לא לכולם ל"ג בעמור מסתכם באכילת תפוחי אדמה ומרשמלו מסביב למדורה. מדי שנה באזור ל"ג בעומר מגיעים מספר רב של ילדים למיון בשל בתאונות המתרחשות בזמן שהילדים אוספים קרשים למדורה או במהלך החג כתוצאה מכוויות ופציעות שונות ומגוונות.

כך קרה במקרה של אלי ילד כבן 10 שהלך לאסוף בחדווה קרשים ביחד עם חבריו וסיים את היום במיון כשהוא פצוע קשה.


אלי וחבריו השובבים הלכו לאסוף קרשים למדורה כיומיים לפני החג, בשל העובדה שהם נזכרו במועד כה מאוחר ובשלב זה לא היו קרשים בנמצא, אחד מחבריו של אלי הציע כי ילכו לאתר בניה ליד ביתו, שם ממתין להם מאגר אינסופי של קרשים שאפשר לקחת בשביל המדורה.
הילדים סיכמו ביניהם שכל אחד מהם יאסוף כמה שיותר קרשים ויעביר אותם לנקודת מפגש עליה הם סיכמו מראש, שם יניחו את הקרשים למשמר ומיד יחזרו לביתם כדי שהוריהם לא ידאגו.


הנערים חיכו לשעת ערב על מנת שלא יהיו פועלים באתר, מצאו פרצה בגדר ונכנסו לאתר על מנת לקחת את השלל המבוקש.


באותו היום, באתר הבניה, חפרו הפועלים מספר בורות עמוקים על מנת להתחיל להניח את יסודות הבניין. אלי שלא התמצא בסביבה החדשה ולא ראה היטב בשל החושך ששרר בשעה זו באתר, נפל לבור בעומק של כשלושה מטרים ומיד איבד את ההכרה.


חבריו בינתיים סיימו לאסוף את הקרשים והתפזרו לבתיהם. בשעה שתים עשרה בלילה, כשאלי לא שב עדיין לביתו, החלו הוריו לדאוג וניסו לתפוס אותו בנייד, משלא ענה, התחילו להתקשר לחבריו על מנת לשמוע אולי מישהו מהם ראה אותו או שמע ממנו.


חבריו של אלי פחדו מעונש על כך שהסתובבו באתר בניה על אף שידעו שהוריהם היו אוסרים זאת עליהם, חששו מלספר להוריו של אלי היכן היו ועל כן אמרו להם כי לא שמעו ממנו כלל.


הוריו המפוחדים של אלי התקשרו למשטרה ודיווחו על בנם כנעדר, השוטרים החלו בחיפושים אחריו, וכאשר הגיעו לביתו של אחד מחבריו של אלי על מנת לבדוק עם הילד האם ראה את אלי במהלך היום, נשבר הילד והודה כי אסף קרשים עם אלי ועוד מספר חברים באתר הבניה.


השוטרים נסעו ביחד עם הוריו של אלי לאתר על מנת לבדוק אם אלי שם, וכאשר הגיעו למקום והחלו בחיפושים מצאו למרבה זוועתם את אלי שוכב בתחתית בור עמוק, מחוסר הכרה ומכוסה בדם. מיד החלו במבצע חילוץ ואלי פונה לבית החולים כשהוא סובל משבר בעמוד השדרה, חבורות וחתכים רבים על כל גופו.


אלי שבמקום ליהנות בל"ג בעומר עם חבריו מסביב למדורה, אובחן כסובל משיתוק ברגליו כתוצאה מהשבר בעמוד השדרה ועמד בפני תהליך שיקום ארוך שבסופו לא היה ודאי כי ישוב עוד לעמוד על רגליו.


הוריו של אלי שהיו חסרי אונים מול המצב הקשה אליו נקלע בנם, החליטו להילחם על עתידו ופנו להתייעץ עם עורך דין בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם. עורך הדין הסביר להם כי הם זכאים לפיצויים בגין התאונה ממספר גורמים:

אלי זכאי לפיצויים מביטוח תאונות תלמידים, מאחר שכל ילד מגיל 3 ועד גיל 18 מבוטח על פי חוק בביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות, 7 ימים בשבוע ומכסה גם תאונות המתרחשות בשעות הפנאי.


בנוסף, ניתן לדרוש פיצויים מבעלי המקרקעין ומחברת הבנייה האחראית על האתר בו הלכו לאסוף אלי וחבריו קרשים. וזאת על אף שפרצו לאתר ללא רשות, חברת הבניה ובעלי הקרקע אחראים על כיסוי הבורות ועל שמירה ומניעת כניסת גורמים זרים לאתר ללא פיקוח.

באמצעות עורך דינם שהיה מומחה בתחום, הגישו הוריו של דני תביעה בשמו של בנם נגד חברת הביטוח כלל וקיבלו מחברת הביטוח פיצויים בגובה של כחצי מיליון ₪. יחד עם זאת הגישו ההורים תביעת נזיקין נגד בעלי השטח וחברת הבניה אשר חויבו באמצעות בית משפט לשלם לאלי מעל ל-3 מיליון ₪.

לצערנו, הסיפור של אלי הינו אחד מיני רבים. כאמור ילדים רבים נפגעים בתקופת חג המדורות.
החל מעגלות סופר גנובות מלאות בקרשים שנפלו על ילדים וכלה בכוויות חמורות בפה כתוצאה מאכילת תפוח אדמה רותח.

הילד נפגע בתקופת ל"ג בעומר - מה עושים?

· פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; צלמו את האזור בו התרחש האירוע ואת הפציעה עצמה; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים וכדומה.

· במקרה בו נפגע הילד, לרוב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את משרד החינוך במסגרת ביטוח פוליסות תאונות אישיות שבה מבוטח כל תלמיד.

· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.

עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים ובביטוח לאומי.