ישראלים רבים אשר רוצים לשפר את מראם לפני הקיץ, בוחרים בפתרון הקל, ביקור אצל המנתח הפלסטי הקרוב לביתם . הניתוחים הפלסטיים הם רבים ומגוונים וכוללים הגדלת חזה, הקטנת חזה, ניתוחי אף, הרמת עפעפיים, מתיחת פנים, מתיחת בטן, שאיבת שומן, קיצור קיבה, הזרקת בוטוקס, טיפולי לייזר להסרת משקפיים, השתלת שיער ועוד. למרות הפרסומות הנוצצות המבטיחות גוף יפה ואיכות חיים, מטופלים רבים אינם מודעים לסיכונים והסיבוכים הכרוכים בניתוחים מסוג זה וחווים על בשרם, תרתי משמע, את הצד הפחות יפה של הסכין, וכך מדי שנה מוגשות בישראל כאלפי תביעות של מטופלים מאוכזבים במקרה הטוב ובעלי מומים וצלקות במקרה הרע, נגד מנתחים פלסטיים ומכונים רפואיים המבצעים ניתוחים קוסמטיים.

אורלי(שם בדוי) בחרה לעבור הליך קוסמטי פשוט של המסת שומן מירכיה ומישבנה שנגמר בנכות קבועה וצלקות מכוערות. כמו רבות אחרות אורלי החליטה בגיל 40 שהיא רוצה לעבור ניתוח שאיבת שומן מישבנה על מנת להראות טוב יותר. לקראת הקיץ ולאחר שחסכה בקושי רב את סכום הכסף המכובד, פנתה אורלי לרופא מכובד, מנתח פלסטי היושב במגדלי עזריאלי. כמי שמציג עצמו כמומחה בתחום הפלסטיקה המליץ לה הרופא על הליך של המסת שומן בשילוב שאיבת שומן וטען כי הליך זה הוא פשוט יחסית וניתן לחזור לתפקוד מלא במהרה לאחר שעוברים אותו. אורלי שסמכה על הרופא חתמה על המסמכים שמסר לה מבלי שנאמר לה מהן הסכנות הכרוכות בהליך זה ונכנסה לחדר ניתוח בתקווה לצאת ממנו אישה חדשה ונשית יותר.


חשוב לציין כי המטפל חייב לקבל את הסכמתו המלאה והמודעת של המטופל לכל הליך רפואי שמוענק לו וכי אותו מטופל מבין את טיבו של ההליך הרפואי ומודע לסיכונים ולסיבוכים השונים. התנהלות רשלנית זו של הרופא הייתה רק קצהו של הקרחון., חדר הניתוח בו נותחה אורלי לא היה חדר סטרילי כנדרש בניתוחים חודרניים, ובמהלך הניתוח נכנסו אנשים שונים לחדר לצפות בהליך וזאת מבלי הסכמתה של אורלי לשמש כאובייקט למידה. ואיך נודע לה הדבר? אורלי קיבלה זריקת הרדמה מקומית בלבד באזור השאיבה והייתה ערנית לגמרי במהלך כל הניתוח.


לאחר סיום הניתוח חזרה אורלי לביתה שם החלה לסבול מכאבים באזור הניתוח. בביקורת אצל הרופא לאחר הניתוח התלוננה על הכאבים ועם הסרת התחבושות מאזור הניתוח התגלו לחרדתה של אורלי שני גלדים שחורים. הרופא רשם לאורלי מרשם למשחות ואמר לה כי לוקח זמן לפצעי הניתוח להגליד. אורלי החלה לסבול מהפרשות מאזור הניתוח ומכאבים עזים וחזרה לרופא מספר פעמים שם נרשם לה מרשם לאנטיביוטיקה ונאמר לה שוב ושוב שלוקח זמן לפצעים להגליד. לבסוף קצה סבלנותה של אורלי והיא פנתה לרופא אחר שהפנה אותה למיון שם נקבע כי בפצעי הניתוח התפתחה פטרייה ונוצרו כיבים, ואורלי המסכנה נאלצה לעבור ניתוח נוסף.


במידה והרופא היה מנתח כראוי ובאופן סטרילי לא הייתה מתפתחת פטרייה. וכמו להוסיף חטא על פשע, רופאה של אורלי לא בדק כראוי את האזור ולא סיפק לאורלי את האנטיביוטיקה הנכונה לטיפול בפטרייה שהתפתחה לאחר הניתוח. אורלי שרצתה ישבן מוצק ויפה נותרה עם ישבן מצולק וא-סימטרי, חוסר יכולת לשבת לאורך זמן מבלי לסבול מכאבים ועם טראומה נוראית וצלקות מכוערות שילוו אותה במהלך חייה. אורלי בחרה שלא לוותר על זכויותיה ופנתה למשרדנו. לאחר שעברנו איתה שלב שלב על כל התהליך הבנו את גודל הרשלנות הרפואית והגשנו תביעה נגד טיפולו הרשלני של הרופא בגין הנזקים הקשים שגרם בגובה של למעלה ממיליון שקלים.

לאבי (שם בדוי) בשנות הארבעים לחייו, היה חלום, להגדיל את איבר מינו. אבי, אדם דתי ונשוי, סבל מאיבר מין קטן ולכן כשנודע לו על האפשרות לבצע ניתוח להגדלה החליט להשקיע בכך את כל חסכונותיו. אבי פנה למנתח הפלסטי ונמלא התרגשות לפני הניתוח שישנה את חייו. הרופא מצידו לא טרח להסביר לאבי מהם תופעות הלוואי והסיכונים הקיימים וניגש ישר לביצוע הפרוצדורה הרפואית שכללה הזרקת סיליקון. הטיפול נכשל ואף גרם להופעתה של בליטה מכוערת. באמצעות משרדנו הגיש אבי תביעת רשלנות רפואית וסוכם כי הרופא המטפל ישלם לאבי פיצויים בגובה 164,000 שקלים בגין עוגמת הנפש והניתוח החוזר שנאלץ אבי האומלל לבצע.

מירי, בת 45, מדרום הארץ, ביקשה לבצע ניתוח להגדלה והרמת חזה. מירי ערכה ברורים ולבסוף פנתה למרפאת אריאל. מהצד השני של הקו בקשו מיד לקבוע למירי מועד לניתוח וזאת מבלי שביצעה מירי בדיקות מקדימות. מירי הממושמעת הגיעה למרפאה במועד שנקבע ותוך דקות ספורות הוכנסה לחדר הניתוח. בתום הניתוח, הרופא, אותו פגשה לראשונה בניתוח עצמו, בישר לה כי הניתוח עבר בהצלחה. אולם כשהגיעה מירי להסיר את התפרים הודיע לה הרופא כי יש צורך ב'תיקנים' ועל כן עליה לעבור ניתוח נוסף. מירי עשתה מה שאמר לה הרופא ועברה ניתוח נוסף. לאכזבתה נמסר לה כי גם הניתוח הנוסף לא הצליח ויש צורך בניתוח שלישי. לאחר בדיקה שערכה נודע למירי למרבה ההפתעה כי הרופא אינו מוסמך כלל בתחום הרפואה הפלסטית. מירי המתוסכלת החליטה בשלב זה לפנות לעורך דין מומחה בתחום ולהגיש תביעה נגד הרופא המנתח ומכון אריאל.


המשותף לכל המקרים הוא כי הנזקים הגופניים שנגרמו לאנשים כתוצאה מהטיפול הקוסמטי ארעו כתוצאה מרשלנות הרופא המטפל והמכון הרפואי. במקרים מעין אלו וכן במקרים בהם לא הוסברו למטופל מהם תופעות הלוואי והסיכונים האפשריים, ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד הגורם האחראי לנזק, בגובה עשרות ומאות אלפי שקלים ולעיתים אף בגובה מיליוני שקלים.

מה עושים במקרה של חשש לרשלנות רפואית?


· יש לרכז את כל התיעוד הרפואי והמסמכים בגין הטיפול הרפואי, החל משלב הפנייה, הטיפול עצמו ועד שלב המעקב.
· חשובים במיוחד הינם כלל המסמכים המתעדים את מהלך הטיפול לרבות הניתוח עצמו.
· לדרוש מהמרכז הרפואי את המסמכים עליהם חתמתם לצורך ביצוע הטיפול.
· במקרה ומדובר בפגיעה חיצונית, יש לצלם את האזור הפגוע.
· לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת להגיש תביעה לפיצויים.
·
כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. במקרה של חשש לרשלנות רפואית פנו לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.

עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים וביטוח לאומי.