כלנית ננקין, 45, ודורית זניר, 54, חיכו לטיול הזה הרבה זמן, טיול ג'יפים מאורגן במדבר ה'סלאר' בבוליביה. מרחבי המלח העצומים ב'סלאר' מהווים אטרקציה למטיילים בנופם הייחודי של משטח לבן מסנוור ואינסופי והאתר נחשב לאחד המקומות היפים בעולם. הן לא ידעו, אולם על אף היותו יעד תיירות פופולרי, מדובר במקום מסוכן וקטלני הגובה קרבנות רבים בנפש.

 

הנהגים המקומיים נעדרי הכשרה מספקת ותרבות נהיגה, דוהרים בג'יפים בשטחים הפתוחים האדירים, בפראות ובפזיזות מבלי להתחשב בתנאי הדרך, וכתוצאה מכך נגרמות תאונות קשות כאשר בהעדר סיוע רפואי זמין, לא ניתן להושיט עזרה רפואית ולהציל חיים. כך, אל מול היופי הפראי והמיוחד של המקום, טמון בו סיכון של ממש למטיילים. בשנים האחרונות למרבה הצער, נהרגו ונפצעו במקום למעלה מעשרה מטיילים ישראלים ומטיילים רבים נוספים ממדינות ברחבי העולם.


חברת אקו טיולי שטח ידעה לתאר למשתתפים,ביניהם כלנית ודורית, את מעלותיו של הטיול ויופיו של המקום בטיול הג'יפים, אך לא טרחה להזהיר אותם מפני הסכנות הטמונות בו. בנוסף, החברה המקומית שבצעה את הטיול, הייתה חברה חדשה ואקו טיולי שטח לא טרחה לבדוק את החברה החדשה ולא דאגה לוודא כי נהגיה הינם מנוסים, זהירים וכשירים לקיים את הטיול בבטחה, וכך למעשה הפקירה את משתתפי הטיול לחסדי הנהגים המקומיים.


ביום השני לטיול יצאו הג'יפים לדרך בשעה 04:00 בבוקר, כאשר נהגי הג'יפים היו עייפים ולא ערניים די הצורך. לקראת השעה 12:00 בצהריים, לאחר כ- 8 שעות של נהיגה רצופה בשטח, נקלע הג'יפ בו נסעו כלנית ודורית למשטח חול רך ומחורץ בשקעים עמוקים בקרקע. הנהג שנסע במהירות שלא בהתאם לתנאי השטח, הופתע מתנאי הדרך וניסה להיחלץ, אולם בשל חוסר מיומנותו, איבד שליטה על הרכב וגרם להתהפכותו. נוסעי הג'יפ כולם הועפו ממנו ונפגעו למעט הנהג שהיה חגור ויצא ממנו ללא פגע. מזלם של דורית וכלנית לא שפר עליהם. דורית הועפה למרחק מהרכב, נפגעה באופן אנוש ונפטרה במקום ואילו כלנית נלכדה תחת כובד משקלו של הגלגל האחורי של הרכב ההפוך ואבדה את הכרתה. המדריך ניסה להזעיק סיוע אווירי אך ללא הצלחה ורק כעבור כשלושת רבעי שעה מזמן קרות התאונה, החליט המדריך לפנות בג'יפ את כלנית ופצועה נוספת למרפאה של מכרה סמוך, הנמצא במרחק של שעתיים נסיעה בתנאים קשים. כל אותה עת, לא קבלה כלנית טיפול עזרה ראשונה שלא היה בנמצא ואשר יכול היה להציל את חייה ולא הוזנק אליה אמבולנס ממרפאת המכרה. רק במהלך השהות במרפאה הוזעק למקום מטוס פינוי מהעיר הקרובה ועוד בטרם הגיע, עזב המדריך את הפצועות וחזר לקבוצת המטיילים כאילו כלום לא קרה. בשעות הערב בחלוף שעות רבות גורליות בהן לא נעשה דבר להציל את חייה של כלנית, הגיע המטוס אך בזמן שהועלתה למטוס ועוד בטרם המריא, נפטרה כלנית. בני משפחתן של כלנית ודורית שנהרגו לשווא, הגישו באמצעות משרדנו תביעה בסך שישה מיליון שקלים נגד חברת אקו טיולי שטח ונגד המדריך בגין התנהלותם הרשלנית שהביאה לאסון הטרגי.

ישראלים רבים, נוסעים במהלך השנה ובעיקר בחודשי הקיץ החמים, לנפוש בחו"ל. פעמים רבות מדובר בטיול מאורגן. למרבה הצער, לא כל הטיולים מסתיימים בשיבה ארצה בשלום, ותאונות יכולות להתרחש גם כאשר מדובר בטיול חלומי בחו"ל. התאונות הנפוצות ביותר, כמו בארץ כך גם בחו"ל, הן תאונות דרכים. אך ישנן סוגי תאונות נוספות כגון נפילות מגובה, החלקות, טביעות, תאונות ספורט - כגון סקי וצניחה, תאונות אוויריות- התרסקות מטוס, תאונות ימיות–ספינה טובעת ,תאונות עבודה ואף רשלנות רפואית בטיפול הרפואי המתבצע בחו"ל.


את מי תובעים במקרה של תאונה שארעה חו"ל?


בשלב הראשון והמיידי ניתן לתבוע את חברת הביטוח בה רכשתם ביטוח נסיעות לחו"ל טרם הנסיעה. ביטוח נסיעות לחו"ל מכסה את הוצאות הטיפול הרפואי במדינה בא ארעה התאונה. ההוצאות הרפואיות בחו"ל, אשר לעיתים כוללות גם הוצאות חילוץ והצלה, עלולות להגיע לסכומי עתק של עשרות ומאות אלפי דולרים. מכאן החשיבות לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל. עם זאת, ברגע שחזרנו לישראל, תמה תקופת הביטוח ומרגע זה ההוצאות רק גדלות. אובדן ימי עבודה, נכות קשה שנגרמה כתוצאה מהתאונה ושאינה מאפשרת חזרה לעבודה, הפסדי השתכרות וזכויות סוציאליות, הוצאות עבור עזרה לזולת, טיפוליים שיקומים ועוד. אז מה ניתן לעשות?


בשלב השני, ניתן לתבוע ישירות את הגורם המזיק. פעמים רבות התאונה מתרחשת כתוצאה מרשלנות גורם שלישי, כגון החברה שארגנה את הטיול, ראו המקרה המצער של דורית וכלנית זיכרונן לברכה, בית המלון, פארק השעשועים, חברת התעופה, חברת הספנות, הנהג, המדריך ועוד. במקרה כזה ניתן להגיש תביעה כנגד הגורם המזיק ולדרוש פיצויים בגין כל הנזקים שגרם, הן נזקים בגין ההוצאות ששילמתם על טיפול רפואי, נסיעות, מלווה וכדומה והן בגין נזק עתידי, נכות, עזרת הזולת, כאב וסבל ועוד.

מה עושים במקרה של תאונה שארעה בחו"ל?


· פנו לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; בקשו מהגורם המטפל שיציין על גבי האישורים הרפואיים כי הפגיעה נגרמה כתוצאה מהתאונה ואת מיקום התאונה.


· צלמו את אזור הפגיעה בצילום נושא תאריך; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, חילוץ, תרופות, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.


· מאחר ויתכן שמקור התאונה ברשלנות גורם שלישי, בדקו וצלמו את מקום התאונה, דאגו שהצילום יכלול ציון תאריך ושעה; תעדו בכתב את אירוע קרות התאונה לפרטי פרטים לרבות מי הם העדים לתאונה, שמותיהם ופרטי ההתקשרות עימם.


· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום, לקבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם ומהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברת הביטוח והגורם האחראי לנזק.

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.