אם שותים לא נוהגים:

 

זוהי לא רק סיסמא, נהיגה בשכרות טומנת בחובה סכנות רבות. אדם הבוחר לשתות ולנהוג, מסכן את עצמו, את אלו הנמצאים בקרבתו, ברכבו, ואת כל הנהגים הנמצאים בכביש בסביבתו של אדם זה. אדם הנתפס נוהג בשכרות, יקבל ביום ביצוע העבירה, הזמנה למשפט (כתב אישום ) וזאת גם אם נהיגתו לא גרמה לפגיעה ברכוש או בנפש. בנוסף מיד לאחר שהסתיימה בדיקת השכרות ונמצאה אינדיקציה, כי אדם זה נהג בשכרות, בסמכותו של קצין המשטרה, לפסול את רישיונו של הנהג לחודש ימים ואף ליותר ( תלוי בנסיבות) ואף להחרים את רכבו של הנהג (לחודש ימים) בו לכאורה בוצעה העבירה.

העונשים הקבועים על פי חוק:

 

בפקודת התעבורה, בסעיף 39(א) נקבע כי אדם המואשם בנהיגה בשכרות דינו – בנוסף לכל עונש אחר – פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים הנהג ישלם קנס כספי ורישיון הנהיגה שלו יפסל על תנאי ובמידה והורשע הנהג בעבירת שכרות נוספת, עונשו יכול ויהיה ארבע שנות פסילה. ראוי לציין כי שיקול הדעת של בתי המשפט לתעבורה בקביעת עונשו של הנאשם הינו צר מאוד ואלו יקלו בעונשו של נאשם רק כאשר קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות סטייה מהעונש הקבוע בחוק (מדובר בכשל ראייתי זה או אחר).

מהות הסירוב:

 

ראוי לציין כי סירוב לבדיקת שכרות, דינו כנהיגה בשכרות, אך קיימים מקרים בהם לא יעמוד הסירוב להיבדק כנגד הנאשם, לדוגמא, כאשר נדרש נהג לבצע בדיקת שכרות, אך קיימת מניעה רפואית אמיתית לביצוע בדיקה זו ועוד דוגמאות נוספות.

התמודדות הנאשם עם כתב האישום בנהיגה בשכרות:

 

אדם הנאשם בנהיגה בשכרות, מסתכן בפסילת רישיונו לתקופה שלא תפחת משנתיים, דבר העלול לפגוע קשות, בפרנסתו של אדם זה ובניהול אורך חיים תקין, על כן מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום התעבורה, בכדי שזה יפעל בדרכים המקובלות שבסופן תהיינה פגיעה מינימלית בנאשם ראוי לציין כי כל עונש פסילה של למעלה משנה, שהטיל ביהמ"ש לתעבורה על נאשם, מצריך מנאשם, לעבור טסט ותיאוריה לשם הוצאות רישיון נהיגה חדש בתום תקופת הפסילה.

 

לשון החוק:

הגדרות תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982
169א. בפרק זה –

 

תק' (מס' 3) תש"ע-2009


"ריכוז אלכוהול בגוף" – ריכוז אלכוהול בדגימת אוויר נשוף או בדגימת דם, העולה על אחד מאלה, לפי העניין:


(1) 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף;
(2) 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם.


"ריכוז אלכוהול בגוף" – ריכוז אלכוהול בדגימת אוויר נשוף או בדגימת דם, העולה על אחד מאלה, לפי העניין:


240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף;
50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם.


איסור נהיגת רכב בהשפעת משקה או סם מעל המידה הקבועה תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982


169ב. (א) לא ינהג אדם רכב בדרך או במקום ציבורי ולא יניעו אם הוא שיכור.
בעל רכב או הממונה עליו לא ירשה לשיכור לנהוג בו.

169ג. (א) היה לשוטר חשד סביר כי נוהג רכב או הממונה על רכב הוא שיכור, רשאי השוטר לדרוש ממנו להיבדק בדיקת נשיפה או למסור דוגמה של דם או של שתן לבדיקת מעבדה או לדרוש ביצוען של הבדיקות כאמור בפרק זה, כולן או חלקן.
בדיקת נשיפה תיעשה במקום שעצר השוטר את הרכב או שמצא את הנוהג בו במקום אחר שקבע השוטר.

169ד. (א) היה לשוטר חשד סביר כי נוהג רכב או הממונה על הרכב הוא שיכור או שהוא מעורב בתאונת דרכים, רשאי הוא לדרוש ממנו להיבדק בדיקת נשיפה.


תק' (מס' 3) תשנ"ד-1994


הראתה בדיקת הנשיפה כי ריכוז האלכוהול בגופו של הנבדק עולה על המידה הקבועה, תשמש תוצאת הבדיקה ראיה בבית משפט הדן בעבירה לפי סעיפים 62(3) ו-64ב לפקודה, או לפי פרק זה (להלן - עבירות נהיגה תוך שכרות).


תק' (מס' 3) תשנ"ד-1994
תק' (מס' 3) תשנ"ד-1994


(בוטלה).


(ב) הראתה בדיקת הנשיפה כי ריכוז האלכוהול בגופו של הנבדק עולה על המידה הקבועה, תשמש תוצאת הבדיקה ראיה בבית משפט הדן בעבירה לפי סעיפים 62(3) ו-64ב לפקודה, או לפי פרק זה (להלן - עבירות נהיגה תוך שכרות).


(ג) דרש הנבדק בדיקת מעבדה אחרי בדיקת נשיפה, לא ישמשו תוצאות בדיקת הנשיפה ראיה בבית המשפט הדן בעבירה לפי סעיפים 62(3) ו-64ב לפקודה או לפי פרק זה (להלן – עבירת נהיגה תוך שכרות).


(ד) לא דרש הנבדק בדיקת מעבדה אחרי בדיקת נשיפה, ישמשו תוצאות בדיקת הנשיפה ראיה בבית המשפט הדן בעבירת נהיגה תוך שכרות אם היא ניתנה בתעודה כאמור בתקנה 169ט.


בדיקת דם תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982 תק' (מס' 3) תשנ"ד-1994


169ה. (א) (בוטלה).
שוטר רשאי לדרוש מנבדק בדיקת מעבדה לדוגמה של דם אף אם לא בוצעה מכל סיבה שהיא בדיקת נשיפה.
תק' (מס' 3) תשנ"ד-1994

169ו. (א) סירב נוהג רכב או הממונה על רכב להיבדק לפי דרישת שוטר בבדיקת נשיפה או למסור דוגמה של דם או שתן לבדיקת מעבדה, דינו - מאסר שנה או קנס עשרת אלפים שקלים, ורשאי בית המשפט לפסול אותו מהחזיק ברישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים.


שוטר שמונה להיות רשות רישוי לעניין סעיף 52 לפקודה, רשאי להתלות את רישיון הנהיגה של מי שסירב למסור דוגמאות כאמור בתקנת משנה (א) או של מי שתוצאות בדיקת נשיפה או בדיקת מעבדה הראו כי ריכוז הסם או האלכוהול בגופו עולה על המידה הקבועה; התליית רישיון נהיגה כאמור תהיה לתקופה שלא תעלה על 24 שעות.


אופן הבדיקה במכשיר לבדיקת נשיפה תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982


169ז. (א) הבדיקה במכשיר לבדיקת נשיפה של נבדק אחד או נבדקים אחדים, זה אחר זה, באותו מקום, תיעשה לאחר ביצוע פעולות אלה:

 

(1) בדיקת אויר חפשי מאלכוהול (blank sample), ובלבד שתוצאות הבדיקה לא תעלינה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד אויר, או ריכוז שווה ערך שלא יעלה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם;


(2) בדיקה כפולה (duplicate) לפחות של ריכוז האלכוהול בדוגמת כיול (standard sample) בתחום של 240 עד 480 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אויר נשוף או בתחום שווה ערך ל-50 עד 100 מיליגרם אלכוהול למאה מיליליטר של דם, ובלבד שמקדם השונות (coefficient of variation) של תוצאות בדיקה זו לא יעלה על 10 אחוזים למאה. תבוצע בדיקה כפולה.

אופן הבדיקה של דוגמת דם בבדיקת מעבדה תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982


169ח. בדיקה של דוגמת דם בבדיקת מעבדה תיעשה כאמור להלן ותהיה ראיה קבילה בבית המשפט:


(1) אזור הדקירה בגוף הנבדק יחוטא בחומר שאינו מכיל כוהל;
(2) דוגמת הדם תילקח לכלי קיבול סגור שמכיל מלח פלואורידי בכמות שריכוזו הסופי בדוגמת הדם לא יפחת מאחוז אחד למאה;
(3) כלי הקיבול יסומן כמקובל בסימון מוצגים משפטיים מסוג זה ויועבר למעבדה לבדיקה;
(4) הבדיקה תבוסס על שיטה מקובלת;
(5) תוצאת בדיקת דם חופשי מאלכוהול (blank sample) לא תעלה על עשרה מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר של דם;
(6) מקדם השונות (coeffcient of variation) של שיטת הבדיקה לא יעלה על 10 אחוזים למאה;
(7) המעבדה תמסור לשוטר אישור על קבלת הדוגמה בנוסח של תעודת עובד ציבור לפי פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.

תעודות תק' (מס' 3) תשמ"ב-1982


169ט. (א) תוצאות בדיקת נשיפה יינתנו בפלט של מכשיר הבדיקה או בדו"ח פעולה של הבודק כשהוא חתום בידו, ובלבד שהדו"ח מפרט את תוצאות הבדיקה, מועדה ופרטיו של מבצע הבדיקה, ויכול שיינתנו בהודעה של שוטר לפי סעיף 27 לפקודה.


תוצאות בדיקת דם או שתן במעבדה יינתנו בחוות דעת של מומחה לפי פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.

הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התעבורה, מקום שיש סתירה בין הכתוב במאמר זה להוראת החוק, הוראת החוק גוברת.

 


עודכן ב: 15/06/2014