בחודשים האחרונים עלו לכותרות בישראל מספר ידוענים בעקבות פרשות עישון סמים קלים שאליהן נקשרו. לאור העיסוק התקשורתי במקרים נקודתיים אלו, החל בארץ שיח סביב לגליזציה של סמים קלים, אך לא בוצע שינוי כלשהו בחוק ובפקודת הסמים. בג'מייקה, אחת המדינות המזוהות יותר עם עישון סמים, הוחלט לאחרונה על שינוי מדיניות בכל הנוגע להחזקת כמות קטנה של סם המריחואנה ושימוש עצמי בו.


על פי ההחלטה, החזקת כמות קטנה של הסם לא תיחשב עבירה פלילית ובגינה לא ייעצר האדם שברשותו הסם. ההחלטה הזו מצרפת את ג'מייקה לשורה של מדינות שנחשבות למקלות בחוקים הקשורים לסמים קלים. התיקונים מדברים בין היתר על החזקת כמות קטנה של מריחואנה לשימוש אישי, עישון ברשות הפרט ולצורך מטרות רפואיות.


משמעות השינוי בחוק היא שאדם לא ייעצר אם ברשותו עד 57 גרם של מריחואנה במקום ציבורי, אך הוא עלול לספוג קנס כספי – במידה ולא ישולם הקנס, צפויה סנקציה בדמות עבודות שירות. בסיס הרציונל ברפורמה זו הינו הרצון להימנע מהכתמת שמם של צעירים רבים בכל הנוגע לרישום פלילי בעבירת אחזקה ושימוש עצמי בסם קל, עניין המסכן את עתידם האישי והכלכלי – מניעות מקבלת אשרות כניסה למדינות זרות וקשיים בהשתלבות במגזרי תעסוקה שונים. כדי להשלים את החקיקה תוגש בקרוב הצעת חוק לפרלמנט בג'מייקה שעיקרה מחיקת רישום פלילי לאנשים שהורשעו בהחזקת סמים קלים בכמות קטנה.


הרציונל בבסיס עבירות סמים


פקודת הסמים: האיסור בדבר שימוש, מסחר והפצת סמים, מבקשת לשלול מציאות לפיה יופר הסדר הציבורי וביטחון החברה. כך למשל, אדם הנמצא תחת השפעת סם עלול לפגוע בעצמו או באחרים כתוצאה ישירה מצריכת הסם, בעקבות שיקול דעת פגום או פגיעה בהתנהלות שגרתית, בזמן נהיגה, במהלך העבודה ועוד. כמו כן, אדם הצורך סם עלול להגיע לכדי התמכרות וסכנת חיים כפועל יוצא. חשוב אף לציין כי השימוש בסמים פוגם ופוגע 'במנגנוני הריסון והבלימה' הטבעיים של אדם, בכל הנוגע להתנהלות נורמטיבית והימנעות מביצוע עבירות.


ההבחנה בין סמים קלים לסמים קשים


בישראל, קיימת הבחנה בין סמים 'קלים' (מריחואנה וגראס למשל) לבין סמים 'קשים' (כמו הרואין וקוקאין). למען הסר ספק, כל סוגי הסמים המצוינים בפקודה אסורים הן בהחזקה והן לשימוש עצמי. ואולם, המחוקק קובע חזקה הניתנת לסתירה, באילו מקרים ייחשב אדם שנתפסו בכליו סמים כמי שהחזיק באלו לצורך לשימוש עצמי, אל מול מציאות קשה יותר לפיה ייחשב העבריין כמחזיק בסמים שלא לצריכה עצמית.
בהתאם לכך, אדם אשר נתפס בכליו סם מסוג 'קנבוס' במשקל שאינו עולה על 15 גרם, החזקה הינה שמדובר בהחזקת סם לשימוש עצמי. לעומת זאת, במידה ומדובר בסם מסוג הרואין או קוקאין, החזקה כי מדובר בשימוש עצמי (במובחן מהחזקה לצורך מסחר) תהא, אם מדובר במשקל סם שאינו עולה על 0.3 גרם.


ומה קורה בפועל?


ככלל, אדם שנתפס כאשר בכליו סמים קלים, מריחואנה או קנביס, ומדובר בהחזקה לשימוש עצמי וכן מדובר במעידה חד פעמית, סביר להניח שהרשות לא תמצה עמו את הדין. ואולם, אין בכך משום הכשר או 'תעודת ביטוח' בהיבט האיסור. חשוב אף לציין כי שרידי סם נותרים בגופו של אדם, ובהתאם לכך ניתנים לאיתור בבדיקת שתן רגילה, בין שבועיים לשלושה מהשימוש האחרון.