הכתף היא איבר שאנו נזקקים לה כמעט בכל מצב. ברגע אנו לא יכולים להזיז אותה או שהיא כואבת לנו אנחנו חשים הגבלה, קושי לבצע פעולות שקודם לכן כן היינו יכולים לעשות. למשל התכופפות לרכוס שרוכי נעליים, סגירת חזייה, שינה על הגב במקום על הצד של הכתף, קושי בביצוע פעולות של הרמת חפצים פשוטים כמו ספרים. הכתף היא איבר מאד דומיננטי בגופנו שברגע שהיא נפגעת נפגע סדר היום שלנו כך שלפעמים אנו אף נאלצים לקבל עזרה של בן משפחה או עזרה חיצונית כדי להמשיך בשגרת חיינו.

אדם שנגרם לו שבר בכתף מתחיל לסבול מכאבים והגבלה מיידית בתנועות. הוא נזקק לזמן לשהות ארוכה בביתו שיכולה להיות חודשים שלאחריה יכולה להיוותר לו נכות לצמיתות.


בגילאים הצעירים שבר בכתף בדרך כלל נגרם מנפילה ממשחק כדורגל בבית הספר, מנפילה בטיול שנתי, ממשחקים בשכונה או במסגרת חוג.


בגילאים היותר מבוגרים שבר בכתף נגרם בדרך כלל בתאונות דרכים, נפילות או פגיעות מאופניים, במהלך העבודה אם כתוצאה מהחלקה על שלולית מים או למשל נפילה מסולם, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה בהיתקלות בבור במדרכה או מאבן בולטת.


שמדובר בקשישים שבר בכתף נגרם כתוצאה מנפילות בבית וגם מחוצה לו כתוצאה מאיבוד שיווי משקל.

אילו זכויות מגיעות?


צעירים שנפגעו בכתף יכולים להגיש תביעה על הנזק שנגרם להם בשל רשלנות המוסד האחראי. בנוסף, התלמידים מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות וכאשר ואם נגרם להם שבר בכתף ונותרה נכות הם יכולים לקבל על פיצוי מחברת הביטוח. התאונה אינה חייבת להיות במקרה זה במסגרת בית ספרית אלא גם בבית, מחוצה לו, בטיול. אם השבר נגרם בתאונת דרכים הצעיר והוריו יהיו זכאים לפיצוי מחברת הביטוח המבטחת את הרכב.


אצל ציבור האנשים היותר מבוגר מעל גיל 18 יריעת הפיצויים רחבה יותר וניתן לקבלה מכמה גורמים גם במקביל. למשל, כאשר השבר נגרם בעבודה אז אפשר להגיש תביעה לביטוח הלאומי כפגיעה בעבודה, אם השבר נגרם בדרך לעבודה כתוצאה מנפילה במדרכה אז צריך לבדוק הגשת תביעה נגד הביטוח הלאומי וגם נגד העירייה בגין רשלנות. במידה ונקבעה נכות לנפגע הוא יהיה זכאי מהביטוח הלאומי לשיקום מקצועי במצבים מסוימים. הביטוח הלאומי נותן דמי תאונה וזאת עד לתקופה של 90 ימים של אי יכולת לתפקד. במידה והשבר בכתף הוא חלק מפגיעה רב מערכתית אז יש לבחון תביעה לנכות כללית, ניידות ושירותים מיוחדים מול הביטוח הלאומי. היה והשבר נגרם בתאונת דרכים אז יש לפנות או להגיש תביעה נגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב. כמו כן, אם מדובר בסטודנט אזי הוא מבוטח בביטוח תאונות אישיות ואם הוא נפגע ונותרה לו נכות בגין השבר הוא עשוי להיות זכאי לפיצויים מחברת הביטוח.


אצל אנשים קשישים שבר בכתף אינו עניין של מה בכך, זמן ההחלמה הינו ארוך ולא קל. קשיש שנפל וששבר את הכתף עשוי להזדקק לסיעוד ואף יכול להיות שהנפילה תגרום לו להתפרצות של מחלות כמו אלצהיימר ולהחמרה במצבו. קשיש ששבר את כתפו יכול להגיש תביעה לסיעוד לביטוח הלאומי, כמו כן הוא עשוי להיות זכאי לתו נכה ממשרד התחבורה. בנוסף רוב האנשים מבוטחים בביטוח סיעודי של קופות החולים ולכן כדאי לבחון אפשרות תביעה לפיצוי מהן.

עו"ד יובל וסרברגר בר הינו עו"ד עוסק בתחום נזקי גוף וביטוח לאומי.