לאחרונה אנו שומעים בכלי התקשורת השונים כי השימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה הפך ממש להיות מכת מדינה. רבים מהנהגים עושים שימוש בטלפון הנייד שלא באמצעות דיבורית, בזמן הנהיגה.


על פי החוק מוגדר השימוש בטלפון הנייד שלא באמצעות דיבורית בזמן הנהיגה כעבירה.


נהג המואשם בשימוש בטלפון בזמן נהיגה צפוי לקנס על סך 1000 ₪ וכן ל4 נקודות שירשמו לחובתו במשרד הרישוי.


תקנה 28 (ב) לתקנות התעבורה קובעת:


(1) בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב -
(א) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית.
(ב) לא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s.);
על פי לשון החוק אנו למדים כי:


· אחיזתו של הטלפון ביד מוגדרת גם היא כשימוש, לא אחת טוענים נהגים בפני השוטר "לא דיברתי בטלפון, רק החזקתי אותו", אמירה זאת הינה בעצם הודאה של הנהג כי השתמש בנייד, גם אם לא דיבר, עצם החזקתו של הטלפון בידו של הנהג מבלי לשוחח, נחשבת כשלעצמה כעבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה.

· כאשר נהג בוחר להשתמש בדיבורית הפנימית של הטלפון עליו לוודא כי הטלפון מוצמד כראוי לרכב באמצעות מתקן יעודי לכך, החזקתו של הטלפון ושימוש בספיקר, מהווה עבירה, הטלפון חייב להיות מקובע לרכב באמצעות מתקן 

· שליחת מסרונים בזמן נהיגה, או קריאתם של אלו בזמן נהיגה מהווה עבירה – שליחתם של מסרונים או קריאתם של אלו, גם אם הטלפון מקובע לרכב או באמצעות דיבורית קבועה אסורה בזמן נהיגה ומסכנת את הנהג ואת הסובבים אותו, מסיחה את דעתו של הנהג מהדרך ועלולה לסכן חיים!


היסח דעת עקב שימוש בטלפון נייד (דיבור ושליחת מסרונים) הוא הנפוץ והמסוכן ביותר. בזמן שיחה בטלפון הנייד הסיכוי להיות מעורבים בתאונות דרכים הוא גדול, שיחה בטלפון הנייד פוגעת בביצועי הנהיגה, היא מעלה את זמן התגובה, היא מפחיתה את היכולת לגלות ולזהות אובייקטים בזמן, היא מגדילה את מספר הסטיות מנתיב הנסיעה והיא פוגעת ביכולת לשמור מרחק מכלי רכב אחרים.

שימוש בטלפון הנייד בזמן עמידה ברמזור:

בחודש פברואר השנה (2014) יצאה הנחיה של ענף התנועה ולפיה אין לתת דוחות על שימוש בטלפון נייד כאשר נהג עומד ברמזור אדום, והרכב סטטי. "זו הנחיה של אגף התנועה", אמנם השוטרים "מחויבים" לעמוד בהנחיה, אבל לעניות דעתי אם בכל זאת ניתן דו"ח לנהג ע"י שוטר, קיים סיכוי שבית המשפט לא יזכה את הנהג, כי עדיין מבוצעת עבירה, אומנם הרכב עומד ברמזור, באור אדום, אך הוא מונע, ולכן בעצם מתבצעת "נהיגה", לכן לעניות דעתי הנחיית המשטרה בעייתית.

חשוב לציין כי למרות הנחיית המשטרה הגיעו למשרדנו לאחרונה מספר רב של מקרים בהם נהגים קיבלו דו"ח על שימוש בטלפון בזמן עמידה ברמזור, המלצתי היא לא לעשות שימוש בנייד בזמן עמידה ברמזור למרות הנחיות המשטרה. בכל מקרה ומקרה ממליץ לפנות לעו"ד המתמחה בתעבורה היכול להתייחס בצורה פרטנית לכל דו"ח ודו"ח.

הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התעבורה, מקום שיש סתירה בין הכתוב במאמר זה להוראת החוק, הוראת החוק גוברת . אין לראות בנאמר לעיל משום יעוץ משפטי ו/או תחליף ליעוץ משפטי. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתעבורה.