריית נשר הכחיש את דברי המתלונן בנוגע למעשה התקיפה. המשטרה חוקרת כעת את האירוע, ובודקת את גרסאות המעורבים בפרשה. יצוין, כי על פי דיווחי כלי התקשורת הצהיר ראש עיריית נשר כי אין הוא מתכוון להיוועץ בעורך דין מאחר ולדבריו, לא התקיים כל מגע פיזי בינו לבין המתלונן.


חוק העונשין מציין מספר חלופות הקובעות איסור גורף בכל הנוגע לתקיפת אדם ומציב ענישה במדרג חומרה עולה בהתאם לנסיבות התקיפה ותוצאותיה. חשוב לציין כי אף 'תקיפה סתם', שלא גרמה לפציעה או חבלה כלשהן, אסורה בתכלית האיסור. נאשם שהורשע בעבירה זו צפוי לסנקציה עונשית מירבית בת שנתיים.


מנגד, תקיפה שגרמה למתלונן 'חבלה ממשית' חושפת נאשם שהורשע בעבירה זו לענישה מקסימלית בת שלוש שנות מאסר. למעשה, קביעת האיסור בעבירות אלו מקפל בתוכו ערך מוגן המקדש את שלימות הגוף והגנת האוטונומיה של הפרט, באשר זכותו לחיות חיים שלווים ללא פגע, מורא ופחד.


עבירות אלימות חמורות


תקיפת אדם שגרמה לחבלה חמורה הינה פגיעה הטומנת בחובה סכנת חיים, או פגיעה פיזית קשה באיבר מאיברי הגוף. תקיפה מסוג זה עלולה לגרור ענישה מחמירה במיוחד, ועל התוקף עלולות להיגזר עד שבע שנות מאסר בפועל.


לעומת זאת, פגיעה באדם הגורמת לחבלה בכוונה מחמירה, חושפת נאשם שהורשע בעבירה זו לענישה מירבית בת 20 שנות מאסר, בדומה לענישה בגין עבירת הריגה. כמו כן, קובע המחוקק בסעיף העבירה, כי מקום בו הורשע נאשם בעבירה זו, ענישתו תכלול רכיב מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי. מכאן אנו למדים כי שיקול דעתו של בית המשפט צר בכל הנוגע לחומרת העונש שיוטל.


תקיפה הגורמת חבלה ממשית


בנסיבות לפיהן הותקף אדם ומעשה הפגיעה גרם לתוצאת חבלה ממשית, כמו למשל: אדמומיות, שטף דם פנימי וגם במקרה ונעלמו חבלות אלו לאחר פרק זמן קצר, סעיף העבירה קובע סנקציה עונשית מירבית בת 3 שנות מאסר.


בפרשת נשר נראה כי מדובר בגרסאות סותרות בכל הנוגע למעשה התקיפה, ועל כן קיימת חשיבות רבה לממצאים שיעלו בחקירת המשטרה, כמו גם בחינת מהימנות הגרסאות שנמסרו על ידי המעורבים בפרשה.