אמו של גיל בן ה-4 קנתה בשוק לכבוד ראש השנה דגי אמנון טריים וכמיטב המסורת בישלה, טרחה והכינה לערב החג דג למנה הראשונה והכל "כדי שנהיה לראש ולא לזנב".

 

ערב ראש השנה הגיע, ובני המשפחה במלבושיהם החגיגיים התיישבו סביב לשולחן. גיל, שראה את בני משפחתו מתענגים על הדג, הפציר באמו לקבל מנה משלו. האם הגאה, הגישה לצלחתו של בנה את מנת הדג וגיל החל לזלול. אלא שאמו של גיל לא לקחה בחשבון שדרכי הנשימה של ילדים צרות משל מבוגרים ועל כן הם עלולים להחנק בקלות יתרה, בנוסף, ילדים קטנים אינם יודעים ללעוס ולבלוע היטב את המזון והם עלולים לשאוף אותו הישר לריאות.

 

לפתע החל גיל להחנק ולהשתנק כתוצאה מעצם של דג שחדרה לקנה הנשימה שלו. הוריו המבוהלים טסו לחדר המיון בבית החולים הקרוב. גיל אושפז ולבסוף אובחן כמי שסובל מנזק נוירולוגי ונקבעה לו נכות לכל החיים.

 

הוריו של גיל שהיו חסרי אונים מול המצב הגופני והנפשי הקשה אליו נקלע בנם, החליטו להילחם על עתידו ופנו להתייעץ עם עורך דין בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם. באמצעות עורך הדין נודע להם לראשונה כי גיל זכאי לפיצויים במסגרת ביטוח תאונות תלמידים, מאחר שכל ילד מגיל 3 ועד גיל 18 מבוטח על פי חוק בביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות, 7 ימים בשבוע ומכסה גם תאונות המתרחשות בבית ובמהלך החגים. על כן, באמצעות עורך דינם שהיה מומחה בתחום, הגישו הוריו של גיל תביעה בשמו של בנם נגד חברת הביטוח כלל וקיבלו מחברת הביטוח פיצויים בגובה של למעלה מחצי מיליון שקלים.

 

ילדים רבים נפגעים בתקופת חגי תשרי

 

ליהם בן ה-12, מחכה כל שנה ליום כיפור. חג האופניים. בערב החג, אחרי תפילת כל נדרי, יוצא ליהם עם חבריו להסתובב ברחבי השכונה כשהוא רכוב על אופניו. הכבישים ריקים, הוריו לא כופים עליו לשים קסדה והוא חופשי ומאושר. ביום כיפור שנה שעברה, רכב ליהם על האופניים החדשות שקיבל לראש השנה. ליהם אסף את חבריו וביחד הם יצאו לרכב בשכונה. החושך ירד וליהם שהיה כל כך נרגש, שכח להדליק את הפנס האחורי באופניו.

 

לפתע, פגעה בליהם מכונית שנסעה מאחוריו בעוצמה רבה וליהם שרכב ללא קסדה או מגינים כלשהם, נזרק למדרכה ונפגע בראשו. למזלו של ליהם, חבריו שרכבו איתו לא אבדו את העשתונות, הזעיקו מיד אמבולנס וכך הצילו את חייו.

 

לפי נתוני ארגון "בטרם" ביום כיפור ישנן פי 5.1 פגיעות הנובעות מרכיבה על אופניים, סקטבורד ורולרבליידס, בהשוואה לשאר ימות השנה ומאות ילדים מגיעים למיון עקב כך במהלך יום כיפור לבדו. ליהם באמצעות בני משפחתו, הגיש תביעה נגד חברת ביטוח וקיבל כמה ימים לפני חגיגת בר המצווה שלו, פיצויים בגובה 200,000 שקלים.

 

למשפחה של ליאור, יש סוכת עץ. כל שנה בסוכות, הם מוציאים את לוחות העץ מהמחסן ובונים סוכה לתפארת בחצר הבית. כל השכנים מכירים את הסוכה של המשפחה של ליאור ותמיד לאחר ארוחת החג, מגיעים לסוכה כל ילדי השכונה. כך גם בפעם האחרונה. עם צאת הצום, ליאור יחד עם אביו ואחיו הקימו את הסוכה והתקינו מתחת לסכך תאורה באמצעות חוטי חשמל ארוכים. אמו של ליאור ואחותו הקטנה קשטו את הסוכה בקישוטי נייר צבעונים והסוכה נראתה חגיגית ומזמינה. בתום הארוחה, עזבו המבוגרים את המקום וחבריו של ליאור החלו להתאסף בסוכה.
התכונה בסוכה הייתה רבה, ואף נראה שאין די מקום לכל הילדים. לפתע אחד החברים, נתקל בחוט חשמל, משך אותו, החוט נקרע והמנורות נפלו. כתוצאה מכך, הסוכה החלה לעלות באש, הקישוטים היו דליקים וכך גם קורות העץ ותוך שניות הסוכה הפכה למלכודת אש. רוב הילדים הספיקו לברוח ולהזעיק עזרה, אך מספר ילדים נכלאו בפנים וחולצו בקושי כשהם סובלים משאיפת עשן וכוויות. מצבו של ליאור היה הקשה ביותר, כי הוא ניסה לחלץ את חבריו ולכן שאף הרבה עשן וספג הרבה כוויות. לאחר תקופה ארוכה בשיקום, הגישו הוריו של ליאור תביעה במסגרת תאונות תלמידים וקיבלו פיצויים בגובה 700,000 ₪ שיאפשרו לליאור לקבל הליך שיקומי מלא ואת מלוא העזרה לה יהיה זקוק מעתה.

 

הילד נפגע במהלך חגי תשרי - מה עושים?

 

פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; צלמו את אזור הפגיעה ואת החומר ממנו נפגע הילד; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.

 

במקרה בו נפגע הילד, לרוב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את משרד החינוך במסגרת ביטוח פוליסות תאונות אישיות שבה מבוטח כל תלמיד. למעט תאונת דרכים שאז התביעה הינה במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.

 

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.
 


עודכן ב: 12/10/2014