את הטיול השני שלו להודו, יוני כבר לא ישכח לעולם.


בחופשת הקיץ, לפני תחילת שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטת תל אביב, התארגנו כמה חבר'ה מהתואר לנסיעה להודו. יוני שביקר בעבר בהודו ורצה לחזור בשנית הצטרך לחבורה וביחד טסו לתקופה של חודשיים לצפון הודו.


לאחר חודש של מנוחה בעיר רישיקש, החבורה החליטה להפסיק עם הבטלה ולעבור הלאה למנאלי, שם החליטו לצאת לטרק יחסית קל שנמשך ארבעה ימים במטרה לטייל ולראות מעט נופים.


מרגע שהתקבלה ההחלטה על המסע, פנתה החבורה לסוכנות נסיעות באזור אשר מוכרת לישראלים הרבים המטיילים שם, על מנת שימליצו להם על מדריך לטרק. כבר באותו היום ארזו את תיקיהם והחלו לצעוד בעקבות המדריך ננדו. ביומיים הראשונים צעדו בשטח מישורי והמסלול עבר חלק אך ביום השלישי החלו לצעוד בירידה תלולה במורד הר, יוני שחשב שהוא יוצא לטיול קליל הביא עמו סנדלי שורש שלא סיפקו לו אחיזה נאותה בתנאים החדשים של השטח.


במהלך הצעידה מטה, החליק לפתע יוני והחל להתגלגל במורד ההר כשלבסוף הצליח לעצור את עצמו לאחר כמה עשרות מטרים. במזל הנפילה עלתה ליוני רק ברגל שבורה, שריטות וחבלות, אך הוא לא יכול היה לסיים את המסע.


החבורה התפצלה, חלק נשארו עם יוני מאחור וחלק המשיכו בצעדה על מנת להביא מחלצים בשביל יוני.


יוני חולץ באמצעות מסוק, עבר טיפול ראשוני בבית חולים בהודו ומשם טס בחזרה לארץ להמשך טיפולים.


כשחזר ללימודים, שאל אותו אחד מחבריו האם הוא תבע את חברת הביטוח, יוני לא הבין על איזה ביטוח מדובר וחברו המליץ לו לפנות לעו"ד שיסביר לו על ביטוח סטודנטים.


ביטוח סטודנטים ומה הוא כולל


כל אוניברסיטה או מכללה גובה מן הסטודנטים, בין בידיעתם והסכמתם ובין אם לאו, סכומים במסגרת תשלומי שכר הלימוד המופרשים לטובת ביטוח עבור כל סטודנט. תנאי הביטוח משתנים ממקום למקום על פי ההסכמים עם חברת הביטוח. באופן כללי במרבית המקומות, ניתן לומר שהביטוח מזכה בפיצוי מקסימלי של עד 250,000 שקלים עבור נכות מלאה כתוצאה מתאונה, ופיצוי יחסי בשל פציעה או נכות חלקית.


הביטוח מכסה את הסטודנטים בכל תאונה שהתרחשה כתוצאה מכל פעילות שהיא: פנאי, ספורט, בילוי וכד', לא רק במוסד ובמסגרת שעות הלימודים אלא גם בבית, בחופשה ובחו"ל, 24 שעות ביממה, בכל מקום בעולם.


הביטוח מכסה אף את זמן ההחלמה והריפוי עד 52 שבועות, בשל אי כושר זמני שנגרם כתוצאה מהתאונה, בסכום של 650 שקלים לשבוע. בנוסף הביטוח מכסה הוצאות רפואיות עד 3,500 שקלים,הוצאות חילוץ עד 25,000 שקלים וחלילה במקרה מוות סכום של עד 100,000 שקל.
במידה ועקב התאונה נבצר מהסטודנט להמשיך או לסיים את שנת הלימודים, ישולם פיצוי בגין אובדן שכר הלימוד.


במקרה של יוני, יוני הגיש תביעה כנגד חברת הביטוח ופוצה בסכום של 132,000 שקל וכן נקבע לו החזרים מחברת הביטוח עבור הוצאות החילוץ.


לא צריך להוכיח אשם או רשלנות


חשוב לדעת כי הזכות לקבלת הפיצוי מחברת הביטוח אינה מותנית בהוכחת אשם או רשלנות מצד כלשהו והיא קיימת גם במקרה של נזק כתוצאה מתאונה עצמית, או שהגורם לה אינו ידוע, או כאשר לא רוצים לתבוע את הגורם האחראי לתאונה כדוגמת חבר או קרוב משפחה.
הפיצוי במקרה של פוליסת ביטוח הסטודנטים קיים בנוסף לזכאות לתביעה או לפיצויים מכל גורם אחר או ביטוח אחר.


הגשת תביעה


עברת תאונה בהיותך סטודנט? אל תתמהמה בהגשת התביעה לחברות הביטוח. החוק קובע כי לאחר שלוש שנים מקרות התאונה חלה התיישנות על המקרה והזמן פועל לטובת חברת הביטוח, חשוב לדעת כי גם לכך יש סייגים אשר מאפשרים תביעה כנגד חברת הביטוח. במידה ולא הועבר לך המידע על קיומו של הביטוח ניתן לטעון על הטעייה באי מסירת המידע והפרת חובה חוקית למסור מידע ולנהוג בתום לב.


אפילו במידה והגשת את תביעתך טרם חלפו שלוש שנים, חברות הביטוח יפטרו את תביעתך בכך שבשל נסיבות המקרה שלך, לא חל כיסוי ביטוחי ולא נגרם נזק המכוסה בביטוח וגם אם תנסה להילחם בקביעתם הם יעבירו אותך מסע מייסר מול מחלקת התביעות של החברה אשר מפעילה מנגנון מיומן ומשומן להדיפת תביעות. במצב כזה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד מנוסה המכיר את דרכי ההתנהלות ו'הטריקים'של חברת הביטוח.


כללי עשה ואל תעשה:


דאג לתעד את פרטי האירוע, לצלם תמונות ולקבל שמות העדים והמעורבים באירוע.
אסוף ושמור את המסמכים אשר נערכו במהלך הטיפול הרפואי וקבלות על כל הוצאה והפסד.
אל תשתהה בהגשת התביעה. שים לב למועד התיישנות התביעה שהיא שלוש שנים מיום האירוע.
יש לבחון היטב כל תשובה של חברת הביטוח הדוחה את התביעה אפילו באופן חלקי, גם אם היא נסמכת על 'מומחים' מטעמה.
לא מומלץ לקבל כל תשובה של חברת הביטוח כ'סוף פסוק'. זכותך המלאה לערער ולבדוק היטב ובאופן מקצועי, משפטית ורפואית, את זכותך לפיצויים ואת גובה הפיצוי.
·
דע כי על חברת הביטוח מוטלת החובה לעשות את כל הדרוש ליישב את התביעה ובכלל זה להעמיד את הנפגע לבדיקה רפואית על חשבונה. התשלום צריך להתבצע תוך 30 יום מיום שנמסרו כל המסמכים הרלוונטיים.
· במידת הצורך כשהסירוב לתשלום אינו מוצדק, אין מנוס מאשר לפנות לבית המשפט, רצוי באמצעות עורך דין מומחה בתחום.

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.


עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים ובביטוח לאומי.