1. מה דינו של נישום שהוכר רק עתה רטרואקטיבית משנת 2002 כנכה על ידי משרד הביטחון, כאשר הנישום מבקש עתה, משהוכר כנכה, החזר בגין ההנחה לה הוא זכאי בארנונה, וזאת החל משנת 2002.

 

2. המסגרת החוקית למתן הנחה לנכים בארנונה למגורים, בשיעור של שני שלישים, מוסדרת בחוק הרשויות המקומיות (פטור חיילים, נפגעי מלחמה ושוטרים מארנונה), התשי"ג-1953 (להלן: "חוק הפטור"), ו"בתקנות ההסדרים".

 


3. סעיף קטן 3(2) לחוק הפטור, מקנה פטור מתשלום שני שלישים מהארנונה לנכה, אשר דרגת נכותו היא לפחות 10%, בהתאם לכללים של חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט- 1959 (להלן: "חוק הנכים").

 


4. בפסק הדין שניתן בבית משפט השלום בירושלים ת"א 18062/93 אבנר נוקראי נ' עיריית ירושלים, נדחתה תביעה בנסיבות דומות לענייננו, להחזר ארנונה ששולמה ביתר. בית המשפט ביסס את החלטתו על לשונו של סעיף קטן 3(2) לחוק הפטור:

 

"אלה יהיו פטורים, בתקופות האמורות להלן, מתשלום כל ארנונה שהיו חייבים בה אלמלא חוק זה:

 

(2) נכה הזכאי לתגמולים לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום, התש"ט-1949, כל עוד הוא זכאי כאמור;"

בית המשפט מפרש את המונח "כל עוד", כל זמן שהנכה מקבל תגמולים הוא יהיה זכאי לפטור מארנונה, אין לפרש את המונח כמתייחס לעבר, אלא מכאן ולעתיד.

 


4.1 בית המשפט קבע, כי על פי הכלל, בפירוש הוראת פטור, אין לנהוג בדרך של פרשנות מרחיבה (כזו המתיישבת עם החזר), וזאת לפי העיקרון שצריך שתהיה לרשות ודאות בבואה לתכנן את תקציבה. בפירוש דיני מיסים בודקים רק את האמור בחוק עצמו בצורה ברורה, מבלי לייחס למחוקק כוונות לכאן או לכאן (ראה עא 165/79 מנהל מס שבח מקרקעין נגד חיים כהן ואח').

 


5. בתי המשפט קבעו, כי מקום בו אי הענקת ההנחה לא הייתה עקב מעשה או מחדל רשלני של הרשות, או עקב טעות, על אף הזכות הסוציאלית של הנישום להקלה בתשלום, גובר האינטרס הציבורי של שמירת יציבות הקופה הציבורית, והגנה על אינטרס הרשות המקומית, שלא תוטרד על ידי אזרח אשר יבוא אליה כעבור זמן בדרישה להשבת כספים שנגבו בזמנו כדין.

 


6.
לאור האמור לעיל, לנישום אין זכות להחזר ארנונה רטרואקטיבי משנת 2002 בגין ההכרה בנכות שניתנהלו בשנת על ידי משרד הביטחון ב-2012.