מדי שנה, במהלך החורף, נפגעים מספר רב של ילדים בתאונות מסיבות שונות, לרוב מכוויות מנוזלים רותחים ותנורים פגומים. נתון מעניין, מצביע על כך שרוב התאונות מתרחשות בשעות אחר הצהריים. כלומר בבית ובשעות הפנאי.


במהלך החורף בשנה שעברה, הגיעו אלפי ילדים עד גיל 18 לבתי החולים. 900 מתוכם הגיעו למיון בגלל כוויות ונזקקו לאשפוז, רובם נכוו מנוזלים רותחים שנשפכו עליהם כגון תה או מרק וכן חשיפה למי ברז חמים.


הורים רבים אינם מודעים לכך, אך ילדים קטנים רגישים יותר למים חמים מאחר שעורם דק מעורם של בני נוער ומבוגרים, ועל כן נכווה בטמפרטורות נמוכות יותר ובאופן עמוק יותר. על פי דו"ח ארגון בטרם, אחת הסיבות להיפגעות ילדים מנוזלים חמים היא כוויות שנגרמות ממגע במים בטמפרטורה גבוהה בזמן רחצה. בארץ חמה כישראל טמפרטורת המים בדוודים יכולה גם בחורף להגיע בקלות לערכים גבוהים מאוד ואפילו עד לנקודת הרתיחה של 100 מעלות צלזיוס. עקב רגישות עורם של הילדים, מספיק משך זמן חשיפה קצר ביותר של העור למים החמים, אפילו שניות מעטות, בכדי שתתרחש פגיעה חמורה.


כך במקרה של גיל, בן 3 מחולון. היה זה בערב חורפי במיוחד ואמו של גיל, למרות שהייתה עייפה בעצמה, בקשה לעשות לו מקלחת לפני השינה. היא פתחה את הברז והחלה ממלאת את האמבטיה במים. בשל הקור ששרר בדירה, לא הרגישה האם שהמים באמבט חמים יתר על המידה. האם הרימה את גיל והכניסה אותו לתוך האמבטיה. גיל החל צורח ובוכה, אך האם שידעה שבנה לא אוהב מקלחות ונוטה להתנגד לא התייחסה ברצינות לזעקות הכאב שלו. לפתע, לאחר מספר רב של שניות בהם היה גיל באמבטיה הרותחת, החל עורו להאדים ורק אז הבינה לחרדתה האם, את גודל טעותה ומיהרה עם גיל לבית החולים וולפסון. גיל הגיע לחדר מיון כשהוא סובל מכוויות בדרגה חמורה.


הוריו של גיל שהיו חסרי אונים מול המצב הגופני הקשה אליו נקלע בנם, החליטו להילחם על עתידו ופנו להתייעץ עם עורך דין בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם. באמצעות עורך הדין נודע להם לראשונה כי גיל זכאי לפיצויים במסגרת ביטוח תאונות תלמידים, מאחר שכל ילד מגיל 3 ועד גיל 18 מבוטח על פי חוק בביטוח תאונות תלמידים שחל 24 שעות, 7 ימים בשבוע ומכסה גם תאונות המתרחשות בבית כגון כוויות. על כן, באמצעות עורך דינם שהיה מומחה בתחום, הגישו הוריו של גיל תביעה בשמו של בנם נגד חברת הביטוח כלל וקיבלו מחברת הביטוח פיצויים בגובה של 210,000 ₪.


לצערנו, גיל לא לבד. כאמור ילדים רבים נפגעים במהלך החורף.


חיים בן ה-11, מבני ברק, חיכה כל השבוע לשבת. בערב שבת, אחרי התפילה, מתכנסת כל המשפחה לשמוע קידוש ולאחריו מוגשים לשולחן מיטב המטעמים פרי ידיה של אימו. בסוף הארוחה, ביקש חיים להכין תה להוריו באמצעות מיחם המים החמים. מסיבה שאינה ברורה, נשפך המיחם על חיים והמים הרותחים שהיו במיחם גרמו לו לכוויות קשות. ארגוני ההצלה שהוזעקו למקום, טיפלו בחיים, והוא פונה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים שניידר בפתח תקווה כשהוא במצב בינוני וסובל מכוויות בבטנו ובגפיו. שנה לאחר מכן, הגיש חיים באמצעות בני משפחתו, תביעה נגד ביטוח תאונות תלמידים, וקיבל כמה ימים לפני חגיגת בר המצווה שלו, פיצויים בגובה 155,000 ₪.

לרותם בן ה-14 יש 2 אחים קטנים. באחד מלילות החורף הקרים, יצאו הוריו של רותם לבלות ורותם שנשאר לבד בבית עם אחיו, החליט להדליק תנור חשמלי כדי לחמם את חדרו. רותם הניח את התנור החשמלי על מיטתו, צפה בטלויזיה ונרדם. לפתע, החלו המזרן והשמיכות לעלות באש ורותם ואחיו נלכדו בשריפה. בזכות שכנים ערניים שהזעיקו את מכבי האש, ניצלו ברגע האחרון רותם ואחיו כשהם סובלים משאיפת עשן וכוויות. מצבו של רותם היה הקשה ביותר, כי הוא ניסה לחלץ את אחיו ולכן שאף הרבה עשן וספג הרבה כוויות. לאחר תקופה ארוכה בשיקום, הגישו הוריו של רותם תביעה במסגרת תאונות תלמידים וקיבלו פיצויים בגובה 650,000 ₪ שיאפשרו לרותם לקבל הליך שיקומי מלא ואת מלוא העזרה לה יהיה זקוק מעתה.

הילד נפגע בתאונה במהלך החורף - מה עושים?


· פנו מיד לטיפול רפואי ושמרו העתקים מכל האישורים הרפואיים הרלוונטיים; צלמו את אזור הפגיעה ואת החומר ממנו נפגע הילד; שמרו את כל הקבלות על הוצאותיכם כגון קבלות עבור אמבולנס, רכישה או השכרה של אמצעי עזר רפואיים.

· במקרה בו נפגע הילד, לרוב ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את משרד החינוך במסגרת ביטוח פוליסות תאונות אישיות שבה מבוטח כל תלמיד. למעט תאונת דרכים שאז התביעה הינה במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

· פנו לעו"ד מנוסה ומיומן בתחום לצורך קבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם, מהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול חברות הביטוח והגורמים האחראיים.

 

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.