רווית, בת 35, החליטה שהיא רוצה שינוי. היא סבלה כל חייה מעודף משקל, התביישה במראה שלה ובגופה והייתה שקטה ומופנמת, בלי הרבה חברים. לרווית היה חלום, כמו נשים רבות בגילה, להתחתן ולהביא ילדים. לכן החליטה לרזות, להפסיק להיות הבחורה השמנה ולחיות חיים רגילים.


רופא המשפחה שלה המליץ לה על ניתוח לקיצור קיבה שבמסגרתו ניתן להשיל 70% ממשקל הגוף, ושלח אותה לסדרת בדיקות הכנה לניתוח. אם לדביר בנדק ושי פירון זה הצליח, למה שלא יצליח גם לי? חשבה בלבה. לאחר שעברה את הבדיקות בהצלחה היא הוזמנה לוועדה של אנשי מקצוע וביניהם דיאטנית, עובדת סוציאלית ורופא שערכו עמה ראיון ואישרו את קיום הניתוח.


נפטרה כתוצאה מזיהום שנגרם במהלך ניתוח לקיצור קיבה


רווית בחרה לקיים את הניתוח בבית חולים גדול ומוכר במרכז הארץ. ביום הניתוח, מלווה בהוריה, הייתה רווית מלאת חששות אך נרגשת. הרופאים הרגיעו אותה כי מדובר בניתוח פשוט ללא סיבוכים. לאחר מספר שעות הסתיים הניתוח והרופאים קבעו שבהצלחה, ורווית שוחררה ביום למחרת לביתה.


כעבור מספר שעות רווית לא חשה בטוב, היה לה חום גבוה והיא הרגישה סחרחורות חזקות. רווית הובאה בדחיפות לבית החולים אך שוחררה מבלי שאובחנה וללא קבלת טיפול תוך כמה שעות לביתה. הרופאים טענו שמדובר בתופעת לוואי שכיחה לניתוח ועל רווית לשוב לביתה ולנוח. אלא שבבית מצבה של רווית המשיך להתדרדר והפעם היא הובהלה לבית החולים כשמצבה קריטי. רווית טופלה ואף נותחה, אך זה היה כבר מאוחר מדי. רווית שקיוותה שאחרי הניתוח תתחיל לחיות – מתה.


מבדיקת נסיבות מותה עלה כי רווית נפטרה כתוצאה מזיהום שנגרם לה במהלך הניתוח. זיהום שהיה ניתן לאבחון בקלות על ידי בדיקה שגרתית לחולים הסובלים מתסמינים דומים, אך למרבה הצער בית החולים התרשל, לא ביצע את הבדיקה הפשוטה ורשלנותו היא זו שגרמה למותה בטרם עת של רווית.


הוריה הגישו תביעת נזיקין נגד משרד הבריאות ובית החולים בגובה של 2.5 מיליון שקלים. הפיצויים אמנם לא ישיבו להם את בתם האהובה, אך הם מבקשים להקים בהם קרן לזכרה.


סיבוכים בעקבות חיידק אלים ופיצויים של חצי מיליון שקלים


אורן, בן 47, נכנס לבית החולים לניתוח פשוט יחסית של הוצאת אבנים מכיס המרה, ניתוח המבוצע אלפי פעמים מדי שנה בישראל. לאחר הניתוח חש אורן חום, אודם וכאבים באזור המנותח. למזלו הרופאים אבחנו בזמן כי מדובר בזיהום שנגרם על ידי המרסה, חיידק אלים במיוחד, והצילו את חייו. אלא שהחיידק כבר הספיק לגרום לסיבוכים, וחייו של אורן השתנו מהקצה אל הקצה. הוא נאלץ לעבור ניתוחים עם ניסיונות לתיקון על בסיס תדיר, כך שמאדם בריא המסוגל לתפקד בכוחות עצמו, הוא הפך לאדם נכה המוגבל מאוד בתפקודו והזקוק לעזרת הזולת.


אורן הגיש תביעה נגד בית החולים בגין הנזקים שנגרמו לו ולאחר מאבק משפטי ממושך, נמצא כי התנהלות הרופאים הייתה רשלנית והם לא פעלו לפי כללי ההיגיינה הראויים והמצופים מהם ובית המשפט פסק לטובתו סכום בגובה של 500,000 שקלים.


פעמים רבות הזיהומים הנגרמים בעקבות ניתוחים עלולים להוביל למוות. הגוף החלש מתמודד עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה וההשלכות הן קטלניות. כמו כן לעתים ההידבקות יכולה להיות מסוכנת ולא להביא למוות, אלא לנכות ולמגבלות תפקוד משמעותיות. על החולים ובני משפחותיהם להיות ערניים בעצמם ולשים לב לתסמינים חשודים. כמו כן, חמור לא פחות, לעתים מוות שייגרם כתוצאה מזיהום יירשם במסמכי בית החולים כמוות "טבעי".


בישראל ובעולם, זיהומים בבתי החולים נחשבים למכת מדינה. אך גם אם לא ניתן למנוע קיומם של מזהמים, אפשר בהחלט לצמצמם את היקף הזיהומים. על אנשי הצוות לרחוץ ידיים, להשתמש בחומרי חיטוי, לפעול על פי כללי היגיינה מחמירים וכן להיות ערניים לתסמינים קליניים אפשריים של חולים, לזהות את הזיהום ולטפל בו ללא דיחוי. במקרה שלא עשו כן ולמטופל נגרם זיהום, הם יימצאו רשלניים והמטופל ומשפחתו יהיו זכאים לפיצויים.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות תלמידים, ביטוחים וביטוח לאומי.