עבור מרבית הילדים והמתבגרים בישראל הרשתות החברתיות הן הכלי המרכזי לתקשורת בין אישית וחברתית. אין ספק שישנם יתרונות רבים לשימוש ברשתות חברתיות בעבור ילדים ובני נוער, החל מלמידה ויצירה, ביטוי עצמי והתנסות בגיבוש זהות וכלה בבניית רשת של קשרים חברתיים ופיתוחם וכן יצירת תחושת שייכות והערכה חברתית.

 

הרשתות החברתיות כבר מזמן שינו את ההיררכיה, המרקם והסדר החברתי בקרב ילדים, מנהלי קבוצות בוואטס אפ, משפיענים באינסטגרם והיצירתיים בסנאפ צ'אט הפכו להיות מלכי הכיתה והם מחליטים מי מחבריהם יהיה שותף לקהילה הייחודית שלהם ברשת ולמסרים אותם הם מעבירים ועל כן אין זה פלא כי ילדים רבים אשר אינם נכללים בקבוצות הללו סובלים מתחושת דחייה חברתית ואף עלולים להיכנס לדיכאון.

 

לא זו אף זו, הרשת הכתיבה מודל חדש של התנהגות בקרב הצעירים ויצרה אפשרויות קלות יותר לפגיעה, השפלה וביזוי של ילד מבלי שהפוגע או הפוגעים יחושו את התחושה האנושית הנלווית לכך וזאת בשל העובדה שאין פנים ושם ברשת וקל יותר לכתוב דברים פוגעניים לאדם מאשר לומר לו אותם פנים מול פנים.

 

ישנם מצבים בהם הילד נפגע נפשית בצורה כה חמורה כתוצאה ממסע נקם נגדו ברשתות החברתיות או לעג והשפלות אותם ספג עד כדי רצון לסיים את חייו.

 

זהו סיפורו של א' תלמיד בן 12 שמצא עצמו בליבה של סערה חברתית ברשת. א' רב עם חברו על עניין פעוט, חברו לקח את העניין ללב והחליט להפיץ שמועות על א' בשילוב חרם אינטרנטי כולל המסלק את א' מכל הקבוצות החברתיות להם השתייך ברשתות המגוונות. כשלא' נודע כי מסתובבות ברשת שמועות זדוניות עליו לא רק אצל חבריו אלא אף אצל ילדים רבים אותם אינו מכיר, נכנס א' לדיכאון עמוק עד כדי העלאת פוסט בפרופיל שלו בפייסבוק על כך שאין לו טעם בחיים וכי רצונו הוא למות.

 

אמו של אחד מבני כיתתו ראתה את הפוסט במקרה, התקשרה לאימו של א' וסיפרה לה על הפוסט שבנה העלה. אמו אשר נבהלה ממשמע אוזניה, עזבה באותו הרגע את מקום עבודתה ונסעה לביתה על מנת לגלות את בנה יושב בחדרו ובוכה בהיסטריה על מר גורלו. באותו הרגע אימו לקחה את בנה לבית חולים פסיכיאטרי מחשש שבנה ייפגע בעצמו. א' שהה בבית החולים הפסיכיאטרי כשבועיים עד אשר התאושש מעט וחזר לביתו כמובן עם המשך טיפול צמוד וכדורים פסיכיאטריים אשר יעזרו לו בהתמודדות היומיומית עם הדיכאון.

 

לאחר שטיפלו בבנם, הוריו של א' החליטו להגיש תביעה נזיקית כנגד הנער שהתחיל את השמועות. בשל העובדה שהנער הפוגע היה קטין בן 12 התביעה הוגשה על שם הוריו של הנער שכן הם האפוטרופוסים החוקיים של הנער. בנוסף לתביעה הנזיקית, הוריו של א' הגישו תביעה כנגד ביטוח תאונות תלמידים בשל הפגיעה הנפשית החמורה והנזק הנפשי העצום אשר נגרם לא' וילווה אותו כל חייו.


במידה וילדכם מצוי במצב של קושי ומצוקה נפשית בשל התנהלות מסוימת נגדו ברשתות החברתיות בפרט ובאינטרנט בכלל, ייתכן ומגיעים לו פיצויים.

מה עושים?

· פנו מיד לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים;
· צלמו את ההתנהלות שהתרחשה ברשת כנגד ילדכם ואת החומר הרלוונטי ממנו נפגע הילד;
· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. פנו לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.

עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, ביטוחי תלמידים ובביטוח לאומי.


עודכן ב: 09/09/2014