המצב הכלכלי הנוכחי בספרד, מקשה מאוד על קבלת רישיונות עבודה למי שמעוניין לחיות ולעבוד בספרד. קשת האפשרויות להעסקת עובד זר בספרד הינה מצומצמת והדרך המהירה לקבל אישור עבודה היא במקרים בהם מדובר במקצוע נדרש שאין בו דורשי עבודה בספרד.

 

בנוסף למצב הכלכלי, הליכי קבלת האזרחות הספרדית אינם הליכים קלים מבחינת עצם הזכאות לאזרחות הספרדית, ומבחינת משך הזמן שלוקח לקבלת אזרחות. כך שאם ברצונו של אדם מסוים לקבל אזרחות ולעבור, עליו לקחת בחשבון תקופת המתנה ארוכה.

 

בהקשר זה אפשר לציין כי מי שממתין לאישורו הסופי של התיקון לחוק הספרדי להענקת אזרחות ספרדית, למי שיוכיח שהוא צאצא ליהודי גירוש ספרד, גם הוא, צפוי להמתנה ממושכת ולהליך מורכב.

 

מהו הפתרון למי שרוצה לעבור בהקדם לספרד?

 

ספרד מאפשרת למי שאינו מהווה סיכון להיות לנטל על הכלכלה הספרדית לחיות בספרד. כל שאותו אדם צריך לעשות הוא להוכיח את היכולת כלכלית שלו ובני משפחתו. הויזה מאושרת לשנה אחת וניתן להאריך אותה לאחר מכן למשך מספר שנים נוספות, ואף לבסוף להגיש בקשה לאישור קבוע.

 

התנאים הנדרשים לקבלת ויזה הם: א. יכולת כלכלית שאינה מחייבת לעבוד בספרד. נדרש כיום להוכיח קיומו של סכום העומד על כ- 25,560 אירו בשנה בתוספת 6,390 אירו לכל בן משפחה. ב. קיומן של ראיות על מקום מגורים קבוע בספרד.

 

מדובר בבקשה אותה ניתן להגיש בשגרירות הספרדית בישראל, יחד עם תשלום אגרה מתאימה (אשר אינה מוחזרת אם הבקשה נדחית), יחד עם המסמכים המתאימים המדגימים כי האדם או המשפחה בעלי יכולת כלכלית מספקת. לבקשה יש לצרף חוזה שכירות או מסמכים המעידים על סידורי לינה קבועים לכל מי שהגיש את הבקשה, בהתאם למספר הנפשות במשפחה.

 

שגרירות ספרד תחזיר תשובה תוך מספר חודשים מרגע הגשת הבקשה, לאחר מכן הבקשה עוברת לאישור המחוז בספרד בו מבקשים לגור. עם אישור הבקשה בספרד, מקבלים תשובה מהקונסוליה הספרדית, שתחתים את הדרכונים של כל בני המשפחה בהתאם.

 

הגעתם לספרד? עליכם לפנות לקבל כרטיס תושב בתחנת המשטרה במקום המגורים. מדובר בהליך פורמאלי בלבד. מומלץ לרכז את כל הנתונים הכלכליים לצורך הוכחת המצב הכלכלי ואם מדובר בהון שמקורו בחברות ספרדיות או חברות בינלאומיות הנמצאות בספרד, יש לצרף תצהיר כי המבקש אינו מועסק בהן כעובד.

 

מערכת החינוך בספרד תקלוט את ילדי המשפחה ללא תלות בהיותם אזרחים או לא. ניתן לנצל את ויזת התייר לספרד קודם לקבלת ויזת המגורים, אך יש לקחת בחשבון שאת הויזה למגורים תקבלו בקונסוליה בישראל, דבר שיצריך הגעה לארץ.

 

אפשרויות נוספות למעבר לספרד

 

בנוסף לויזה, ישנן דרכים נוספות באמצעותן ניתן לעבור לחיות בספרד, קיימת אפשרות להקים חברה או לפעול כיזם עצמאי. בנוסף ניתן לרכוש נדל"ן בסכום של כ- 500,000 יורו. בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי פרטני שיעזור בבחירת האפיק המתאים, בריכוז הנתונים ובהגשת המסמכים.