כמעט כל אחד מאיתנו סבל או סובל מכאבי גב במקום עבודתו. למי לא קרה שהוא חזר לאחר יום עבודה מתיש שהוא נאנח מכאבי גב בזמן שידו תופסת את גבו. כאבי הגב יכולים להיות מוכרים עקב עבודתנו.

 

למשל, הם יכולים להיות בחלק מהמקרים לנבוע מהחלקה על שלולית שהייתה על רצפה בעבודה או בעקבות נפילת חפץ כלשהו על הגוף בעבודה ובחלק מהמקרים הם גם פשוט יכולים להיות כתוצאה מסוג עיסוקנו, קרי: העבודה בפועל שאנו מבצעים במקום העבודה היא זו שגרמה לאט לאט לכאבי הגב.

 

במאמר זה אפרט על ההכרה בכאבי הגב של רופא שיניים כתאונה בעבודה על דרך תורת המיקרוטראומה.

נתחיל מתביעה של רופא שיניים שהוגשה לפני 20 שנה לבית הדין לעבודה נגד המוסד לביטוח לאומי בטענה כי כאבי הגב שמהם הוא סובל הינם עקב מעבודתו ולפיכך על המוסד לביטוח לאומי להכיר בפגיעתו ולפצותו.

 

צורת עבודתו של הרופא הייתה שבזמן הטיפול הוא ישב על כסא גבוה, כאשר גופו היה מופנה כלפי המטופל שלו כשהמותן שלו מסובב. לצורך הטיפול הוא ביצע תנועות סיבוביות מהמטופל לכלים שלו ובחזרה למטופל מספר רב של פעמים. בית הדין האזורי דחה את תביעתו של הרופא, הרופא לא ויתר וערער ובית הדין הארצי, לאחר שמומחה רפואי מטעם בית הדין נתן חוות דעתו בית הדין קבע כי כאבי הגב של רופא השיניים מהווים תאונת עבודה על דרך תורת המיקרוטראומה.

 

דהיינו, בית הדין קבע שבכל פעם שהרופא היטה את גופו בתנועה סיבובית הוא גרם לפגיעה זעירה שהסבה לו נזק קטן. הצטברותן של אותם נזקים קטנים כתוצאה מאותן הטיות גרמה בסופו של יום לנזק משמעותי בגבו, אשר הובילה לפגיעה ביכולת העבודה שלו.

לאחרונה בשנת 2011 הוגשה תביעה של רופא שיניים תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי כי כאבי הגב שלו שמהם הוא סובל הינם תוצאה ישירה מאופן עבודתו.

 

ביום 19.4.12 בית הדין קבע כי "אמנם ככלל לא תיושם תורת המיקרוטראומה במקרה של מחלת גב, אולם במקצועות מסוימים ניתן לקשור הופעת מחלת גב לתורת המיקרוטראומה...רופאי שניים נמנים עם אותם מקצועות לא רבים שבהם נפסק כי הליקוי בגבו של המבוטח נגרם בשל עבודתו על פי תורת המיקרוטראומה".

 

אם כן ניתן לראות כי כאבי גב של רופאי שיניים יכולים להיות מוכרים כפגיעה בעבודה כתוצאה מצורת עבודתם ובתנאים מסוימים הם עשויים להיות זכאים לפיצויים ולהטבות נוספות מהביטוח הלאומי.

 


עודכן ב: 12/12/2012