מדי שנה נפגעים מספר רב של ילדים בתאונות המתרחשות בבית ובמהלך שעות הפנאי מסיבות שונות ומשונות, כך לפי נתוני אתר "בטרם": 38.1% מנפילות, 6.8% הרעלות, 6.1% מכות קהות, 4.8% כוויות, 4.6% נשיכות ועקיצות, 3.6% חתכים ודקירות. אחת התקופות הרגישות ביותר הינה תקופת הניקיונות לפסח, כאשר הילדים נמצאים בחופשה מבית הספר ומהגן, וההורים טורחים בהכנת הבית לפסח. הסכנה לילדים נעוצה בין השאר בחומרי הניקוי הרעילים, בנפילות והחלקות כתוצאה מרצפה רטובה, כוויות, חבלות מחפצים קהים וחדים ועוד.

כך במקרה של דני. אמו של דני בן ה-5 החלה במרץ לנקות את הבית לפסח. לצורך הניקיונות קנתה אמו של דני שלל חומרי ניקוי, ממסי שומנים, אקונומיקה, מסירי אבנית ועוד ואחסנה את כולם מתחת לכיור במטבח. דני, שהיה באותה תקופה בגן חובה בעיר רמת-גן, שהה בבית במהלך הניקיונות וצפה בסקרנות באמו. דני ראה שאמו מנקה את הארונות בחדרים ומשתמשת בחומרים בצבעים זוהרים שמפיקים ריח לימוני נעים. דני רצה לעזור, אך אמו הפצירה בו שיהיה ילד טוב ולא יפריע לה, יש לה עוד הרבה מה להספיק. דני המשועמם ניגש למטבח וביקש להרוות את צימאונו. מתחת לכיור הוא גילה אוצר, מלאי בקבוקים המכילים משקאות צבעוניים. חלומו של כל ילד. דני לא היסס ולגם את הנוזל המגרה ישירות מאחד הבקבוקים.

להפתעתו המרה של דני, למשקה לא היה טעם מתוק כלל וכלל והוא החל לחוש צריבה חריפה בפה ועל כן רץ מיד לאמו. אמו המבוהלת של דני הבינה מיד מה קרה ופינתה אותו בדחיפות לבית החולים תל השומר, שם אובחנה בצקת חמורה בשפה ובלשון ובהמשך החל דני לסבול מבעיות נשימה ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ לילדים. במהלך האשפוז נמצא כי שתיית חומר הניקוי גרמה לדני כוויות לאורך כל קנה הוושט ונקבעה לו נכות צמיתה בגובה 80%. כתוצאה ממצבו הקשה, דני המסכן נאלץ עד היום לאכול רק מזון מרוסק או נוזלי וכן לעבור ניתוחים חוזרים ונשנים להרחבת קנה הוושט.

הוריו של דני שהיו חסר אונים מול המצב הקשה אליו נקלע בנם, החליטו להילחם על עתידו ופנו להתייעץ עם עורך דין בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם. באמצעות עורך הדין נודע להם לראשונה כי דני זכאי לפיצויים במסגרת ביטוח תאונות תלמידים, מאחר שכל ילד מגיל 3 ועד גיל 18 מבוטח על פי חוק בביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות, 7 ימים בשבוע ומכסה גם תאונות המתרחשות בבית. על כן, באמצעות עורך דינם שהיה מומחה בתחום, הגישו הוריו של דני תביעה בשמו של בנם נגד חברת הביטוח כלל וקיבלו מחברת הביטוח פיצויים בגובה של למעלה מחצי מיליון שקלים.

לצערנו, דני לא לבד. כאמור ילדים רבים נפגעים בתקופת הניקיונות לפסח. רותם שהייתה בחופשה מבית הספר, ירדה במדרגות ביתה שהיו אותו זמן רטובות וחלקות. עוזרת משק הבית של הוריה של רותם שטפה את הרצפה עם חומר חלק במיוחד ורותם שלא שמה ליבה לכך,החליקה ושברה את ידה. בתביעה שהוגשה באמצעות עורך דין קבלה רותם פיצויי בגובה 150,000 שקל. בעיר בני ברק, התלווה חיים בן ה-10 לאביו בזמן שהגעיל כלים לקראת הפסח ונכווה בגפיו כתוצאה מהאש חמה. חיים באמצעות הוריו זכה בפיצוי במסגרת ביטוח תאונות תלמידים בגובה 48,000 שקל. מקרה חמור אף יותר הינו המקרה של בת-אל, בת ה-12, שעזרה לאמה לנקות את החלונות הגבוהים בבית. בת-אל שניסתה לקרצף בקצב מהיר כמו אמה ולהגיע לכל פינה ופינה בחלון, עמדה על קצות אצבעותיה, נשענה על החלון, כשלפתע החליקה, נפלה עם כל כובד משקלה על זכוכית החלון שנסדקה ונפצעה באופן קשה לאחר שחתיכות הזכוכית שלא חסו על גילה הצעיר חדרו לכל חלקי גופה. בת-אל המסכנה פונתה לבית החולים איכילוב ואושפזה שם למשך כל החג. תביעה שהגישו הוריה בשמה זיכתה אותה בפיצוי בגין הנכות שנגרמה לה וכן בגין ימי אשפוזה בגובה של כ- 200,000 שקלים. המשותף לכל הילדים שנפגעו, הוא פיצוי בגובה עשרות ומאות אלפי שקלים שקבלו במסגרת ביטוח תאונות תלמידים לאחר שהגישו תביעה באמצעות עורך דין.

הילד נפגע במהלך הניקיונות - מה עושים?

· פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; צלמו את אזור הפגיעה ואת החומר ממנו נפגע הילד; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.

· במקרה בו נפגע הילד, לרוב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את משרד החינוך במסגרת ביטוח פוליסות תאונות אישיות שבה מבוטח כל תלמיד.

· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.

עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים ובביטוח לאומי.


עודכן ב: 04/05/2014