אישום בעבירות פליליות או חשד לעבירות פליליות, אינם מצב נעים כלל ועיקר בעבור אדם הנאשם או נחשד בביצוע עבירות פליליות. מדובר בהליכים שעלולים להסתיים בעונשים כבדים בחלק מהמקרים, ובמקרים אחרים לפגוע בעתידו של נאשם שהורשע.


עם זאת, ההליכים הפליליים כוללים שלבים שונים, ובהם בחלק מהמקרים, הפניית הנאשם לשירות המבחן לצורך הפקת תסקיר. מדובר בהליך שבנסיבות מסוימות עשוי להוות את ההבדל בין הרשעה לאי הרשעה, או בין הטלת עונש כבד לעומת ענישה מקלה משמעותית.


מהו שירות המבחן ומה ייעודו?


מדובר בשירות סוציאלי שמספק משרד הרווחה לחשודים ולנאשמים בעבירות פליליות. שירות המבחן מיועד לשתי אוכלוסיות עיקריות: שירות המבחן למבוגרים מעל גיל 18, ושירות המבחן לנוער מתחת לגיל 18, והעוסקים בו הם עובדים סוציאליים המכונים "קציני מבחן" שהוכשרו במיוחד לתחום זה.


עיקר פעולתו של שירות המבחן הוא לאתר את הנאשמים אשר להם פוטנציאל שיקומי או צרכים טיפוליים, כדי להקל בעונשם ולהפנותם אל עבר אפיק שיקומי, במובחן מהטלת ענישה מחמירה ומכבידה.


המטרות של שירות המבחן הן בין היתר להביא לשינוי אצל הפונים ולפתח את כישוריהם, לקשר את הפונים למערכות שייתנו להם הזדמנויות לתקן את טעויותיהם, ולהתמודד עם עבריינות בחברה בדרך שאינה משפטית-עונשית דווקנית. קציני המבחן בוחנים ומעריכים את הנאשמים באמצעים שונים, והעיקרי שבהם הוא שיחה ישירה עמם, שבה הם בודקים אם ישנה הבעת חרטה על המעשה ונכונות להשתקם ולחזור למסלול חיים תקין.


בסופו של דבר, תפקידו של שירות המבחן הוא לספק תסקיר עבור בית המשפט בנוגע לנאשם, מעין המלצה שתסייע לבית המשפט לקבל את ההחלטה הסופית באשר לשאלת הרשעתו של הנאשם וגזר דינו, אם יורשע.


ככלל, נחיצותו של שירות המבחן נדרשת בשני שלבים עיקריים: האחד, שעה שהנאשם מוחזק במעצר עד תום ההליכים וטרם הוכרע דינו לכף חובה. בהתאם לכך ישאף סנגורו של הנאשם לשחרר את מרשו לחלופת מעצר, לדוגמה מעצר בית.


בהמשך, יעתור הסנגור בפני בית המשפט כדי להפנות את הנאשם לצורך קבלת תסקיר מבחן. אם בית המשפט נעתר לבקשה, יידרש שירות המבחן למסוכנותו של הנאשם, לחלופת המעצר המוצעת, למהימנות המפקחים המוצעים וליכולתם להוות לנאשם דמות מציבת גבולות, המצמצמת ככל הניתן מסוכנות מצד הנאשם וקיום תנאי השחרור המוצעים.


תסקיר שירות מבחן נדרש ככלל אף לאחר הרשעת הנאשם ובטרם יחרוץ בית המשפט את עונשו. בתוך כך, מהווה שירות המבחן מעין 'ידו הארוכה' ו'עינו הפקוחה' של בית המשפט בכל הנוגע לנסיבות חייו של הנאשם, מצבו הכלכלי והנפשי ופרטים חשובים נוספים.


מעמדו של תסקיר שירות המבחן בבית המשפט


חשוב להבהיר שבית המשפט אינו מחויב לקבל את המלצת שירות המבחן, ותסקיר שירות המבחן כשמו כן הוא, מהווה המלצה בלבד. עם זאת, אין לטעות באשר לחשיבותו ומשקלו של תסקיר מבחן על כל המשתמע מכך, בין שמדובר בתסקיר חיובי ובין שמדובר בתסקיר שלילי, וכן קיימת השלכה מרחיקת לכת באשר לתסקיר 'שותק', בנסיבות שלפיהן נמנע שירות המבחן מהמלצות כלשהן.


בתוך כך ככלל, מעניק בית המשפט משקל גבוה להמלצות שירות המבחן בהיבט חומרת ענישתו של נאשם שהוכרע דינו לכף חובה. יתרה מכך, בנסיבות מסוימות ובעקבות תסקיר חיובי במיוחד עשוי בית המשפט לבטל את הרשעתו של הנאשם והמרתה בתוצאת 'אי הרשעה'.


במילים אחרות, אף שבית המשפט מצא כי הנאשם ביצע את המיוחס לו בכתב האישום, יעדיף בית המשפט לבטל את הרשעתו של הנאשם בשל פוטנציאל שיקום גבוה, וכאשר הצביע סנגורו של הנאשם על פגיעה קונקרטית מוחשית וממשית במרשו אם תיוותר הרשעתו על כנה.


מנגד, המלצת שירות המבחן יכולה להיות שלילית, למשל במקרים שבהם העבירה חמורה מאוד ובנסיבות שלפיהן הנאשם אינו מביע אמפתיה והזדהות עם קורבן העבירה, ותחת אלו סבור הנאשם שהוא הנפגע העיקרי. לעתים מציע שירות המבחן לנאשם להשתלב בקבוצה טיפולית או בשיחות פרטניות כמתווה המעדיף גישה טיפולית-שיקומית לצד צו מבחן ממושך, על פני גישה עונשית מוחשית.


כיצד ניתן להיערך לפגישה עם קצין המבחן?


תפקידו של עורך הדין המייצג מכריע בכל הנוגע להכנתו והדרכתו של הנאשם לפגישה עם קצין המבחן, הן בנוגע ל'תסקיר מעצר' והן באשר ל'תסקיר' בטרם גזר דין. מנגד, על הנאשם לשתף פעולה באופן מלא עם סנגורו. הדבר לא פשוט כלל ועיקר. עורך דין פלילי המייצג את הנאשם יתייחס למאפייניו הייחודיים של מרשו, כמו גם לנסיבות הקונקרטיות הנוגעות לסעיפי האישום ולעובדות כתב האישום המיוחסות לנאשם. המטרה העיקרית היא קבלת תסקיר חיובי המציג את הנאשם בפני בית המשפט בדרך המיטבית.


חשוב לציין כי עצם המפגש המתקיים בין הנאשם לקצין המבחן מהווה מעמד קשה, מאיים ואף מרתיע. במקרים רבים נאשמים אינם משתפים פעולה עם קצין המבחן ולכך תהא תוצאה קשה למדיי בהמשך. לעתים נרקמת עסקת טיעון בין המדינה, המאשימה, לבין הסנגור המייצג, שבמסגרתה נקבעים תנאי סף לצורך הוצאת הסדר הטיעון מן הכוח אל הפועל. בהתאם לכך, נקבע תנאי סף שלפיו עסקת הטיעון תהא מותנית בתסקיר חיובי אשר בא בהמלצה שיקומית קונקרטית.


לכן, הכנתו של הנאשם בידי עורך הדין המייצג למפגש עם קצין מבחן, כמו גם שיתוף הפעולה המלא מצד הנאשם, חשובים לאין ערוך. בתי המשפט נוטים ככלל לאמץ את גישת שירות המבחן והמלצותיו בכלל, ובפרט בנוגע לחומרת ענישתו של הנאשם.

 

עו"ד פלילי ארז טובי מייצג קורבנות עבירה, חשודים ונאשמים בהליך הפלילי על כל רבדיו, לרבות הכנה לשיחה עם קצין מבחן.