תמר אריאל, 26, נדב שהם, 30, אגם לוריא, 23, מיכל גילי צ'רקסקי, 36, יחד עם עוד 164 מטיילים, חיכו לטיול הזה הרבה זמן, סובב האנפורנה, טרק בן שבועיים בהרי ההימליה שבנפאל. הטרק פופולארי מאוד בקרב תרמילאים חובבנים ואף הוגדר כאחד משלושת הטרקים היפים בעולם. המסלול משתרע על 230 קילומטרים ומאופיין בנוף מתחלף של יערות ירוקים, הרים מושלגים, גשרים ונהרות. רגע השיא בטרק הינו ההגעה ל"פס" הממוקם במעבר ההרים תורונג' לה, 5,400 מטרים מעל פני הים. לא ניתן להכנס לשמורה אלא לאחר תשלום לרשויות נפאל.


המטיילים שילמו את האגרה לרשויות ולאחר מספר ימים בהם צעדו במסלול הידידותי הכולל כפרים, הוסטלים ובתי תה ונהנו ממזג אוויר יבש נאה, כמתחייב מחודש אוקטובר, הגיעו המטיילים לפס. שם, לרוע מזלם וללא כל אזהרה מראש, הם נתקלו בסופת שלגים אימתנית שגרמה למפולות שלגים ולטמפרטורות נמוכות מאוד, עשרות מעלות מתחת לאפס. מלכודת מוות. לאחר הליך חילוץ ממושך ומסובך, נמסר על עשרות הרוגים ופצועים. רובם סובלים משברים וכוויות קור בדרגות שונות. מהעדויות הראשונות הנשמעות, עולה כי ניתן היה למנוע את האסון וכי לממשלת נפאל אחריות על הנזקים והאבדות שנגרמו.

מי אשם?


ממשלת נפאל הודתה כי לא סברה שהציקלון "הודהוד", שהיכה קודם בהודו, יחול בנפאל בעוצמה כה גדולה ויגרום לתוצאות הקשות, ואף ביססה זאת על כך שמעולם עד כה לא היה בנפאל אסון דומה במקום כזה בזמן הזה של השנה. בנוסף, המדריכים האישיים אותם שכרו המטיילים, התעלמו גם הם מהאזהרות על הסופה ואף נמצאו כשהם ללא ציוד בטיחות בסיסי. מדריכים רבים הגדילו לעשות, דרשו סכומי כסף גבוהים נוספים מהמטיילים, גרמו להם לעזוב במרמה ומצגי שווא מקום מבטחים ולבסוף אף נטשו אותם, כשהם ללא יכולת להתמצא. רשימת המחדלים שהביאה למותם הטרגי ופציעתם של עשרות רבות, עוד ארוכה.


בנוסף, נראה כי ממשלת נפאל היא האחראית על השמורה, גובה אגרות כניסה ועורכת רשומות של כל הנכנס לשמורה. באפשרותה היה לצפות את הנזקים והארועים הקשים וככל הנראה אף למנוע אותם.

את מי תובעים במקרה של תאונה שארעה חו"ל?


בשלב הראשון והמיידי ניתן לתבוע את חברת הביטוח בה רכשו המטיילים ביטוח נסיעות לחו"ל טרם הנסיעה. ביטוח נסיעות לחו"ל מכסה את הוצאות הטיפול הרפואי במדינה בא ארעה התאונה. ההוצאות הרפואיות בחו"ל, אשר לעיתים כוללות גם הוצאות חילוץ והצלה, עלולות להגיע לסכומי עתק של עשרות ומאות אלפי דולרים. עם זאת, ברגע שחזרו המטיילים לישראל, תמה תקופת הביטוח ומרגע זה ההוצאות וההפסדים רק גדלים. אובדן ימי עבודה, נכות קשה שנגרמה כתוצאה מהתאונה ושאינה מאפשרת חזרה לעבודה, הפסדי השתכרות וזכויות סוציאליות, הוצאות עבור עזרה לזולת, טיפוליים שיקומים ועוד. מי ישלם על כך?

על ממשלת נפאל לשלם פיצויים


יש לתבוע את הגורם המזיק. מן הראוי, שאם אכן יתברר שממשלת נפאל אחראית על ממדי האסון הכבד, לכל הפחות עליה לתת על כך את הדין באמצעות תשלום פיצויים לפצועים ולמשפחות הנספים, הן על מנת שיוכלו לשקם את חייהם והן על מנת שממשלת נפאל תיישם לקחים ותפעל כנדרש ממנה ובמלוא המרץ למניעת האסון הבא.

איך תובעים את ממשלת נפאל?


מאחר ומדובר בתאונה שהתרחשה מחוץ לישראל, יש לפעול לפי כללי ברירת הדין. הנושא מעט מורכב ולכן מומלץ להעזר בעורך דין מומחה בתחום. אנסה להכניס סדר בדברים. בשלב הראשון, יש לקבוע היכן יידון התיק, האם ידון בישראל או בנפאל, ובשלב השני, לאחר שהוחלט היכן יידון התיק, יש להחליט איזה דין נחיל על המקרה, הדין הישראלי או הדין הנפאלי.


למעט חריגים, חל הכלל "דין מקום ביצוע העוולה", הדין החל במקום בו בוצע המעשה, הוא שצריך להכתיב את תוצאותיו של אותו המעשה. כלומר, הארוע התרחש בנפאל, יש לפנות לדין הנפאלי שיקבע היכן תידון התביעה ולפי איזה דין.


עם זאת, כאשר מדובר בתביעה נזיקית, קיימים מצבים בהם לא יוחל על התביעה "דין מקום ביצוע העוולה" וזאת כאשר הדבר נדרש מטעמי צדק.


פסק דין של בית המשפט העליון שניתן לא מזמן, עסק בתאונת דרכים קשה בניו-זילנד, בה הנהגת הייתה ישראלית שביצעה עקיפה מסוכנת וגרמה לפגיעתו הקשה של ישראלי אחר. העליון פסק כי הפורום הנאות הינו בישראל והדין שיחול הינו הדין הישראלי, מאחר וכל קביעה אחרת לא תאפשר לתובע שהפך משותק ובעל 100% נכות לקבל פיצוי נאות.

מן הכלל אל הפרט


במקרה שלנו, יש תחילה לבדוק את הדין החל בנפאל. עם זאת, מאחר ולא מדובר במדינה מערבית, אלא מדינה בעלת דינים שונים מהדינים הקיימים במדינות מתוקנות, וכן בממשלה שכבר הצהירה שהאשמים היחידים אלו "המטיילים הקמצנים" שלא לקחו מדריכים, סביר להניח שניתן יהיה לשכנע את בית המשפט בישראל כי הסיכוי היחיד של הנפגעים לזכות במשפט צדק ולקבל פיצוי הולם בשל העוול והנזקים שנגרמו להם, הינו כאשר הפורום הנאות יהיה ישראל והמשפט יתנהל לפי הדין הישראלי ולא לפי הדין הנפאלי. לאחר מכן, ניתן יהיה לדרוש פיצויים בגין כל הנזקים שגרמה רשלנותה של ממשלת נפאל, הן נזקים בגין ההוצאות ששלמו על טיפול רפואי, נסיעות, מלווה וכדומה והן בגין נזק עתידי, נכות, עזרת הזולת, כאב וסבל ועוד. עם זאת, גם אם בית המשפט יקבע כי התביעה תתברר לפי הדין הנפאלי או אף אפילו בנפאל, לא נסתם הגולל בפני הנתבעים, ולמרות הקשיים הטמונים בכך, הם עדיין יהיו רשאים לדרוש פיצוי בגין הנזקים שנגרמו להם, וזאת בהתאם לדין הזר המתאים.

מה עושים במקרה של תאונה שארעה בחו"ל?


· פנו לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; בקשו מהגורם המטפל שיציין על גבי האישורים הרפואיים כי הפגיעה נגרמה כתוצאה מהתאונה ואת מיקום התאונה.


· צלמו את אזור הפגיעה בצילום נושא תאריך; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, חילוץ, תרופות, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.


· מאחר ויתכן שמקור התאונה ברשלנות גורם שלישי, בדקו וצלמו את מקום התאונה, דאגו שהצילום יכלול ציון תאריך ושעה; תעדו בכתב את ארוע קרות התאונה לפרטי פרטים לרבות מי הם העדים לתאונה, שמותיהם ופרטי ההתקשרות עימם.


· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום, לקבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם ומהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברת הביטוח והגורם האחראי לנזק.

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.