אחד הצעדים הראשונים שיש לתת עליהם את הדעת אם העסק שלכם מתכוון לעשות עסקים בחו"ל כרוך בתשובה לשאלה, איך על העסק להוציא לפועל את הרעיון העסקי שלו, ומה יהיה מודל ההתקשרות העסקי הנכון. מודל ההתקשרות קשור בקשר הדוק למודל העסקי בו בחרתם או תבחרו לפעול. בהתקשרות מול יצרן בינלאומי, קיימות למעשה שתי אפשרויות שאליהן העסק שלכם עשוי להשתייך: מפיץ או סוכן.

 

יצרן בינלאומי שמבקש למכור את מוצריו בישראל יכול לעשות זאת בעצמו באמצעות הקמת תשתית מכירות מקומית או להתקשר עם נציגות מקומית במודל עסקי של סוכן, או מפיץ, כאשר ההבדל המהותי בין סוכן למפיץ נעוץ בעיקר בסיכון הפיננסי הנובע מבעלות על המלאי במקרה של מפיץ.

 

אם המודל הנכון עבור הצדדים הנו מודל של סוכן, הרי שהשלב הבא הוא להעלות על הכתב את התחייבויות הצדדים בהתקשרות.

 

מערכת הציפיות

 

ראוי לזכור שבעיני היצרן תפקידו העיקרי של הסוכן הוא להציג, לקדם, לנהל מו"מ, ולסגור עסקאות מכירה עבור (לא תמיד בשמו של) היצרן בטריטוריה מוגדרת. ההצדקה לכך היא היעדר היכולת של היצרן, לעשות את הפעולות הללו בעצמו, אם מפני שאינו מכיר מספיק טוב את השוק המקומי וצרכיו, אם מפני שקיים מחסום תרבותי, אי הכרת הרגולציה המקומית, היעדר קשרים או שהקמת מערך שכזה דורשת השקעות בסדרי גודל שאינן מוצדקים מהבחינה הכלכלית.

 

הסוכן יכול להיות אדם פרטי או חברה ובמקרה של אדם פרטי עשויות להתעורר שאלות מהותיות לגבי המשכיות במקרה חלילה של מוות או אי כושר של הסוכן (שאלות שיש להתייחס אליהן בהסכם ההתקשרות).

 

לרוב, כוח המיקוח של הסוכן ינבע מהיכרותו עם צרכי השוק, הסביבה העסקית והתחרותית והלקוחות המקומיים, חסרונו הוא שהלקוחות לעולם יהיו נכסיו של היצרן. כך, כאשר יצרן מחליט להפסיק את ההתקשרות עם הסוכן, הסוכן עשוי למצוא את עצמו בפני שוקת שבורה וחידלון כלכלי.


משום כך, במדינות רבות (כך באיחוד האירופי) קיימים חוקים שמטרתם לאזן במשהו את חוסר הסימטריה בין הצדדים (בעיקר באשר לסיום החוזה), חוקים הנכפים על צדדים להתקשרות כזו הגוברים על הדין לו הצדדים הסכימו בחוזה, ועל צדדים להתקשרות לקחת זאת בחשבון.

 

תפקידו של הסכם ההתקשרות

 

תפקידו העיקרי של הסכם התקשרות הוא לבסס ולעגן את התחייבויות הצדדים להסכם זה כלפי זה. אלה הם הנושאים המהותיים המחייבים התייחסות בהסכם ויהיה זה מחדל מצדכם להשאירם ללא כל התייחסות:

 

הסמכות של הסוכן לחייב את היצרן בעסקאות שיזם הסוכן, ביכולת לקבל תשלום בשמו של היצרן, בחובתו של היצרן לקבל כל הזמנה שהסוכן מעביר, בידע ובמידע שהיצרן מתחייב להעביר לסוכן לשם מימוש מטרת ההסכם, הציפייה של היצרן למאמץ מצד הסוכן להשתלם ולרכוש ידע בתחום הרלבנטי, להשתתף בכנסים בתערוכות והעלויות בצידן, שאלת מדיניות המחיר, תנית היעדר תחרות, הגנה על סימני מסחר וזכויות קניין של היצרן מצד אחד והרשאה לסוכן לעשות בהם שימוש מצד שני, בלעדיות לסוכן, הגדרת הטריטוריה, קביעת הזכאות לעמלות, גובה העמלות ודרך חישובן, דרכי סיום ההתקשרות והנסיבות, הסמכות למנות סוכני משנה, והתייחסות למצבים אפשריים של אי עמידה בציפיות הצדדים, שינויים בנסיבות וכוח עליון.

 

נכון שצריך להיות אופטימיים, אבל אסור להזניח את סוגיית הטיפול בקונפליקטים העשויים להתעורר במהלך יישום ההסכם וחובה לתת את הדעת למנגנון בוררות שבמסגרתו תבחרו במקום הבוררות, בגוף הבורר, מספר הבוררים, הדין שיחול על הבוררות ובשפה בה תתנהל הבוררות. אלה נקודות שיחסכו לכם ממון רב כשתצטרכו להפעיל את מנגנון יישוב הסכסוך שהטמעתם בהסכם.