לאחר שהשקעתם חודשים של מחקר ולימוד הנושא, כבר יש לכם מוצר ואיתרתם יצרן איכותי שיודע ליצר אותו במחיר הנכון ואתם עומדים לחתום בשעה טובה על הסכם יצור עם יצרן בחו"ל על מנת שזה יספק עבורכם את הלהיט הבא בשוק שאותו אתם מתכננים למכור בשוק המקומי.


הודות לגלובליזציה ולתהליכי מיקור חוץ, הסכמי יצרן נפוצים אצל יצרנים סיניים, אך רבים מהם עדיין ישלחו לכם הסכם יצרן שנראה יותר כמו הזמנת רכש ופחות כמו הסכם שנועד להגן עליכם. בשלב הזה וכנגד תחושת הבטן שדוחפת אתכם קדימה, עליכם לגלות איפוק ולהתנגד לקול הפנימי שאומר לכם להתחיל לייצר ושהעניינים יסתדרו תוך כדי תנועה.


הסכם יצרן חייב לכלול תנאים עסקיים בסיסיים ומהותיים לרבות ערובות מאת היצרן למקרה של הפרת ההסכם מצד היצרן. הנה שש נקודות שהם בבחינת "חובה" בכל הסכם עם יצרן סיני:


1. לוודא שההסכם נעשה מול הצד הנכון


הטעות הנפוצה ביותר היא חתימה מול מי שמציג עצמו כיצרן, אך למעשה אינו אלא נציג מטעמו (מתווך) שאינו קשור משפטית ואין לו בעלות ביצרן. ככל שיתגלה פגם במוצר, תגלו שכל מה שיש לכם הוא את הערובה והביטחונות שקיבלתם מהנציג ולא מהיצרן עצמו. לעיתים הצד השני להסכם הוא חברת אחזקות מהונג-קונג, טייוואן, או סינגפור המחזיקה ביצרן הסיני. חובה לערוך את הבדיקה המתאימה כדי לוודא שהחברה אינה בפועל חברה ריקה מתוכן נטולת נכסים. כאשר הצד להסכם הוא נציג היצרן הסיני בישראל, רצוי שהיצרן עצמו יהיה צד נוסף להסכם או כערב להסכם.


2. יש לכלול את עץ המוצר והמחיר המוסכם כחלק מן ההסכם


עץ המוצר הוא רשימת החומרים שישמשו את היצרן ביצור המוצר, הכללתו כחלק מן ההסכם הנה מהותית כאשר יש כוונה שלנו להסתמך על היצרן ברכישת חומרי הגלם והמרכיבים לצורך היצור, וימנע מהיצרן מלהסתפק בתחליפים נחותים בהתאם לשיקול דעתו.


לאחר ההסכמה על המחיר ליחידה שישולם ליצרן, חשוב לכלול בהסכם התייחסות מפורטת לעניין המחיר ועדכונו, התייחסו לאפשרות של עדכון המחיר במקרה של עליית מחירים, התייקרות מחיר העבודה וכדומה, אחרת תגלו מהר מאוד בקשה לעדכון מחיר מצד היצרן. רצוי להחיל בהסכם מנגנוני עדכון מקובלים או מחיר תלוי כמות.


3. יש לכלול בהסכם את מפרט האיכות ואחריות יצרן


חשוב לכלול באופן מפורט מפרט מוצר ואריזה מדויקים, לרבות דרישות אבטחת איכות. מקובל לבצע בקרת איכות גם לפני המשלוח וגם לאחריו. חשוב לציין מה תכלול בדיקת ביקורת איכות, האם יבוצע מדגם או בדיקה מלאה, מה יהיה שיעור הדחייה לדחיית משלוח ולקשור את התשלום בתוצאות הבדיקה. מרבית היצרנים מוכנים להציע אחריות עבור כשלים במוצר שמקורם אינו נעוץ בתכנון המוצר.


4. קביעת הבעלות על התבנית או הכלים


עניין הבעלות על התבנית והכלים המשמשים ביצור הוא מקור למחלוקת. הבעלות תקבע במידה רבה את היכולת שלכם להחליף את היצרן ולהפוך אתכם לבני ערובה בידי היצרן. לכן, רצוי לקבל את הסכמת היצרן לכך שהבעלות היא שלכם כולל רשימה מדויקת של התבניות והכלים. במידה ואתם שולחים ליצרן תבניות ו/או כלים לצורך היצור, חשוב לבקש בהסכם בטחונות כספיים מספיקים להבטחת השבתם אליכם ופיצוי מוסכם מראש בגין נזק שעשוי להיגרם להם.


5. הגנו על הקניין הרוחני שלכם


חשוב להגן על זכויות הקניין הרוחני שלכם במוצר ככל שקיים כזה (סימני מסחר, זכויות יוצרים וכדומה), לכן בקשו ייעוץ מקצועי בתחום. רישום והגנה ימנעו מאחרים לזייף ולחקות את המוצר. אם הקניין שלכם הוא ידע או סוד מסחרי אשר לא ניתנים להגנה באמצעות רישום, היצרן חייב להסכים שהבעלות בידע ובסוד המסחרי וכל מה שיתווסף אליהם במהלך הזמן הנו שלכם ובבעלותכם. ציינו באופן מפורש האם חל איסור על היצרן לשרת מתחרים שלכם, וכיצד על היצרן להשמיד מוצרים פסולים שלא יפלו לידיהם של מתחרים.


6. מנגנון ניהול מחלוקות וסכסוכים


אי עמידה במועדי אספקה או איכות מייצר מתחים ומחלוקות המולידים סכסוך. יש לנסח מנגנון לניהול סכסוכים על בסיס ניהול שלבי הסכסוך. ראשית, ניסיון הידברות ישיר, שאחריו יגיע מינוי מומחה ובסיומו בוררות מוסכמת, בניסיון לפתור את המחלוקת בטרם תגיעו לסכסוך משפטי יקר. ככל שזה ניתן רצוי לקבוע שמקום הבוררות והדין שיחול יהיו מחוץ לסין ועל בסיס דין זר.

 

חשוב לדעת כי בעוד מוסדות בוררות בינלאומיים מכירים בקביעת בתי המשפט הסיניים, זה עשוי לא להיות נכון בכיוון ההפוך, ולכן ככל שתרצו להוציא צווי מניעה נגד היצרן, מנגנון המחייב בוררות עשוי להוות מכשול. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מתאים בסוגיה בטרם מחילים בהסכם מנגנון בוררות בינלאומי.