האביב הגיע ואיתו שלל אלרגיות. חלק מהאלרגיות קטלניות ועשויות לגרום לנכות ואף למוות. מחקרים מראים ש- 25% מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיה אך למרבה ההפתעה רבים אינם מודעים לכך. נגרמה לכם תגובה אלרגית? מי אחראי? מה ניתן לעשות? הכל בכתבה הבאה.

מהי אלרגיה?

 

אלרגיה הינה תגובה לא רצויה של מערכת החיסון שלנו לגורמים סביבתיים איתם אנו באים במגע דרך הנשימה או דרך האוכל. תגובה אלרגית שונה בין אדם לאדם ועלולה לגרום לסימפטומים קלים כגון נזלת, הקאות, תפרחות ועד לקשיי נשימה, חנק ואף מוות. חשוב לדעת שלמעשה כל אחד מאיתנו עלול לפתח רגישות לחומרים כלשהם במהלך חייו.


חלק מהאלרגיות הינן עונתיות ונפוצות בעיקר בעונת האביב כגון אבקת פרחים, אך רובן קיימות לאורך כל השנה כגון אלרגיה למזון, אלרגיה לפנצילין ולתרופות, אלרגיה לעקיצות דבורים, אלרגיה לקרמים וחומרי ניקוי, אלרגיה לאבק, אלרגיה לבעלי חיים, אלרגיה למתכות וכדומה. מעניין לדעת שחלקים גדולים מהציבור, 50%-60%, כאמור אינם מודעים לעצם העובדה שהם בכלל סובלים מאלרגיה.


מאז שהייתה בת 12, כל שנה עם בוא האביב, סבלה טלי מתופעות לא נעימות של נזלת, גירוי בעיניים ולעיתים אף קוצר נשימה. הרופא שאליו הלכה טלי הסביר לה כי מאחר והחלה עונת הפריחה של הצמחים, התסמינים מהם היא סובלת הם כתוצאה מהרוח שמפזרת את האבקה של הצמחים שחודרת לדרכי הנשימה של בני האדם וגורמת לתגובות אלרגיות ועל כן כל אביב היא סובלת מאותה רגישות עונתית, תופעה נפוצה מאוד המכונה גם "קדחת השחת". הרופא של טלי לא העריך נכון את חומרת האלרגיה ממנה סובלת טלי ושלח אותה לדרכה מדי שנה עם מרשם לכדורים נגד הצטננות בלבד. עם הזמן מצבה של טלי התדרדר והיא החלה לסבול מקוצר נשימה חמור יותר עד שלבסוף התברר כי היא סובלת מאסטמה שנגרמה כתוצאה מסיבוך של האלרגיה. טלי החליטה לא לשתוק, שכן גילוי מוקדם היה יכול למנוע את התפתחות המחלה ובאמצעות עורך דין הגישה תביעת רשלנות רפואית בגובה מיליון ₪ נגד קופת החולים וכן פנתה לביטוח לאומי שיכיר במחלת האסטמה החמורה שנגרמה לה ויזכה אותה בקצבה חודשית.


טלי לא לבד ומדי שנה נפגעים מספר רב של ילדים ומבוגרים כאחד כתוצאה מהחשפותם לחומר אליו הם אלרגיים, התוצאות לעיתים קשות ואף טרגיות. מה שמטריד ואף מקומם הוא, כי פעמים רבות הפגיעה והנזקים החמורים ארעו להם שלא בידיעתם ושלא באשמתם. כך גם במקרה של ליאור, שהיה אותו זמן ילד בגן ילדים בירושלים. בשעות הצהריים התקשרה הגננת אל אביו של ליאור ובקשה ממנו כי יאסוף את ליאור מוקדם יותר מיום רגיל מאחר ונראה כי בנו סובל מחום ועייפות. כמה דקות לאחר מכן, התקשרה אליו שוב הגננת והפעם ביקשה שיגיע בדחיפות בטענה שליאור החל להקיא. האב הגיע לגן במהירות והבחין כי על פניו ועל גופו של בנו הופיעו אדמומיות, סימני נפיחות וכי בנו סובל מקשיי נשימה. האב הבין מיד כי מדובר בהתקף אלרגיה ופינה את ליאור לבית החולים. רופא שבדק את ליאור קבע מפורשות כי מצבו של הילד הינו תוצאה מצריכת מוצר חלב. כתוצאה מכך חלה התדרדרות במצבו של ליאור והוא נזקק לטיפולים נשימתיים למשך שנתיים. הוריו של ליאור הגישו תביעה נגד משרד החינוך בטענה שהגננות נתנו לבנם מוצר חלב וזאת למרות שידעו כי הוא אלרגי לכך.

 

מקרה אחר, שהסתיים באופן טרגי יותר הינו המקרה של חן בת ה-26. המקרה הקשה אף זכה לכינוי המצמרר "קינוח המוות". חן בילתה בבית קפה תל אביבי עם חברותיה והזמינה לקינוח וופל בלגי. חברותיה מספרות כי חן ציינה בפני המלצרית כי היא רגישה מאוד לאגוזים ואף וידאה עם בית קפה כי השוקולד יהיה מסוג "שוקולד השחר" ולא ממרח הכולל אגוזים. חן קבלה לידיה את הקינוח ואכלה אותו בשקיקה. היא לא שיערה בנפשה כי הקינוח הכל כך טעים הזה עתיד להביא את חייה הקצרים לסיומם, ואכן בתוך זמן קצר הופיעו תגובות אלרגיות קשות בגופה של חן והיא הובלה לחדר המיון באיכילוב. חרף מאמצי הרופאים, לאחר שלושה ימים נקבע מותה של חן. בדיעבד הסתבר כי ממרח השוקולד היה מסוג "נוטלה" המכיל בתוכו אגוזים, מה שגרם להתפרצות האלרגיה והוביל למותה בטרם עת של חן. המשפחה, הגישה תביעה בגובה של 5,425,000 שקלים בגין רשלנות בית הקפה.

רגישות לחלב ואגוזים, אלו רגישויות מוכרות ונפוצות יחסית. יחד עם זאת, קיימות רגישויות מוכרות פחות כגון רגישות לעגבניות ופנצילין. רונית, נערה צעירה מקיבוץ בעמק חפר, הגיעה לסניף של רשת "בלאק בורגר" בכפר סבא. רונית הזמינה כנפי עוף ברוטב צ'ילי תוך שהיא מציינת בפני המלצרית כי היא אלרגית לעגבניות ועל כן יש להימנע מרכיבים כלשהם המכילים עגבניות. המנה שהזמינה רונית הגיעה חיש מהר, אך מרגע שהתחילה רונית לאכול החלה לחוש צריבות וקוצר נשימה ובמהלך הלילה אף הופיעה פריחה שהתפשטה בכל חלקי גופה והיא פנתה לטיפול רפואי. רונית סיפרה כי היא סובלת מאלרגיה לעגבניות ופנצילין עוד מילדות וכי אלרגיה זו אף החמירה במהלך השנים. התגובה המפתיעה של הרשת הייתה שהם מתנצלים וכי מלכתחילה היה עליהם לאסור כניסת לקוחות הסובלים מאלרגיה למסעדה.

רבים אינם יודעים שטחינה עשויה משומשום. תיירת מדרום אפריקה שהגיעה לישראל גילתה זאת מאוחר מדי. התיירת, שמה לידיה, שהייתה בשנות ה-30 לחייה, הזמינה במסעדה בירושלים מנה עם טחינה. לידיה לא שיערה בנפשה שהמאכל הישראלי הפופולארי מכיל שומשום אליו היא אלרגית. ללידיה נגרמה תגובה אלרגית קשה ובתוך זמן קצר היא אבדה את הכרתה ובית החולים שערי צדק בירושלים קבע מותה.

לא רק אוכל. אנשים וביניהם ילדים רבים סובלים מאלרגיה לבעלי חיים. כך יובל בן ה-7, שהחל לפתע לסבול מהרעה משמעותית במצבו הבריאותי. הוריו לקחו אותו מספר פעמים לרופא שלא ידע להסביר את מצבו הרפואי עד שבאחת הפעמים שאל אותם הרופא אם יש בביתם חיות מחמד. ההורים השיבו בשלילה ואז לפתע נזכרו בחתולים בביתו של השכן. למרות שיובל נמנע ממגע עם החתולים תופעות האלרגיה מהם סבל החמירו והגיעו עד למצב של קוצר נשימה חמור. ההורים ביקשו משכניהם לסלק את החולים ומשסורבו לא נותרה להם ברירה אלא לפנות לבית המשפט בתביעה לסילוק החתולים ופיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לבנם. מומחה מטעם ההורים קבע כי החתולים מהווים נזק בריאותי לילד אשר עלול להוות סכנה ממשית לחייו.

המשותף לכל המקרים הוא כי הנזקים הגופניים שנגרמו לאנשים כתוצאה מהאלרגיה ארעו שלא באשמתם אלא כתוצאה מרשלנות גורם חיצוני כגון הגננת, המסעדה, השכן וכדומה. במקרים מעין אלו ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד הגורם האחראי לנזק, בגובה עשרות ומאות אלפי שקלים ולעיתים אף בגובה מיליוני שקלים.

בנוסף, אדם הסובל מאלרגיה קשה הפוגעת באיכות חייו, זכאי לקצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי כגון קצבת נכות כללית, קצבת נכות מעבודה (אם האלרגיה נגרמה במהלך העבודה), קצבת נכות מיוחדת לילדים וכן קצבת שרותים מיוחדים. בנוסף, לחיילים שהחלו סובלים מאלרגיה במהלך שירותם הצבאי, יכיר בהם משרד הביטחון כנכי צה"ל והם יהיה זכאים לגמלה חודשית.

נפגעתם אתם או הקרובים לכם כתוצאה מהתפרצות אלרגיה - מה עושים?

· פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; צלמו את אזור הפגיעה אם הפגיעה היא חיצונית כגון פריחה ושמרו את החומר שגרם להתפרצות האלרגיה; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.

· חשוב לשמור עדויות מאנשים שהיו במקום בזמן הפרצות האלרגיה שיוכלו לספר על התנהלותכם ועל התנהלות הגורם השלישי.

· במקרה בו הנפגע הוא ילד, לרוב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את משרד החינוך במסגרת ביטוח פוליסות תאונות אישיות שבה מבוטח כל תלמיד.

· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התפרצות האלרגיה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.

עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים וביטוח לאומי.