אחרי חמש שנים של טיפולי פוריות, בשבוע ה-33 נולד לחני ויורם בן. בן זכר. פג אבל בריא. ההתרגשות הייתה בשיאה. בטקס ברית המילה הכריזו ההורים על שם הילד, מתן. מלשון מתנה.


מתן היה ילד שמח וחייכן וגדל והתפתח בצורה תקינה. חודשיים מרגע לידתו, הודיעה לחני רחל האחות מטיפת חלב, כי עליה לחסן את מתן בחיסון המכונה חיסון "מחומשת" הנועד להגן על ילדים מפני חמש מחלות: טטנוס, פוליו, דלקת קרום המוח וכדומה.


חני חששה מאוד מהחיסון, להחדיר בעולל הקטן מחט עם חומרים כימיים היה נראה לה בניגוד להיגיון. אך האחות בטיפת חלב אמרה לחני כי משרד הבריאות מחייב לבצע את החיסון וניסתה להרגיע אותה כי אין לה כלל מה לדאוג, מאחר שתופעות הלוואי קלות מאוד ובנות חלוף.


חיסון המחומשת גרם לתופעות לוואי קשות, ובמיון התברר שנגרמה לתינוק פגיעה מוחית


לאחר היסוסים, חני שסמכה על מערכת הבריאות השתכנעה וגם הבינה שאין לה הרבה ברירות, ומתן קיבל את החיסון. חני ומתן חזרו הביתה. מתן בכה ולא היה שקט. לאחר כמה שעות ממועד קבלת החיסון, החל מתן לסבול מהתכווצויות, הקאות ושלשולים וחום גבוה.

ההורים המודאגים דיווחו על כך לטיפת חלב, אך האחות הרגיעה אותם ואמרה שאלו תופעות לוואי מקובלות ועליהם להגיע בתוך חודש לבצע חיסון נוסף.


לאחר החיסון הנוסף, הסיוט אף החמיר ומתן החל לסבול מאותן התופעות, פרכוסים, התכווצויות וחום אף ביתר שאת. הפעם ההורים לא נותרו רגועים ופנו בדחיפות לחדר המיון בבית החולים. לאחר שבדקו הרופאים את מתן, נמסר להורים כי למתן נגרמה פגיעה מוחית חמורה.


חני ויורם הרגישו שעולמם חרב עליהם. מאז החיסון חייהם השתנו לבלי היכר ומהורים שמחים וגאים לילד בריא, כעת הם הורים לילד הסובל משיתוק מוחין, תפקוד ירוד, קשיים ומוגבלויות.


חני ויורם החליטו לא לוותר על עתיד בנם ועל זכויותיהם ופנו לייעוץ אצל עורך דין מומחה בתחום רשלנות רפואית, שהסביר להם כי כעת עליהם להוכיח קשר סיבתי, כלומר להוכיח שהחיסון ניתן בניגוד לתקנים וכתוצאה מכך נגרמה נכותו של מתן.


החיסון ניתן בניגוד לנוהלי משרד הבריאות וגרם לנזק בלתי הפיך


מומחה שמונה מטעמם חשף תמונה חמורה, שלפיה החיסון ניתן למתן בניגוד לתקנים ולנהלים של משרד הבריאות, והאחות בטיפת חלב התעלמה כליל מהתגובה הקשה שהראה מתן לאחר החיסון הראשון ובחרה לתת לו את החיסון הנוסף. אם לא די בכך, האחות התעלמה מכך שמתן הוא פג והיה עליה לדחות את מועד החיסון בחודש לפחות.


אחרי החיסון הראשון נגרם למתן נזק נוירולוגי קל בלבד, אך לאחר החיסון השני, שניתן בניגוד להוראות והנהלים של משרד הבריאות, נגרם למתן נזק בלתי הפיך, הוא אובחן כסובל משיתוק מוחין והוגדר כבעל 100% נכות.


האופציות שעמדו בפני חני ויורם היו תביעת נזיקין בגובה מיליוני שקלים נגד טיפת חלב ומשרד הבריאות, שם יהיה עליהם להוכיח רשלנות רפואית, או לחלופין פנייה ל"קרן לפיצוי נפגעי חיסונים בישראל", המציעה פיצוי בגובה של עד 700 אלף שקלים במקרה של 100% נכות או חלילה מוות. במסגרת זו אין צורך להוכיח רשלנות רפואית אלא רק להוכיח את הקשר בין הפגיעה לחיסון עצמו. לא ניתן להגיש את התביעות במקביל.


חני ויורם בחרו להגיש תביעה נזיקית כדי להיפרע מכל נזקיהם וכדי שיוכלו להעניק למתן עתיד טוב ככל האפשר. לאחר מאבק משפטי ממושך, שבמסגרתו טען להגנתו משרד הבריאות כי אין כל קשר בין החיסון לשיתוק המוחין, קיבלה השופטת את טענות יורם וחני ופסקה לטובתם פיצוי בגובה שלושה מיליון שקלים.


חשוב מאוד לדעת שניתן להגיש תביעה עד שבע שנים לאחר שהילד בן 18, כלומר עד שהילד מגיע לגיל 25. אמנם התהליך המשפטי אינו פשוט, אך הפיצוי בגין הנזקים יכול להיות גבוה מאוד, מה שיקל על הסבל של ההורים והילד עצמו ויאפשר תהליך שיקום ראוי.